בת 55 מבקשת להרות – האם ניתן להכריח את המרפאה?

ביהמ"ש בהרצליה הורה למדיקל סנטר בעיר לשקול מחדש את בקשתה של האישה להחזיר עובר לרחמה. מדיקל סנטר: "בשל גילה עלול להיגרם נזק בלתי הפיך"
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בהרצליה, אמיר ויצנבליט, הורה למדיקל סנטר בהרצליה, לשקול מחדש את בקשתה של אישה כבת 55 להחזיר עובר לרחמה ולמסור לה את תשובתה בכתב ובאופן מנומק.

מדובר באישה שכיום היא בת 55, שבגיל 53 החלה טיפולי הפרייה באמצעות תרומת ביצית וזרע מחוץ-לארץ, ולשם כך התקשרה עם מרפאת מדיקל סנטר בהרצליה. התרומה הניבה מספר עוברים, אשר הובאו לישראל ונמסרו למרפאה למשמורתה. בשנת 2022 נעשו שתי החזרות של עוברים, אך למרבה הצער בשתיהן העובר לא נקלט. לאחר מכן בוצעה אצל מרפאת המשיבה החזרה נוספת, שלישית במספר, כשהמבקשת בת 54 ושלושה חודשים. גם זו לא צלחה.

לפי המתואר, נותרו שלושה עוברים והאישה פנתה לגרסתה למזכירת המחלקה אך "נתקלה בחומה בצורה" וסורבה לבצע החזרה נוספת של עובר לרחמה וכן מנהלת המחלקה במשיבה סירבה לשוחח או להיפגש עמה, כך שכל התקשורת שלה בוצעה באמצעות המזכירה. לגרסת המבקשת, היא פנתה אל מנהלת המחלקה באמצעות מזכירתה בדוא"ל מספר פעמים ולא הוצג לפניות אלו מענה. סירוב המרפאה נמסר לה על-ידי המזכירה בטלפון ולאחר מכן ניסתה המבקשת לפעול באמצעות הרופא המטפל, אולם במענה לכך מזכירת הרופא המטפל רשמה לה, כי הרופאה לא תיתן, כי לפי החוק עד גיל 54 אפשרי והיא אישרה טיפול אחד מעבר.

לא ניתן לחייב הרופאה

לאחר דברים אלו פנתה המבקשת למשרד הבריאות, ושם השיבה לה האחראית על פניות הציבור "מהאמור בפנייתך עולה כי את פונה בבקשה לקבלת אישור לביצוע החזרת עוברים מעל גיל 54. בהתאם לחוק לא קיים למשרד הבריאות שיקול דעת להרחבת גיל הזכאות". בהמשך פנת גם לקופת חולים וגם שם ענו לה: "ההחלטה על המשך הטיפול מצויה בידי הגורם הרפואי ועל פי שיקול דעתו. לא נוכל לחייב את הרופאה להמשיך בטיפול באם שיקול דעתה הרפואי אחר. צר לי".

בצר לה, האשה פנתה לבית המשפט בבקשה לסעד זמני, שהוא צו עשה המורה למשיבה לאפשר למבקשת לבצע במרפאה החזרה של עובר לרחם. היא טענה כי החלטת המשיבה שרירותית, אינה סבירה ואינה עונה על התנהלות נאותה ומקובלת הנדרשת ממוסד רפואי. המבקשת מפנה למסמך רפואי שלפיו אין בנתוניה הרפואיים כדי להביא לסכנה מוגברת ככל שהעוברים יוחזרו לרחמה, על אף גילה.

המרפאה טענה בתשובתה, כי גיל 54 הוא ככלל הרף העליון לביצוע הליך של החזרת עוברים. המשיבה טוענת כי בהתאם לנהליה, היא אינה מאפשרת החזרת עוברים לאחר גיל 54, וזאת מטעמים רפואיים ונוכח הסיכון לאם ולתינוק וככל שתתקבל הבקשה, עשוי להיגרם נזק בלתי הפיך נוכח הסיכונים הרפואיים המתלווים להחזרת עובר בגילה של המבקשת.

כאמור בסיכומו של דבר, השופט אמיר ויצנבליט, הורה למדיקל סנטר בהרצליה, לשקול מחדש את בקשתה של האישה להחזיר עובר לרחמה וכן למסור לה את תשובתה בכתב ובאופן מנומק. "לאור החשיבות של הזכות להורות העומדת על הפרק, מצאתי שלא ניתן להתעלם מפן נוסף, והוא שהמבקשת הציבה תשתית עובדתית לכאורית בדבר כשלים שנפלו בהתנהלות המשיבה. כשלים לכאוריים אלו מביאים לטעמי לתוצאה, שלפיה יש להורות על סעד זמני מתון יותר, שהוא מתן הוראה למשיבה לשקול מחדש את עניינה של המבקשת ולערוך הליך תקין ונאות בקשר לכך".


לצפייה ודירוג כבוד השופט אמיר ויצנבליט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות