האם הצליחה עמידר לפנות אדם שהתגורר בדירת אביו המנוח?

בתביעת פינוי שהגישה חברת השיכון נגד הדייר, נטען כי מדובר4 בפולש וכי עליו לפנות את הנכס לאחר מות האב, לבית המשפט הייתה פרשנות אחרת
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

תביעת פינוי שהגישה חברת עמידר נגד נרקומן לשעבר שהתגורר בדירת אביו המנוח נדחתה בשתי ערכאות שונות, לאחר שפרשנותה להוראת מעבר ביחס לרציפות המגורים עם האב לא התקבלה. השופט אביגדור דורות, דחה את הערעור ואף חייב את עמידר לשלם למשיב שנשאר לגור בבית אביו, הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך 10 אלף שקל.

המשיב, שהיה מכור לסמים במשך עשרות שנים והצליח לשקם את חייו, התגורר יחד עם אביו המנוח בדירת עמידר שהוקצתה לאב. במהלך 2016 עבר האב לדיור סיעודי ובהמשך הלך לעולמו. לאחר פטירתו, הוועדה המוסמכת מטעם עמידר והוועדה העליונה של משרד הבינוי והשיכון קבעו כי בנו הינו פולש ואינו זכאי למעמד של "דייר ממשיך" המקנה אפשרות להמשיך לגור בדירה.

חברת עמידר הגישה נגדו תביעה, שברקע שלה ניצב שינוי חקיקתי שבוצע ב-2009 כחלק מחוק ההסדרים, ולפיו זכות הדייר הממשיך להתגורר בדירה מותנית בהוכחת זכאותו האישית לדיור ציבורי. לצד זאת נקבעה הוראת מעבר שלפיה השינוי לא יחול על מי שביום 1.8.09 "התגורר עם זכאי בדירה ציבורית אם התגורר כאמור במשך ארבע שנים לפחות, בין אם קודם למועד האמור ובין אם לאחריו, וברציפות, עד למועד שבו נפטר הזכאי או עבר למוסד סיעודי".

עמידר טענה שכניסה לגדר הוראת המעבר מחייבת מגורים רצופים עם הדייר הציבורי החל מהמועד הקובע (אוגוסט 2009) ועד לפטירתו או מעברו לדיור סיעודי, אך עמדתה נדחתה בבית משפט השלום. מכאן הערעור שהוגש למחוזי באוקטובר 2022 במסגרתו ביקשה עמידר לקבל את הפרשנות שהיא מציעה.

עניין של פרשנות

לשיטתה, דרישת הרציפות חייבת להתקיים, וזאת גם אם יחלפו שנים רבות מהמועד הקובע ועד לפטירת הזכאי. כך, לטענתה, אם דייר ציבורי נפטר למשל ב-2030 משמעות הדבר היא שעל בנו, המבקש לקבל מעמד של "דייר ממשיך", לגור עמו ברציפות במשך 21 שנה (מהמועד הקובע ב-2009 ועד לפטירה).

בית המשפט קבע לבסוף כי פרשנות המשיב, לפיה הרציפות הנדרשת בהוראת המעבר היא ל-4 שנות מגורים בלבד, הגיונית יותר. הגם שמבחינה לשונית ניתן לפרש את ההוראה לכאן ולכאן, העובדה שאחרי המילה "וברציפות" מופיע פסיק, מרמזת שהיא מתייחסת לחלק הראשון של המשפט. כלומר, שההוראה לא חלה על מי שהתגורר בדירה 4 שנים ברציפות בתקופה שלפני אוגוסט 2009.

עוד הוסיף השופט דורות כי בחינת תכלית הוראת המעבר מלמדת שהיא נועדה להתחשב במי שכבר התגורר בדירה במשך תקופה ממושכת (לפחות 4 שנים) בעת תיקון החוק בשנת 2009, ולמנוע העברת דיירים רבים ממעמד של דיירים "בזכות" למעמד של "פולשים".


לצפייה ודירוג כבוד השופט אביגדור דורות

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות