ביהמ"ש פסק: כאלף מבקשי מקלט יקבלו מעמד ארעי

בעקבות רצח העם בסודן, נקבע כי על משרד הפנים להעניק רישיון ישיבה ארעי למבקשי מקלט יוצאי חבל דרפור, חבל הרי הנובה והנילוס הכחול שנמלטו לישראל
נעמה כהן |
הפגנת מבקשי מקלט מסודן. צילום: פלאש 90

בית המשפט המחוזי קבע כי על משרד הפנים להעניק רישיון ישיבה ארעי בישראל (א5) לכאלף מבקשי מקלט יוצאי חבל דרפור וחבל הרי הנובה והנילוס הכחול, שנמלטו לישראל בעקבות רצח העם בסודן. זאת, לאחר שמשרד הפנים לא עמד בהחלטה של בג"ץ לבחון את הבקשות שלהם.

באפריל 2021 קבע בג"ץ כי רשות ההגירה התרשלה בטיפול בבקשות המקלט שהגישו ניצולי רצח העם בסודן, כשלא הכריעה בבקשותיהם במשך למעלה מעשור. התוצאה של התנהלות המדינה היתה שמבקשי המקלט נמצאו במצב של "ערפל נורמטיבי", כהגדרת השופטים, מבלי לדעת מה הזכויות הבסיסיות שלהם בכל הקשור לעבודה, בריאות וחשש מגירוש.

שופטי בג"ץ קבעו כי על המדינה לגבש מדיניות סדורה לטיפול במבקשי מקלט, ושבשלב הראשון יבחנו בקשות מקלט שהוגשו עד יולי 2017. אולם, במשך שנה וחצי המדינה נמנעה מלטפל בבקשות, ועד היום לא קבעה מדיניות סדורה בנושא.

להכריע במהירות

בנובמבר 2022 הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי, בדרישה שיוענק מעמד תושבות ארעית, שמקנה זכויות רפואיות וסוציאליות, למבקשי מקלט שהגישו בקשות עד אותו זמן, וממתינים למעלה משנה להכרעה.

השבוע קבע השופט עידו דרויאן-גמליאל כי "חובת המשיב להכריע בבקשות המקלט במהירות הראויה, שהיא נגזרת של חובות הסבירות וההגינות, וחובותיו לפעול לפי קני מידה ברורים באופן הגון ושוויוני ולמנוע אקראיות, אפליה ושרירות – ולו מראית-עין של אלה – הופרו". לכן הורה להעניק תוך 90 יום מעמד לעותרים, שיחודש עד להכרעה בבקשותיהם הספציפיות.


לצפייה ודירוג כבוד השופט עידו דרויאן-גמליאל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות