כללי אתיקה חדשים למתווכים במקרקעין

משרד המשפטים מפרסם להערות הציבור את טיוטת כללי האתיקה שנועדו לשים סוף לתופעות בלתי רצויות כמו הטעיה או השפעה בלתי הוגנת
רונן לוי |
מהווה הגורם היעיל. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

בתום בחינה מחודשת של אתגרי האסדרה של שוק תיווך המקרקעין בישראל, משרד המשפטים מפרסם טיוטת כללי אתיקה למתווכים במקרקעין. טיוטת כללי האתיקה החדשים, הצפויים לשים סוף לתופעות בלתי רצויות שאותרו במהלך בדיקה מקיפה שערך משרד המשפטים בתחום תיווך המקרקעין.

במסגרת עבודת מטה שנעשתה במשרד המשפטים בשנתיים האחרונות, הוקם צוות משותף לאגף לאסדרת מקצועות, לחטיבת תכנון מדיניות ואסטרטגיה וללשכה המשפטית של משרד המשפטים שבחן את האתגרים המרכזיים בתחום האסדרה (רגולציה) של שוק התיווך במקרקעין. דו"ח הערכת הרגולציה (RIA) המסכם של הצוות העלה מספר סוגיות אתיות ומקצועיות המצריכות טיפול ואסדרה בתחום תיווך המקרקעין, בהן: מסירת מידע שגוי או חסר על נכס, היבטים הנוגעים לפרסום נכסים, הסגת גבול מקצועי לתחום המשפטי או השמאי, היעדר הזדהות כמתווך מקרקעין בעת מתן שירות, שימוש במידע אישי או מידע על הנכס לצורך אחר ללא הסכמת הלקוח או הלקוחה ועוד.

קול קורא לתגובות

לצורך בחינת האתגרים בתחום זה, הפיץ משרד המשפטים סקר לציבור הרחב, 'קול קורא' לקבלת התייחסות ותגובות עומק ואף ערך מפגש 'שולחנות עגולים' עם בעלי עניין בסוגיה וקיבל תמונת מצב המבוססת על תגובות של כ-2,000 אנשים. כמו כן, קיים מחקר משווה בין-לאומי לבחון כיצד מדינות אחרות מתמודדות עם תופעות דומות ובחן את ההשפעה המשקית של חלופות האסדרה השונות המוצעות בתחום תיווך המקרקעין.

בתום עבודתו, המליץ הצוות על גיבוש כללי אתיקה למתווכי מקרקעין, במטרה להעלות את רמת המקצועיות, לקבוע שירותי בסיס שיינתנו במסגרת תיווך מקרקעין וכן לעגן את זכויותיהם של הצדדים לעסקה בה מעורב מתווך מקרקעין. על פי הערכת משרד המשפטים, החלת חובות האתיקה צפויה לחסוך למשק כ-196 מיליון ₪ בשנה (וזאת לאחר הפחתת העלות שתושת על מתווכים).

בין היתר, כללי האתיקה למתווכים במקרקעין עוסקים בחובות המתווך כלפי הלקוחות כגון איסור השפעה בלתי הוגנת, איסור הטעיה, חובת הצגת רישיון תיווך במקרקעין, מסירת מידע מהותי, חובות ואיסורים כלפי חברים למקצוע, איסור פעולות משפטיות ואיסור פעולות שמאיות כגון הערכת שווי נכס או פעולות שיוחדו לשמאי מקרקעין ועוד.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות