בנצי גופשטיין הורשע בהסתה לגזענות

ביהמ"ש השלום בי-ם זיכה את יו"ר ארגון להב"ה מ-3 עבירות נוספות של הסתה לאלימות ומעבירה אחת של הסתה לטרור. הוא הורשע כי השווה בין ערבים לסרטן
דניאל בן חמו |
בנצי גופשטיין Photo by Yonatan

בית המשפט השלום בירושלים, זיכה את יו"ר ארגון להב"ה, בנצי גופשטיין, משלוש עבירות של הסתה לאלימות ועבירה אחת של הסתה לטרור. בית המשפט הרשיע אותו בעבירה של הסתה לגזענות לאחר שבעצרת זיכרון לרב כהנא אמר: ״האויבים שבתוכנו הם סרטן ששלח גרורות לכל מקום, וכי אם לא נשליך את הסרטן ונזרוק אותו, לא נמשיך להתקיים״. גזר הדין יינתן במועד אחר.

באישום הראשון יוחסה לגופשטיין עבירה של הסתה לאלימות בגין דברים שאמר בשנת 2012 לכתב ערוץ 7, לפיהם "הנערים הרימו את הכבוד היהודי מהרצפה ועשו את מה שהמשטרה היתה צריכה לעשות, עשו דין בפורעים הערביים שהטרידו את הבנות היהודיות. חבל שהם נותנים את זה לבחורים לעשות ושלא המשטרה מטפלת בזה…בנות יהודיות הן לא הפקר..". נפסק כי דבריו של גופשטיין אינם קריאה לאלימות, כי עיקר דבריו הם ביקורת כלפי משטרת ישראל שאינה מסייעת לבחורות יהודיות שמוטרדות על ידי ערבים, ועל כן אין בדברים אלה כדי להקים את היסוד ההסתברותי, לפיו קיימת אפשרות ממשית כי הדברים יביאו לביצוע מעשה אלימות על ידי אחרים.
האישום השני מבוסס על דברים שאמר גופשטיין לאברי גלעד בסרט "חוצים את הקווים" ששודר בערוץ 12 בשנת 2013. בין היתר, אמר גופשטיין כי מבחינה הלכתית, מותר לפגוע בערבים שהם אויבים, וכי בחור ערבי שמתחיל עם יהודייה לא צריך להסתובב ברחוב עם היהודייה שלו.

אמירה מפורשת?

נקבע כי אין בדברים שנאמרו קריאה מפורשת לנקיטת מעשה אלימות נגד ערבים. עוד נקבע, כי מדובר בסרט שעבר עריכה, ולנוכח חלוף הזמן ממועד השידור ועד למועד הגשת כתב האישום, לא ניתן לאתר את חומרי הגלם, ולבחון את הדברים שאמר גופשטיין בהקשרם המלא. לפיכך, נפסק כי לא ניתן לשלול את טענת גופשטיין כי בהמשך דבריו ציין כי יש לפעול בהתאם לחוק בלבד, וכי דברים אלה הוסרו בעריכה.

האישום השלישי מבוסס על דברים שאמר גופשטיין לכתב אוהד בן חמו בחודש דצמבר 2013 בחתונת בתו שנישאה ל"נער גבעות" כי: "אין פלסטינים בחתונה אצלנו. אין ערבים בחתונה. אצלנו זה על טהרת העבודה העברית. בוא נגיד שאם היה פה מלצר ערבי הוא לא היה מגיש את האוכל, אלא היה מחפש את בית החולים הקרוב", וכן על דברים שאמר גופשטיין בריאיון בתכנית "שישי בבוקר" ששודרה בערוץ 10 כי: "החברה שלי שהיו נמצאים בחתונה ומלצר ערבי זה לא דבר שהולך ביחד".

בית המשפט קיבל את עמדת גופשטיין כי מדובר בתיאור מציאות קיימת, ולא בקריאה למעשה אלימות, וזאת בהתבסס, בין היתר, על דברים שאמר גופשטיין בראיון בשידור חי בתכנית בוקר ששודרה בערוץ 10, לפיהם נערי הגבעות אינם מסתדרים עם אויבים ערבים.

האישום החמישי ייחס לגופשטיין הסתה לטרור לנוכח העובדה שבחתונה של פעילי ארגון להבה, עלה גופשטיין לבמה ושר את השיר "ברוך הגבר אשר נכנס למערה, דרך הנשק וירה", אשר מהלל ומשבח את מעשה הטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערכת המכפלה. בית המשפט דחה את טענת גופשטיין כי מדובר בשיר סאטירי. עם זאת, נקבע כי לא הוכחה אפשרות ממשית כי הדברים יובילו לביצוע מעשה טרור, זאת בהתחשב באופיו הפרטי של אירוע החתונה, בעובדה שאווירה ששררה בחתונה לא היתה חריגה, ובכך שהרושם העולה הוא שלא היתה התייחסות של אורחי החתונה למילות השיר שהושמע.

"סרטן ששלח גרורות לכל מקום"

האישום הרביעי עניינו בדברים שאמר גופשטיין בעצרת לזכרו של הרב כהנא שנערכה בשנת 2014. בין היתר אמר גופשטיין, כי האויבים שבתוכנו הם סרטן ששלח גרורות לכל מקום, וכי אם לא נשליך את הסרטן ונזרוק אותו, לא נמשיך להתקיים. עוד אמר גופשטיין כי הסרטן של הדו קיום מסוכן, ויצא כנגד שרים בממשלה שנותנים משרות בכירות לערבים.

נדחתה טענתו של גופשטיין כי התכוון בדבריו לאויבי ישראל בלבד. נקבע כי מכלול אמירותיו של גופשטיין מעיד כי הוא רואה ב-98% מערביי ישראל אויבים, וכי מדובר באמירות גזעניות נגד אנשים ממוצא ערבי בשל לאומיותם. עוד נקבע כי הדברים נאמרו מתוך כוונה להסית לגזענות, בין היתר, בהתחשב בכך שמדובר היה בעצרת לזכרו של הרב כהנא.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות