ביהמ"ש על עיריית חיפה: "התנהלות מנהלית פגומה"

עתירה שהוגשה נגד הרשות המקומית התקבלה בביהמ"ש ונקבע כי עליה לכבד החלטות שהתקבלו בנוגע לתקציבי תאגידים. השופט הפנה את הצדדים להתדיין ביניהם
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל עתירה שהוגשה נגד עיריית חיפה קבע כי יש לכבד החלטות המועצה לעניין תקציבי תאגידים מאושרים ולאחר המעשה אין בסמכות ראש עיר לבטל או לשנות תקציב שאושר על בסיס בדיקת התאגידים מבראשית. פסק הדין גם הדגיש חשיבות תקשורת נאותה בין גופי העירייה המחויבים כולם לפעול לרווחת תושבי העיר, וקובע כי ראוי שמחלוקות מספריות בין גורמי העירייה בנוגע לתקציבי תאגידים עירוניים ופעילותיהם, יסודרו במסגרת תקשורת בין הצדדים ולא בהתדיינויות בבתי משפט

שתי העתירות המנהליות המכוונות נגד כך שראש העיר ועיריית חיפה לא ממלאות אחר החלטת המועצה מלפני כשנה להעביר לשני תאגידים עירוניים את התקציבים שאושרו עבורם על ידי המועצה. כמו כן התבקש להורות למשיבות להעביר את הכספים שאושרו עבורם בתקציב של שנת 2023.

שני העותרים הם תאגידים עירוניים הפועלים לרווחת תושבי חיפה. יושבי ראשם הם חברי מועצה שעזבו את קואליציית ראש העיר. ביום 16.8.2022, התקבלה החלטה בוועדת הכספים להעביר סכומים של 500 אלף שקלים ו-735 אלף שקלים לעותרים. החלטה זו אושרה בישיבת מועצה מיום 21.9.2022.

סעיף 191 לפקודת העיריות מחייב חתימת ראש העיר והגזבר על התשלומים. עוקב להחלטת המועצה, ראש העיר לא חתמה על העברת חלק נכבד מהכספים שאושרו בטענות אודות פעילות ותקציבי התאגידים, עד שלפני כשנה התקבלה החלטה בישיבת המועצה שלא מן המניין להורות להעביר את הכספים לעותרים לאלתר תוך 24 שעות.
עוקב להחלטה זו, יתרת הכספים לא הועברה, עד שהוגשה עתירה בעניין. לאור הטענה להסתייגות הגזבר מהעברת יתרת הכספים, העתירה הסתיימה בהסכמת הצדדים שקיבלה תוקף של פסק דין, לפיה ראש העיר והגזבר יגישו עמדותיהם המנומקות בעניין עד לחודש אפריל האחרון.

טענות לליקויים

דבר זה לא נעשה, ובמקומו נשלחה שורה של מכתבי דרישה לעותרים בהם הועלו טענות רבות לליקויים בפעילותיהם ובתקציביהם, שהסתיימו בהחלטה שלא להעביר את יתרת הכספים ללא נימוקים ראויים.
העתירות הוגשו נגד החלטות ראש העיר והעירייה להימנע מלחתום על העברת הכספים בהתאם להחלטת המועצה.

העותרים סבורים כי מדובר בהחלטות שאינן בסמכות ראש העיר, ושלא התקבלו משיקולים ראויים. לטענתם, הסעיפים המסמיכים את ראש העיר והגזבר לחתום על פקודות תשלום, אינם מסמיכים אותם לשנות לאחר המעשה את התקציבים שאושרו בוועדת הכספים ובמועצה רק בשל אי-הסכמתם.

לטענת המשיבות, עסקינן במחלוקת מספרית שמקומה בבית משפט אזרחי ולא מנהלי. כן נטען כי מסמכותן, ואף מחובתן על פי סעיף 203 לפקודה, לבחון כל הוצאה לפני מתן חתימתן, גם לאחר שהתקציב אושר במועצה. נטען כי קיימים פגמים רבים בפעילות העותרים ובתקציביהם לרבות הגשת כרטסת כפולה לגופי עירייה שונים עבור אותם כספים, וכן לא הוכח הצורך בכל הכספים שאושרו, וכי בהתאם לכך העירייה העבירה את החלק שהחליטה להעביר, ונמנעה מלהעביר את השאר.

נקבע כי המחלוקת המספרית משנית לשאלה המנהלית בעתירה בה מבוקש להסדיר את היחסים המנהליים בין גופים אלו, ולמנוע שימוש לרעה בסמכות מנהלית וגרירת רגליים במילוי התפקיד המנהלי. מדובר בבקשה לקבל סעד מנהלי שהוא למלא אחרי החלטת המועצה, וכי טענת המשיבות אינה מתיישבת עם התנהגותן בפרשה זו, ועם כך שלא באו בדברים עם העותרים לאחר מתן פסק הדין הראשון.

לגוף העניין נכתב כי סעיפים אלו אינם מסמיכים את ראש העיר לבחון מבראשית ולתקן באופן עצמאי כל תקציב שאושר בוועדת הכספים ובמועצה. כן נכתב כי סעיף 203 לפקודה שייך פחות למקרה של העברת כספים בין גופי עירייה שונים, אלא עוסק לרוב בחוזים בין רשות לבין גוף חיצוני. נמצא כי בכל מקרה, המשיבות מחוייבות לפעול בהגינות ובתום לב בהפעלת סמכותיהן, וכי בענייננו דבר זה לא נעשה.

פסק דין חלוט

בנסיבות המקרה עולה כי אין בכוונת המשיבות להעביר את מלוא הכספים, וכי אין בהמשך התכתבות והעברת מסמכים בין הצדדים לשנות זאת. החלטות מועצה, תכתובת ענפה בין הצדדים, העברת מסמכי העותרים לעירייה, מוכנות העותרים לבוא בדברים, ואף פסק דין חלוט לא הצליחו לגרום לקיום החלטת המועצה או לשיפור בשיתוף הפעולה בין הצדדים.

במקום זאת, כל זה הוביל למבול של מכתבים שנשלחו לעותרים עם נימוקים משתנים לסיבת אי קיום החלטת המועצה לצד דרישות נוספות מהעותרים, שהובילו לבסוף למכתב בחודש יולי האחרון בו נקבע כי אכן לא הועברו לעותרים כל הכספים שאושרו. ברם נקבע כי לא ניתן להעבירם מאחר ונדרש לבצע בדיקות נוספות באגפים אחרים, וכן לאור כך שהוגשה כרטסת כפולה עבור חלק מהכספים.

בית המשפט קבע כי נימוקים מעורפלים אלו לבטח אינם מצדיקים המשך אי העברת הכספים, וכן לא נמסר הסבר ראוי להתנהלות המשיבות בפרשה זו ולעיכוב המתמשך בהעברת הכספים. ההתנהלות המתוארת חותרת תחת חובתן המנהלית, לרבות החובה לפעול בהגינות, בתום לב, ומתוך שיקולים מקצועיים בלבד, והובילה לצורך בהתערבות בית משפט זה במקרה בו ראוי היה לקיים תקשורת בין הצדדים וסיום המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט.

לתקן את הפגום

בסיכומו של דבר הוחלט לקבל את העתירה ולהורות על קיום החלטת המועצה תוך העברה של מלוא הכספים שטרם הועברו לעותרים. כן הוחלט להורות על העברת יתרת התקציבים עבור שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2023 בהתאם לתקציב שאושר לשנת 2023, וזאת בהתחשב בפרוץ המלחמה ובהנחיות לעניין הסבה מחודשת של משאבי העירייה.

כן צוין, כי פסק הדין אינו קובע כי לא קיים קושי בתקציבים שאושרו לעותרים, אלא נועד לתקן התנהלות מנהלית פגומה. משכך צוין כי לאחר שהתקציבים יועברו, המשיבות רשאיות להמשיך לבדוק את התקציבים והתאגידים ככל שיהיה צורך בכך, וכי כל תיקון בתקציבים שיידרש, יבוצע במסגרת ההליך המתאים בקשר לתקציב של שנת 2024, תוך שיתוף פעולה נאות עם שאר הגורמים הרלוונטיים ברשות. בזיקה לכך נקבע כי ראש העיר וגזבר העירייה יגישו עמדותיהם המנומקות בנוגע להעברת התקציבים השונים עד לסוף החודש הבא.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות