האם טינדר מפלה מבוגרים?

ביהמ"ש דחה בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה שמפעילה את טינדר וקבע כי מתן הנחה לצעירים עד גיל 29, אינו מהווה הפליה במתן שירות
גילי סיוון-כהן |
טלפון נייד סלולארי מכשיר טלפון אישה מחזיקה טלפון
אילוסטרציה evanto

האם אפליקציית ההיכרויות טינדר הפלתה אישה בת 36, בשל גילה? שופטת בית המשפט רחל ברקאי, דחתה בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה שמפעילה את טינדר וקבע כי מתן הנחה לצעירים עד גיל 29, אינו מהווה הפליה ואף חייבה את המבקשת ב-25 אלף שקלים. דווקא בקליפורניה, התחייבה טינדר לפצות את לקוחותיהן שגילם עולה על 29 במיליוני דולרים וכן התחייבו שם לחדול ממדיניות תמחור על בסיס גיל.

על פי הבקשה, אישה בת 36, טענה כי חלק מהמשתמשים בפלטפורמה מופלים על בסיס גיל. לטענתה הפליה זו מתרחשת בשירותים בתשלום שמשווקות המשיבות ללקוחותיהן, ובאה לידי ביטוי בכך שהן גובות מלקוחותיהן שגילם 29 ומעלה מחיר גבוה פי שניים בממוצע ביחס למשתמשים צעירים מהם שגילם מתחת ל-29, בעבור אותם השירותים בדיוק. המבקשת טענה בבקשה כי מפרסומים שונים ומבדיקתה עולה כי ניתן להבחין בנקל כי בעבור שירותי טינדר פלוס (בכל סוגי החבילות), ייאלצו משתמשים שגילם 29 ומעלה לשלם כפול ביחס למשתמשים שגילם מתחת ל-29. הנזק הקבוצתי הוערך בכ-43 מיליון שקל ואילו נזקה האישי של המבקשת הינו 323 שקל.
המבקשת עוד טענה כי לאחר הגשת התביעה בוטלה ההנחה ועצם עובדה זו כי המשיבה ביטלה "הנחה" אשר ניתנה למשתמשים צעירים מהווה הודאת בעל דין ומלמדת כי המשיבה מכירה בהפליה הפסולה שביצעה ועל כן ביטלה אותה בסמוך לאחר הגשת תביעה זו.

מנגד, טענו בטינדר כי האיסור על הפליה על בסיס גיל אינו איסור גורף ויש לבחון כל מקרה לגופו שמא עסקינן בהבחנה מותרת. לדידה, ההנחה האמורה שניתנה על ידה למשתמשים צעירים נועדה לסייע להם, בשל העובדה כי משתמשים צעירים מעוניינים להשתמש בשירותי הפרמיום ואולם, הנכונות שלהם לשלם עבור שירותים אלה הינה נמוכה ביחס למשתמשים מבוגרים, עקב מצבם הכלכלי. עוד נטען כי באמצעות מתן ההנחה למשתמשים צעירים מועצמת עבורם חווית השימוש ושל יתר המשתמשים בשירות הטינדר, מבלי שיש בכך כדי לפגוע במשתמשים שאינם בקבוצת הצעירים.

לא הפליה פסולה

בסיכומו של דבר בית המשפט קבע כי הבחנת הגיל שביצעה טינדר בתמחור שירותיה בין משתמשים צעירים לבין האחרים הינה הבחנה מותרת שאין בה כדי ללמד על הפליה פסולה. "קביעת תעריף לצעירים עד גיל 29 משקף באופן מובהק את גיל הצעירים בארצנו אשר בעקבות משך השירות הצבאי ותקופת הלימודים הנמשכת אחריה, מגיעים צעירים אלו ליציבות כלכלית רק בשלהי שנות ה- 20 לחייהם, היינו גיל 29.

קביעת תעריף מוזל לקבוצת משתמשים זו נועדה להקל ולהתחשב בהם. מדובר בתכלית לגיטימית המקדמת מתן הטבה לאוכלוסייה צעירה ובכך מתמרצת צעירים להצטרף לשירותי טינדר פרמיום, מהלך שיש בו להגדיל את מאגר המשתמשים ופועל יוצא להרחיב את מעגל ההיכרויות", כתבה השופטת רחל ברקאי בהחלטתה.

עוד הוסיפה: "אינני סבורה כי עומד בפני מקרה של הפליה אסורה אשר נועדה לפגוע בקבוצה מוחלשת. הפגיעה הלכאורית היא בקבוצה של המבוגרים מעל גיל 29 ואין לומר כי עסקינן בפגיעה עוצמתית המנציחה קיפוח או דיעה קדומה או עוינות מופלית. עסקינן בהבחנה מותרת שנועדה להקל על המשתמשים הצעירים המבקשים לעשות שימוש בשירותי טינדר פרמיום, מבלי שיש בה כדי להדיר רגליהם של יתר המשתמשים. ספק אם יש בכך כדי לגרום לפגיעה ריגשית כלשהי למבקשת או למי מבני גילה".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת רחל ברקאי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות