כמה עיצומים כספיים הטילה רשות המסים במהלך 2021?

רשות המסים מפרסמת את החלטות הוועדה להטלת עיצום כספי על מי שלא דיווחו למכס על הכנסה והוצאה של כספים מישראל. הקנסות מסתכמים בכ-1.4 מיליון שקל
רונן לוי |
רשות המסים, ארכיון.

רשות המסים מפרסמת את קובץ החלטות הוועדה להטלת עיצום כספי על מפרי דיווח, שלא דיווחו למכס על הכנסת כספים לישראל והוצאתם בשנת 2021. הפרסום מכיל 137 החלטות שסך העיצום הכספי לתשלום עומד על כ-1.4 מיליון שקל.

על-פי חוק איסור הלבנת הון, חלה חובת דיווח על הכנסת כספים למדינת ישראל או הוצאתם ממנה בסכום העולה על 50 אלף שקלים במעברי הגבול האוויריים והימיים ועל 12 אלף שקלים במעברי הגבול היבשתיים. העברת כספים דרך מעברי הגבול היא אחד מדפוסי הפעולה המוכרים והרגישים ביותר בתחום הלבנת הון, שכן מדובר בדרך נוחה להעברת כספים ללא תיעוד ושחזור.

נתונים נבחרים:

• 43% מההפרות בוצעו במעבר נהר הירדן, 31% במעבר בגין, ו- 18% בנמל התעופה בן גוריון.
• 9 הפרות היו בסכומים מעל 100 אלף שקל.

חיקור דין בגרמניה

עיצום כספי משמעותי המופיע בקובץ הוטל על מארק דברניאק. מפלג הונאה תל אביב במשטרת ישראל בשיתוף יחידת יהלום ברשות המסים פתח בחקירה נגד דברניאק, בעקבות הוצאה לפועל לחיקור דין מגרמניה בחשד למעורבות בפרשת הונאת רשת במסגרתה הונה דברניאק קורבנות וגנב את כספם, בסך כולל של כ-6 מיליון אירו, ביצע עבירות מס ועבירות הלבנת הון. במסגרת החקירה נערך חיפוש בכספת הרשומה על שמו של דברניאק בישראל, שם נתפסו מזומנים רבים, בשווי של כ-1.3 מיליון שקל.

דברניאק, אזרח ישראלי, נעצר בבולגריה, ובהמשך הוסגר לגרמניה, וסירב למסור גרסה אודות הכספים שנתפסו. למפר לכאורה לא קיימים, וגם לא היו בעבר, מקורות הכנסה בישראל אשר יכולים להצביע על מקור הכספים שנתפסו בכספת. ממצאי החקירה מצביעים על כניסות ויציאות מישראל של המפר לכאורה בין השנים 2018 – 2021, וניתוח פלט כניסות ויציאות אלה, אל מול פלט ביקוריו בכספת מצביע על כך כי המפר לכאורה ביקר בכספת, בעיקר סמוך למועד כניסותיו ויציאותיו מישראל. בשל כך, התעורר חשד כי מדובר בכספים חבי דיווח אשר הוכנסו לישראל בין השנים 2021-2018, מבלי שהמפר הצהיר עליהם ולפיכך, הוחלט לכנס את הוועדה להטלת עיצום כספי.

על בסיס שיקולים אלה, החליטה הוועדה להטיל על המפר עיצום כספי בסך כלל הכספים שנתפסו, 328 אלף אירו ו-4,500 דולר ארה"ב (כ-1.3 מיליון שקל). יצוין כי בעקבות ערעור של המפר לבית המשפט הופחת העיצום ל-700 אלףשקל.

ככלל, כנגד מפרי חובת הדיווח ניתן לנקוט באכיפה פלילית או מנהלית. ההליך המנהלי מיועד להשית סנקציה מנהלית, מהירה ואפקטיבית ללא הרשעה בפלילים, במקרים בהם הוכחה הפרה ברמה העובדתית. המכס הוא המוסמך להחליט אילו מקרים מתאימים לאכיפה מנהלית ולהביאם בפני הוועדה להטלת עיצום כספי.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות