כמה יעלה לאם לצאת מהארץ עם בתה הפעוטה?

על רקע החרדות מהמלחמה, ביקשה האישה לצאת מהארץ עם ילדתה בת ה-4.5, אולם בן זוגה לשעבר התנגד מחשש שתיעלם – ביהמ"ש הורה לה להפקיד 150 אלף שקל
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה envato

המלחמה הלחיצה אישה שהגישה בקשה מבית המשפט לאפשר לה לצאת מהארץ עם בתה הפעוטה. בן הזוג לשעבר, התנגד וטען שהיא תנצל את ההזדמנות ותיעלם ביחד עם הבת, אולם בית המשפט אישר לה לצאת מהארץ בתנאי שתפקיד 150 אלף שקלים במזומן ואם לא תחזור תוך חודש הכסף יועבר לבן הזוג לשעבר.

במהלך חודש אוקטובר, הגישה האישה לבית משפט לענייני משפחה בקשה למתן סעד דחוף, לשם הנפקת דרכון לביתה בת ה-4.5 חודשים והיתר להוציאה מן הארץ. מדובר באישה בעלת אזרחות כפולה אשר לפני כ – 3 שנים עשתה "עליה" והגיעה ארצה בגפה ומטעמים ציוניים. בארץ הכירה את הגרוש ולאחר היכרותם נכנסה להריון והצדדים הסתכסכו. לטענתה, הצדדים נפרדו לאחר לידת בתם ולאחר פרוץ המלחמה הוצע למבקשת דרך השגרירות הזרה לעזוב את ישראל בטיסת חירום למשך תקופת המלחמה, אך לשם כך היה עליה להנפיק לבת דרכון.

לדבריה, האב מסרב ליציאת הבת את הארץ ולהנפקת דרכון מטעמים שאינם ענייניים. ולשיטתה, על האב להסכים ולתת ידו לכך שבתו תצא מאזור סכנה למקום מוגן והיא מתחייבת לשוב לישראל מיד בתום המלחמה. לטענתה, היא עובדת בעבודה ומרכז חייה בישראל. כמו כן, היא מצויה בשנה האחרונה ללימודיה האקדמאיים, חתומה על הסכם שכירות עד לשנה הבאה, ו"זה לא הגיוני שאעזוב את כל זה כדי לחזור למדינה שלא היה לי בה טוב", טענה והוסיפה כי בדירה השכורה בה היא מתגוררת אין ממ"ד, ובמידה ומופעלת אזעקה עליה לרוץ עם הפעוטה למקלט הסמוך.

טובת הילדה בראש

האב מנגד, התנגד בתוקף למבוקש, מתוך חשש מבוסס לטענתו, שהאם תשתקע בחו"ל או תמשיך ממנה למדינה אחרת ולא תשוב ארצה. לטענתו מתן היתר למבקשת לצאת את הארץ עם הבת יביא לחטיפתה ולשלילת זכותו כאפוטרופוס טבעי. לדבריו, המבקשת ציינה בפניו בעבר שברצונה לשוב לחו"ל ולהתגורר בחיק משפחתה. האב הוסיף שהמלחמה מתחוללת לעת הזו באזור הדרום בעיקר, ובמידה ותתפשט לצפון הארץ תוכל האם להתמגן ככל תושבי הארץ. הוא הציע שהמבקשת תשכור דירה ממוגנת וטען כי בקשת האם מהווה "ניצול ציני של המצב". עוד הדגיש כי הוא נושא מיוזמתו בדמי מזונות משמעותיים.

השופט קיבל את הבקשה אולם עם תנאים שלפיהם תוכל לצאת מישראל אך להפקיד ערבות כספית של 150 אלף שקלים שאם לא תחזור לארץ בתוך חודש, הכספים יועברו לבן הזוג לשעבר וכן התחייבות ערוכה בתצהיר להשיב את הפעוטה ארצה ולא להרחיקה בניגוד להוראות האמנה וחוק אמנת האג.

"נדמה כי המסגרת הדיונית הצמיחה על רקע הנסיבות החריגות ופרוץ המלחמה דילמה לא פשוטה. למותר להרחיב ואין צורך להיאחז בסימוכין לצורך הקביעה שעל בית המשפט לראות לנגד עיניו את טובתה של הקטינה… ולפיו מטובתו של ילד שלא לשהות באזור בו מתחוללת מלחמה ובכך להכריע את הכף", כתבה השופטת לירון זרבל קדשאי והוסיפה: "שוכנעתי שבלב ההכרעה מצוי איזון ראוי בין החירות הנתונה למבקשת לצאת את הארץ לתקופה קצובה, לצורך התאווררות בחיק משפחת המוצא הדרושה לה על רקע פרוץ המלחמה, לבין ההכרח להשיב את הקטינה ארצה בתום התקופה הקצובה, לקיים קשר רציף ובר-קיימא עם אביה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות