סכנות בקונסולות משחקי וידאו – כך תגנו על עצמכם

הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת המלצות להתנהלות בטוחה של שחקניות ושחקנים בקהילת המשחקים הווירטואלית בעידן הבידור הדיגיטלי
נעמה כהן |
אילוסטרציה: Envato

הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת המלצות להתנהלות בטוחה של שחקניות ושחקנים בקהילת המשחקים הווירטואלית.

בעידן הבידור הדיגיטלי, קונסולות משחקי וידאו מציעות לנו שער לעולמות וירטואליים שובי לב, וחוויות סוחפות הכובשות את לבם ומוחותיהם של מיליונים, כולל ילדים ובני נוער. עם זאת, מתחת לפיתוי של הרפתקאות וירטואליות ואינטראקציות מרובות משתתפים, קיים איום משמעותי על פרטיותם של ילדים ובני נוער בקהילת הגיימרים והגיימריות הווירטואלית.

במסמך המלצות שמפרסמת הרשות לציבור, נסקרות הסוגיות הקריטיות סביב הפרטיות של גיימריות וגיימרים צעירים. המסמך מבוסס על ניתוח מסמכי מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של קונסולות המשחק הפופולאריות בישראל, ומוצגות בו שורת המלצות לשימוש בטוח ומאוזן בקונסולות המשחקים.

אילו סכנות קיימות במשחקי הווידאו?

משחקים רבים כוללים או מעודדים יצירת קשר בין משתמשות ומשתמשים שונים, בין היתר באמצעות שימוש במיקרופון ובמצלמה בזמן המשחק. במצבים כאלה, הסיכון לפרטיות המשתמשות והמשתמשים גובר, וכולל סיכונים כמו פריצה לנתונים אישיים, איסוף חשאי של מידע ועד סחר במידע אישי עלינו.

מטבע הדברים, הגיימריות והגיימרים, ובמיוחד הצעירים שבהם, הינם בעלי מודעות נמוכה לסיכונים לפרטיותם בכלל, ובפרט לאפשרות של סחר במידע האישי עליהם.

איזה מידע נאסף עליי?

לאורך "מערכת היחסים" שבין המשתמש לקונסולת המשחק, שעשויה להימשך על פני אלפי שעות של זמן משחק, ניתן לתעד כל פעולה שנעשתה, כל החלטה שהתקבלה וכל תקשורת בין המשתמשות והמשתמשים השונים. איסוף מידע זה, בשילוב עם מסדי נתונים של דפוסי המשחק של מאות מיליוני משתמשות ומשתמשים, מביא להצטברות כמות אדירה של נתונים בידי החברות המייצרות קונסולות משחקים.

היקף איסוף הנתונים עשוי להשתנות בהתאם לקונסולה, לתכונות שלה ולמשחקים או לשירותים שבהם נשתמש.

הנה כמה דוגמאות למידע שקונסולות משחקי וידאו עשויות לאסוף:

פרטי חשבון משתמש: ביצירת פרופיל משתמש או חשבון בקונסולה, בדרך כלל נספק מידע אישי כגון שם המשתמש, כתובת הדואר האלקטרוני, כתובת מגורים, גיל ועוד.

דפוסי פעילות: קונסולות משתלבות לעתים קרובות עם פלטפורמות מדיה חברתית, ומאפשרות לך לשתף את הישגי המשחקים שלך או להתחבר עם חברות וחברים. קונסולות עוקבות אחר פעילות המשחקים שלך, הזמן שאת/ה מבלה במשחק וההישגים שלך. הן עשויות לאסוף מידע על משך, תדירות, כיוון, חוזק, מהירות או דיוק הפעולות שלך כשחקן.

תקשורת קולית וטקסט: לחלק מהקונסולות יש צ'אטים כתובים או קוליים, כך שניתן לאסוף הקלטת קול וכל פרט מידע על עצמך שחלקת בצ'אט.

נתוני מיקום: במידה ואת/ה עושה שימוש בשירותים מבוססי מיקום בקונסולה.

פרטי תשלום: חלק מהקונסולות מאפשרות רכישות במסגרת המשחק, כך שניתן לעקוב אחר פרטי התשלום שלך, כמו פרטי כרטיס אשראי או חשבונות PayPal, אם שמרת אותם לשימוש עתידי חוזר.

נתונים ביומטריים (במקרים מסוימים): חלק מהקונסולות החדשות משלבות חיישנים ביומטריים כמו זיהוי פנים, ניטור דופק וזיהוי מחוות, שיכולים לאסוף נתונים פיזיולוגיים ותנועה.

איך אוכל לשמור על הפרטיות שלי?

הרשות להגנת הפרטיות ריכזה מספר המלצות מרכזיות:

אימות דו-שלבי: כדי להגן על חשבון קונסולת המשחקים שלך, הפעל/י אימות דו-שלבי, שישמש כשכבת אבטחה נוספת מעבר לסיסמה בלבד. אימות זה מפחית את הסיכון לגישה לא מורשית על ידי דרישת קוד בנוסף לסיסמה שלך, ומדובר באמצעי חשוב במיוחד אם החשבון שלך כולל אמצעי תשלום או תוכן בעל ערך במשחק.

הגדרות פרטיות: שליטה במידע שלך! התאימו את הגדרות הפרטיות באופן יזום כדי להחליט לבד אילו פרטים אישיים תשתפו עם אחרים ואילו לא, במקום להסתמך על ברירת המחדל שקבועה בקונסולה.

שיתוף נתונים ו"התאמה אישית": קונסולות משחקים כמו PS5, Xbox ו-Switch אוספות נתונים שונים על השימוש שלך. אמנם אי אפשר לסרב לחלוטין לאיסוף הנתונים, אך ניתן להגביל אותו ולהשבית את שירות "ההתאמה האישית", המשתמש בנתונים שלך כדי להמליץ על מוצרים אחרים.

נתוני סאונד בפלייסטיישן: ב-PS5 קיים מיקרופון מובנה בשלט שפעיל תמיד. ניתן להשבית אותו לחלוטין באמצעות שינוי ההגדרות.

איך אוכל ליישם את ההמלצות של הרשות?

במסמך ההמלצות של הרשות להגנת הפרטיות יש הנחיות מפורטות, כולל צילומי מסך, שיסייעו לך ליישם את כל ההמלצות שלנו על קונסולות המשחק המובילות.

לאיזה קונסולות משחק ההמלצות של הרשות רלוונטיות?

ההמלצות מתייחסות ומתאימות לקונסולות המשחק הפופולאריות בישראל: Sony PlayStation, Microsoft Xbox, Nintendo Switch.

למרות שהותאמו במיוחד לקונסולות אלו, העקרונות הבסיסיים המתוארים בהמלצות יכולים להיות מיושמים בדרך כלל על כל קונסולות המשחק, ומשמשות כהנחיות חשובות לשמירה על פרטיות המשתמשים והמשתמשות בפלטפורמות המשחקים השונות.


עו"ד איתי נווה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות