מאסר עולם לאמיר רז שרצח את אשתו דיאנה לעיני ילדיו

שופטי המחוזי מרכז גזרו את העונש על רז שביצע את הרצח בפברואר 2021 והורשע גם בהתעללות בקטין. הוא גם יפצה את ילדיו ב-258 אלף שקל
גילי סיוון-כהן |
אמיר רז, הנאשם ברצח אשתו. צילום מסך מתוך פייסבוק

בית המשפט המחוזי מרכז לוד, בראשות הנשיאה רות לורך, השופטת דבורה עטר, השופט עמי קובו, גזר היום (יום ג') על הנאשם אמיר רז שהורשע בעבירות רצח בנסיבות מחמירות, תקיפת קטין על ידי אחראי והתעללות בקטין על ידי אחראי, עונש מאסר עולם, 6 שנות מאסר לריצוי במצטבר לעונש מאסר העולם, ופיצוי לארבעת הקטינים נפגעי העבירה בסכום המקסימלי הקבוע בחוק – 258 אלף שקלים.

​ביום 5.2.2021, לאחר ויכוח שפרץ בין הנאשם לאשתו דיאנה דדבייב ז"ל, גמלה בליבו ההחלטה להמיתה. לצורך כך, נטל הנאשם חבל ארוך, קרא לארבעת ילדיו הקטנים (בני כשנה עד 8 שנים), הושיב אותם על כסאות וליפף את החבל סביבם. לאחר מכן, נטל סכין מטבח עם להב מחודד באורך 20 ס"מ. המנוחה ירדה אל הקומה התחתונה בבית, הבחינה בקטינים כשהם כבולים לכיסאות, וצעקה לעבר הנאשם לפשר מעשיו. הנאשם בתגובה החל להכות את המנוחה לעיני הקטינים, וחנק אותה בחוזקה. במהלך המאבק, צעקה המנוחה לבתה בת ה-8 לקרוא לעזרה.

הקטינה הצליחה להשתחרר מהקשירה, וניסתה להגיע למדרגות על מנת לקרוא לשכנה ולסייע לאמה. הנאשם הרפה מהמנוחה, משך את הקטינה בחוזקה בידה, והפילה על המדרגות. המנוחה, שחששה לחייה, ניסתה לפתוח את דלת הבית במטרה להימלט, אולם הנאשם מנע זאת ממנה, נטל את הסכין ודקר אותה שתי דקירות בירך. בשלב זה, הוציא הנאשם, שהיה שוטר במשטרת ישראל, את אקדחו האישי, כיוון אותו אל פלג גופה התחתון של המנוחה, ותוך שהמנוחה מתחננת על חייה, ירה בה ירייה אחת בירך. לאחר שנפלה ארצה, ירה ירייה נוספת לעבר ראשה של המנוחה, וגרם למותה. מיד לאחר הירי הקטלני, צעק הנאשם לאוזני הקטינים הבוכים, שצפו בנעשה: "יש! עכשיו אין אמא". הנאשם שיחרר את הקטינים מקשירת החבל, כשהם מבוהלים ובוכים. בשלב זה שאלה הקטינה את הנאשם האם בכוונתו להרוג גם אותה ואת אחיה. לאחר המתואר לעיל, התקשר הנאשם לאמו ולמפקדו, וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם.

רצח בנסיבות מחמירות

​בית המשפט עמד על הנסיבות החמורות בהן בוצעו העבירות, כאשר בנוסף לעבירת הרצח בנסיבות מחמירות, ביצע הנאשם עבירות של תקיפה והתעללות בילדיו. מדובר בעבירה שבוצעה כלפי ארבעה קטינים רכים בשנים, בני כשנה עד שמונה, בתוך ביתם, על-ידי אביהם, במסגרת אירוע מתמשך ואכזרי העולה כדי התעללות נפשית חמורה, כפי שפורט לעיל. התסקיר שהוגש מפרט בהרחבה על אודות הנזקים שנגרמו לכל אחד מהקטינים, תוך התייחסות לגילו, לשלב ההתפתחותי בו מצוי ולאישיותו. הנזקים מתבטאים כבר עתה במגוון תחומים, ואך סביר כי ההתמודדות עם השלכותיו הקשות של האירוע תימשך לאורך מעגל החיים של הקטינים.

דיאנה דדבייב ז"ל. צילום מסך מתוך פייסבוק

לנוכח חומרת מכלול נסיבות האירוע, והנסיבות החריגות של ההתעללות בילדים, החליט בית המשפט כי מעבר לעונש של מאסר עולם חובה, יש להטיל על הנאשם עונש מאסר נוסף במצטבר, אף מעבר לתקופה אשר לה עתרה המאשימה בגין עבירה זו, ולגזור על הנאשם עונש חמור של 6 שנות מאסר בפועל, שאותו ירצה במצטבר למאסר העולם. בכל הנוגע לעתירת המאשימה להחיל את סעיף 30ב' לחוק שחרור על תנאי ממאסר, קבע בית המשפט כי נסיבות הרצח דנן אינן בגדר המקרים בהן הוחל הסעיף עד כה ואשר אושרו בפסיקת בית המשפט העליון. חומרתו היתרה של האירוע קיבלה ביטוי בהחמרת הענישה בגין עבירת ההתעללות, ובהשתת עונש נפרד ומצטבר.

​בית-המשפט הביע תקווה כי בני המשפחה, ובפרט הוריה של המנוחה, ימצאו את הכוחות להתמודד ולטפל בארבעה ילדים יקרים ופגועים, כל אחד בהתאם לגילו ולאישיותו. בית-המשפט ציין את התרשמותו העמוקה מתעצומות הנפש של אמה של המנוחה, ומאופן התמודדותה עם הקושי שבגידול נכדיה, וביקש לחזק את ידיה.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת רות לורך


עו"ד אברהם ג'אן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות