מערכת היחסים עם המתווך: חשיבות טופס הזמנת שירותי תיווך

עבודה עם מתווך בעת רכישת דירה או שכירות דירה יכולה להיות חוויה מועילה, אך חשוב להבין את ההיבטים המשפטיים כמו טופס הזמנת שירותי תיווך והעמלות הכרוכים בכך.
מהווה הגורם היעיל. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

על מתווכים להחזיק ברישיון תיווך בתוקף ממשרד המשפטים על מנת לתווך באופן חוקי בעסקאות נדל"ן. ההוראות המשפטיות המסדירות את ההתקשרות עם מתווכים מחייבות חוזה כתוב בין המתווך ללקוח, אשר חייב לכלול פרטים ספציפיים, כגון שמות הצדדים, מחיר המשוער של העסקה, סכום או שיעור דמי התיווך ותיאור הנכס.

עמלות תיווך מקובלות
עמלות התיווך משתנות בהתאם לסוג עסקת הנדל"ן. בעסקאות שכירות, נהוג לשלם למתווך דמי תיווך בגובה דמי שכירות של חודש בתוספת מע"מ. במקרה של מכירת דירת מגורים, העמלה המקובלת היא 2% בתוספת מע"מ מסכום העסקה. חשוב שיהיה הסכם כתוב המפרט את העמלות עליהן הוסכם, שכן יהיה קשה לערער על הסכום בדיעבד אם לא תועד כראוי.

תפקיד ההסכמים הכתובים
הסכם כתוב ומפורט חיוני במערכת היחסים שבין המתווך ללקוח. טופס הזמנת שירותי תיווך צריך לכלול את כל התנאים שנדונו והוסכמו על ידי שני הצדדים. במקרים בהם חסרים פרטים בהסכם התיווך, בתי המשפט עשויים עדיין לאכוף את החוזה אם המידע החסר אינו כרוך באי ודאות לגבי זהות הצדדים, הנכס או שיעור דמי התיווך. אפילו אם לא נחתם הסכם תיווך רשמי, בתי המשפט עשויים לראות בהתכתבות בין המתווך ללקוח "הוראה בכתב" כנדרש בחוק. עם זאת, הדבר משתנה בהתאם לנסיבות הספציפיות וההסכמות שהושגו בין הצדדים. תמיד עדיף שיהיה הסכם כתוב, ברור, מפורט וחתום כדי למנוע מחלוקות אפשריות.

"הגורם היעיל" בעסקאות
"הגורם היעיל" הוא מונח המשמש לתיאור תפקידו של המתווך בקידום עסקת הנדל"ן. כדי שמתווך ייחשב כגורם יעיל ויקבל דמי תיווך, עליו להוכיח שמעשיו תרמו ישירות להשלמת העסקה. אין הכרח שהמתווך יהיה הסיבה היחידה לעסקה; די בכך שהוא יהיה גורם תורם משמעותי.

בעת העבודה עם מתווך, חשוב להבין את הדרישות החוקיות, את דמי התשלום הנהוגים, את החשיבות של טופס הזמנת שירותי תיווך בכתב ואת המושג של הגורם היעיל. על ידי זכירת היבטים אלה, ניתן לנווט במערכת היחסים עם המתווך בביטחון ולהבטיח חווית נדל"ן חלקה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות