הרחבת זכאות רישיון נשק: תגובה ישראלית למלחמת חרבות ברזל

הזינוק האחרון באלימות בישראל הוביל לדאגה גוברת לביטחון האישי ולביקוש הולך וגובר לרישיון נשק. כדי להתמודד עם בעיה דוחקת זו, משרד לביטחון הפנים עדכן את התקנות לקבלת רישיון נשק פרטי, תוך הרחבת הקריטריונים לזכאות. מאמר זה יעסוק בסיבות העומדות מאחורי השינוי בתקנות, במאמצים שעשה המשרד לביטחון הפנים על מנת לזרז את הנפקת הרישיונות, ובקריטריונים הספציפיים שעודכנו.

הכוח המניע העיקרי מאחורי השינוי בתקנות רישיון נשק הוא הגידול המשמעותי בבקשות אזרחיות לרישיונות מאז תחילת האלימות האחרונה.

עם קבלת כ-100,000 בקשות לנשיאת נשק פרטי, מספר זה תואם ביקוש של שנה ממוצעת. הצורך הגובר בשיפור הביטחון האישי לנוכח הסכסוך המתמשך הוביל את הממשלה להעריך מחדש את התקנות הקיימות, במטרה להרחיב את מספר האזרחים הזכאים.

סיבה נוספת לשינוי בתקנות היא האמונה שהתרת נשיאת נשק ליותר אזרחים עשויה להציל חיים במידת הצורך בזמן אמת ולחזק את הביטחון האישי. רעיון זה נתמך על ידי המשרד לביטחון הפנים והוועדה לביטחון לאומי, שעבדו יחד כדי לאשר את התקנות החדשות המרחיבות את תנאי הסף והקריטריונים למתן רישיון לנשיאת נשק פרטי.

מאמצי המשרד לביטחון הפנים כמענה לביקוש הגובר לרישיונות כלי ירייה, נקטה משטרת ישראל מספר צעדים על מנת לזרז את התהליך. ראשית, הרחיבה באופן משמעותי את היקף הפעילות למתן רישיונות. זאת, באמצעות הגדלת מספר העובדים העוסקים במתן רישיונות לאזרחים ואף גיוס עובדים ממשרדי ממשלה אחרים.

בנוסף, הקפידה משטרת ישראל לבחון כל בקשה באופן מעמיק ואחראי, תוך וידוא שהרישיונות יינתנו לאנשים מתאימים ולא ייעשה בהם שימוש לרעה. כחלק מכך, הכירה המשטרה באזורים מסוימים, כגון שדרות, אופקים, נתיבות, כ"מקומות מגורים מזכים" לצורך קבלת רישיון, ובכך הרחיבה עוד יותר את מאגר מחזיקי הרישיון הפוטנציאליים.

עדכון הקריטריונים לקבלת רישיון נשק 

התקנות החדשות לקבלת רישיון נשק פרטי הרחיבו את תנאי הזכאות בכמה קטגוריות, מה שמקל על אוכלוסיות שונות להגיש בקשה. להלן עיקרי העדכונים בקריטריונים:

  1. הרחבת הזכאות לחקלאים: בעבר, רק חקלאי פעיל שהוכרה זכותו להחזיק בנשק יכול היה לקבל רישיון. כעת, רשאי להגיש בקשה חקלאי עצמאי פעיל או בן משפחה מדרגה ראשונה של חקלאי עצמאי פעיל, או בן זוגו של בן משפחה או מי שמועסק אצל חקלאי עצמאי או אצל בן משפחה מדרגה ראשונה או מועסק או חבר באגודה שיתופית חקלאית.

  2. שינויים בקריטריון "שירות בכוחות הביטחון": בעבר, הזכאות התייחסה להכשרה כלוחם 07 ומעלה. מעתה, רשאי להגיש בקשה גם בוגר צה"ל המחזיק בתעודת לוחם בלבד, כפי שקבע צה"ל, ובלבד שלא חלפו 20 שנים מיום השחרור משירות סדיר או קבע או מיום שהחזיק ברישיון כלי ירייה.

  3. זכאות חדשה ליישובים: יוכלו להגיש בקשה גם מי שעבר את גיל 21 ושירת כשנה כלוחם, או שביצע שנתיים שירות צבאי, או לחלופין שנתיים שירות אזרחי, או אישה ששירתה שנה בשירות צבאי או בשירות אזרחי, ומרכז חייהם, עבודתם ברוב ימות השבוע, או לפחות יומיים לימודים בשבוע מתקיימים במקום מגורים שלגביו המליצה משטרת ישראל כי המגורים במקום זה מצדיקים רישיון לנשק פרטי. מדובר בשינוי מהדרישה הקודמת שלפיה היה צריך להיות מתחת לגיל 27 על מנת לקבל רישיון מכוח הקריטריון "מקום המגורים או מקום העבודה או הלימודים".

  4. הסדרת תנאים לעולים חדשים: כל עולה על פי חוק השבות יוכל מעתה להגיש בקשה מיידית מכוח מבחן "מקום המגורים" ביחס ליישובים שנקבעו לגביהם, מבלי להמתין שלוש שנים ממועד עלייתו לישראל כפי שהיה נהוג עד כה

  5. הכללת מתנדבי מד"א וארגונים נוספים: בעבר רק עובדי מד"א יכלו להגיש בקשה לרישיון לנשק, ומתנדבי מד"א לא יכלו. כעת, מתנדבי מד"א בעלי ותק של שנה יוכלו להגיש בקשה לרישיון לנשיאת נשק פרטי. גם מתנדבי זק"א ואיחוד הצלה יכלו להגיש קודם לשינוי.
  6. הוספת שוטרים ולוחמי אש: מתנדבים לתפקיד לוחמי אש (כבאים) ועובדים שפרשו מעבודתם כלוחמי אש ועבדו בשירותי הכבאות וההצלה לישראל במשך שנתיים לפחות, יוכלו מעתה לקבל רישיון, וזאת כל עוד הבקשה הראשונה מוגשת בתוך 30 יום מיום סיום עבודתם ברשות הארצית לכבאות והצלה, ובתנאי שהחזיקו ברישיון לנשק על פי קריטריון זה בתקופת עבודתם, ובקשתם הוגשה לפני תום תוקפו של רישיון נשק על פי הקריטריונים. בעבר, רק לוחמי אש יכלו להגיש בקשה, ומתנדבים לא יכלו.
עו"ד איתמר בן גביר

השפעת התקנות החדשות

עם כניסתן לתוקף של התקנות המעודכנות, חלה עלייה ניכרת במספר מחזיקי הנשק ברישיון בישראל. מאז תחילת שנת 2023 הנפיק המשרד לביטחון לאומי כ-26,000 רישיונות לנשיאת נשק פרטי לאזרחים, לעומת 12,897 רישיונות שהונפקו בשנת 2022 ורק 10,064 רישיונות שהונפקו בשנת 2021. צפוי שעלייה זו תשפיע באופן משמעותי על הביטחון האישי ועל מניעת הפשיעה, שכן יותר יחידים יהיו מצוידים כדי להגן על עצמם ועל אחרים בעת הצורך.

עם זאת, השינויים בתקנות עלולים גם להעלות חששות ואתגרים הקשורים לזמינות הגבוהה יותר של כלי נשק בקרב האוכלוסייה האזרחית. יש לשקול ולטפל בזהירות בסוגיות כמו הכשרה נאותה, אחסון בטוח והפוטנציאל לשימוש לרעה או לתאונות, כדי להבטיח את הבטיחות והרווחה הכללית של הציבור.

תקנות רישיון נשק המעודכנות בישראל משקפות צורך גובר בביטחון אישי משופר לנוכח העוינות הגוברת. על ידי הרחבת הקריטריונים לזכאות והקלה על מגזרים שונים באוכלוסייה לקבל רישיונות, הממשלה שואפת להעצים אזרחים להגן על עצמם ולהציל חיים במידת הצורך. בעוד שהשינויים עשויים להציב אתגרים מסוימים, המטרה הכוללת של חיזוק הביטחון האישי וקידום שלום הציבור נותרת בראש סדר העדיפויות. ככל שהמצב מתפתח, יהיה מכריע להעריך ולהתאים את התקנות באופן רציף כדי להבטיח את רווחתם של תושבי ישראל.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות