מהי קצבת שירותים מיוחדים ולמי היא מגיעה?

עו"ד לינוי אולניק, המתמחה במיצוי זכויות רפואיות, מסבירה מי עשוי להיות זכאי לקצבה חודשית וכיצד היא תסייע לו בחיי היומיום
לינוי אולניק לוגו

 

קצבת שירותים מיוחדים היא קצבה חודשית שמעניק המוסד לביטוח לאומי לאנשים עם מוגבלות, שזקוקים לעזרה רבה בביצוע פעולות היום-יום. הקצבה מיועדת לממן את עלויות העזרה הזו, כגון סיעוד, טיפול, או סיוע בפעילויות יומיומיות. מי זכאי לקצבת שירותים מיוחדים וכיצד מקבלים אותה? עו"ד לינוי אולניק, המתמחה במיצוי זכויות רפואיות, מסבירה כיצד עליכם לפעול.

 

 

  • מי זכאי לקצבת שירותים מיוחדים?

עו"ד אולניק: "על מנת להיות זכאי לקצבת שירותים מיוחדים, על האדם לעמוד בשני תנאים: להיות אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל, אשר מלאו לו 18 שנים וכן בעל נכות רפואית בשיעור של 75% לפחות, אשר גורמת לו לקשיים משמעותיים בביצוע פעולות היום-יום. ניתן לקבל קצבת שירותים מיוחדים לילד, אם הילד עומד בשני התנאים הבאים: הוא בגילאי 3-18 שנים ויש לו נכות רפואית בשיעור של 75% לפחות, אשר גורמת לו לקשיים משמעותיים בביצוע פעולות היום-יום".

  • איך מגישים בקשה לקצבת שירותים מיוחדים?

עו"ד אולניק: "הבקשה לקצבת שירותים מיוחדים מוגשת למוסד לביטוח לאומי. ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון, בדואר, או במשרדי המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי בוחן את הזכאות לקצבת שירותים מיוחדים על ידי ועדה רפואית. הוועדה הרפואית בוחנת את הנכות הרפואית של האדם, ואת השפעתה על יכולתו לבצע פעולות היום-יום".

לדברי עו"ד אולניק, קצבת שירותים מיוחדים היא קצבה חודשית שמעניק המוסד לביטוח לאומי לאנשים עם מוגבלות, שזקוקים לעזרה רבה בביצוע פעולות היום-יום. הקצבה מיועדת לממן את עלויות העזרה הזו. כמו בשירותים רבים הניתנים על ידי מוסדות המדינה, "מודעות היא מילת המפתח", מוסיפה עו"ד אולניק, "הרבה אנשים לא מבינים מה זה בכלל שירותים מיוחדים ואם הם בכלל זכאים לכך או לא ואיך לעשות את זה".

עוד מוסיפה עו"ד אולניק, כי בניגוד לביטוח סיעודי, בקצבת שירותים מיוחדים יש 4 מדרגות, כלומר יש טווח מסוים לקבלת הסיוע. "הדרגה הראשונה מקנה זכאות ל-50 אחוז בקצבת שירותים מיוחדים – 1,676 שקלים נכון לשנה זו. במדרגה הגבוהה ביותר הזכאות היא ל-7872 שקלים. זהו סכום ש מצטרף לקצבת נכות כללית ויכול להצטרף לקבצת ניידות. זהו סכום מכובד אך אני לא מאחלת לאף אדם להיות זכאי לקצבה הגבוהה".

  • אז מי זכאי לקצבה הזו?

עו"ד אולניק: "הקצבה נועדה לענות על מצב שאדם, בגלל מצב רפואי, תלוי בעזרת הזולת בביצוע פעולות היומיום. – רחצה, הלבשה, שליטה על הסוגרים, אכילה והליכה בתוך כותלי הבית. רק מי שנמצא שהוא תלוי במי מהפעולות האלו תיבחן התלות שלו בניהול משק הבית, מספיק שיש תלות רק בחלק מהפעולות. הרופאים בוועדות הרפואיות מבצעים תשאול מאוד קר ופשוט. יש לרופא שאלון שהנוסח כמעט ברובו מדויק לרופאים מה שלאול ואיך לשאול. הרופא צריך לנקד ביחד לכל פעולה נבחנת את רמת התלות – מ-0, 4, 8, 12, סוכמים את הנקודות וכך קובעים את הזכאות לשירותים מיוחדים. שירותים מיוחדים זו אחת הקצבאות והוועדות הרפואיות שיש בהן הכי ניגוד – הן מאוד אינטימיות מצד אחת. זה מאוד קשה להצליח אדם לשתף אותך, כמי שמייצגת זכאים לקצבה הזו אני אומרת את זה. הרבה פעמים יש קושי להביא את האדם להיפתח בפנינו, בגלל אלמנט הבושה. לאנשים רבים יש נטייה להגיד 'אני לא יכול', אבל זה לא מספיק כאן והביטוח הלאומי דורש יותר עומק ודיוק ממי שמבקש את הקצבה. צריך להבין ולהסביר את חוסר המסוגלות ולדעת לשתף. יש צורך במיומנות ובאנשי מקצוע שיודעים את העבודה כדי להצליח לדובב את הבנאדם, כדי להבין בדיוק איפה הקושי נמצא ומה צריך".

לדברי עו"ד אולניק, אחת הטעויות הרווחות היא בבקשה לסיוע במשק הבית. "נתקלתי לו פעם במקרים של מי שביקשו את הסיוע לצורך טיפול בבית, אך משום שהם לא פעלו נכון הם לא קיבלו את הקצבה".

  • קצבת שירותים מיוחדים היא כספית או שיש דברים נוספים שהזכאי מקבל?

עו"ד אולניק: "קצבת שירותים מיוחדים היא כספית בלבד שבאמצעותה התובע אמור לרכוש את השירותים ואת העזרה. למשל, העסקת עובד זר תלויה בקצבת שירותים מיוחדים, אבל יש הטבות נוספות כמו הנחה בחשמל למקבלי קצבת 112 אחוז ומעלה".

  • מה קורה אם המצב של המטופל מדרדר?

עו"ד אולניק: "יש הרבה מחלות פרוגרסיביות ולכן יש גם מדרג בגובה הקצבה. בביטוח הלאומי הדלת תמיד פתוחה וניתן להגיש בקשה להגדלת הקצבה בשל החמרה. תמיד אומרים לאנשים שחולים במחלות פרוגרסיביות, אוטואימיוניות שיש להן מנעד הידרדרות, חשוב להגיע לגיל הזקנה עם פתיחת דלת. אדם שנקבעה לו הזכאות ל-50 אחוז זכאות שירותים מיוחדים – 50 אחוז, ואח"כ, כשתהיה החמרה בגיל 80, הוא יוכל לבקש החמרה. יחד עם זאת, חשוב לציין, כי אם המטופל הגיע לגיל הזקנה וטרם נקבעה לו הזכאות, נסגרה לפניו הדלת לשירותים מיוחדים".

 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול

פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ
ספוטיפיי | לאתר מחוץ לפרוטוקול

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות