11 צעירים הורשעו באונס הקטינה בת ה-16 במלון הים האדום

ביהמ"ש קבע כי "מעשה שעשה פרט כחלק מקבוצה, הוא אחראי לו באופן מלא, ולא תהיה לו תרופה בכך שיסתתר מאחורי הקבוצה, או ינסה לחסות מאחורי חבריו"
מלון הים האדום באילת. צילום: Google Street View

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע 11 נאשמים בפרשת האונס באילת שהתרחש באוגוסט 2020 במלון "הים האדום" – ארבעה נאשמים מרכזיים הורשעו באונס בנסיבות מחמירות בצוותא, בהם שני הבגירים (בעת ביצוע המעשה), ועוד שבעה נאשמים הורשעו בסיוע ובביצוע עבירות מין מן המנעד הרחב של החוק, מן הקלות ביותר ועד לחמורות.

הפרשה שזעזעה מדינה שלמה וזכתה לסיקור נרחב, זאת בעקבות מעורבותם של מספר גדול של קטינים שהיו מעורבים במעשה וניצלו קטינה בהיותה בת 16 בלבד ותחת השפעת אלכוהול. במועד האירוע המתלוננת וחברותיה הגיעו למלון לבקר את אחד הנאשמים ו-11 חבריו, ובילו בבריכת המלון; שם פנה הנאשם 2 למתלוננת ושאל אותה לגילה והיא השיבה כי היא בת 16 ושאלה לגילו. הנאשם השיב כי הוא בן 27, ולאחר מכן אמר לה בכזב כי הוא בן 21, והציע לה לצאת עמו לבילוי בשעות הערב, אך היא סירבה.

לאחר שהבריכה נסגרה, המתלוננת וחברותיה עלו לחדר הידידים, שם בילו עם הנאשמים 4 ו-11 וחבריהם. בשלב זה שתתה המתלוננת כמות גדולה של אלכוהול שגרמה לערפול חושיה. המתלוננת לא חשה בטוב וביקשה מחברתה א' שתיקח אותה לשירותים הממוקמים במסדרון הקומה, מפני שהשירותים בחדר 223 היו מלוכלכים. א' תמכה במתלוננת, סייעה לה לצאת מחדר 223, והובילה את המתלוננת בעודה מתנדנדת אל מחוץ לחדר.

עם יציאתה מהחדר, המתלוננת נפלה ונשכבה על הרצפה עקב מצבה, בעוד א' ואחרים סייעו לה לקום ותמכו בה בהליכתה. בשלב זה הנאשמים 1 ו-2 אשר פלשו זמן קצר לפני כן לחדר 216 שהיה באותה קומה ובסמוך, שמעו את ההמולה והגיעו למקום. הנאשם 2 ניגש למתלוננת, אחז בפניה ואמר לנוכחים במקום בתואנת שווא שהוא בעל הכשרה במתן עזרה ראשונה, כי הוא יכול להגיש לה עזרה רפואית, והציע שתכנס לשירותים בחדר 216 אליו פלש זה עתה, אשר היה קרוב יותר מאשר השירותים במסדרון. עקב מצג השווא של הנאשם 2, חברתה א' וקטין נוסף אשר היה במקום וניסה לסייע לה, תמכו במתלוננת בעת הליכתה לכיוון חדר 216, כשלצדם הלכו חלק מהנאשמים האחרים.

"הנאשמים היו מודעים למצבה של הצעירה"

לאחר שהמתלוננת נכנסה לשירותים בתוך חדר 216, כשחברתה א' תומכת בה, הנאשם 2 ביקש מחברתה שתלך לקנות למתלוננת מים בקיוסק הסמוך כדי לאושש אותה כביכול, ביקש אף שתרכוש עבורו מצרכים נוספים, ונתן לה כסף לשם כך. החברה א' חששה להותיר את המתלוננת לבד בחדר, אך לאחר שהנאשם 2 אמר לה כי אין לה מה לחשוש וכי יש לו אחות בגילה של המתלוננת, שוכנעה א' לצאת מהחדר וניגשה לקיוסק הסמוך.

בסמוך לאחר צאתה של א' מהחדר ועוד טרם שובה, הנאשם 2 התפשט והפשיט את המתלוננת, וכאשר א' חזרה כ-5 דקות בלבד לאחר מכן לחדר, כבר החל הנאשם 2 לבצע במתלוננת את זממו, לתדהמתה הרבה של א', שעזבה בבהלה את המקום, ולאחר מכן ניסתה מספר פעמים להגיע ולהוציא את המתלוננת מהחדר, ללא הועיל. החל משלב זה החל האונס.

השופטת יעל רז לוי כתבה בהכרעת בדין: "הנאשמים עצמם היו ערים ומודעים למצבה, והם אפילו מסרו תיאור מטלטל בדבר מצבה הקשה של המתלוננת בשלב זה ובמהלך האירוע כולו, ותיארו כי המתלוננת הייתה כמו: גופה, פסל, חפץ, מעורפלת, בתרדמת, כמעט מחוסרת הכרה, ישנה, חיה, מתה, זרוקה, לא מגיבה, ולא מצליחה לעמוד", כתבה השופטת, "במצב זה, שהיה בולט וזועק לעין, קבע בית המשפט, כי המתלוננת לא הייתה מסוגלת לגבש או לתת הסכמה חופשית למגע מיני עם מי מהנאשמים, או לשהייתם בחדר תוך כדי שמתקיים שם מגע מיני, והנאשמים היו מודעים למצב זה". עוד ציינה כי, "לאחר שהתחבטנו רבות בשאלה זו, שעדיין נותרה ללא תשובה אחת ברורה, מוצאים אנו חשיבות באמירת דברים מפורשים וברורים, בתקווה שאולי אלו יילמדו ויצרבו בתודעה.

כולם אחראים

השופטים ציינו כי הם: "רוצים אנו להעביר מסר ברור – מעשה שעשה פרט כחלק מקבוצה, הוא אחראי לו באופן מלא, ולא תהיה לו תרופה בכך שיסתתר מאחורי הקבוצה, או ינסה לחסות מאחורי חבריו. לכל אחד ואחד מהנאשמים, בכל מקום ובכל סיטואציה, האחריות המלאה על מעשיו הוא. העובדה שמעשה העולה כדי עבירה פלילית נעשה בתוך קבוצה, יכול רק להחמיר את נסיבות ביצועו וכך גם מורות הוראות הדין במקרה של ביצוע עבירות מין בצוותא. ואין פטור מאחריות פלילית כי 'כולם היו שם' או 'כולם עשו את זה'".

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע את איסי רפאילוב בשני מעשי אונס ושתי עבירות של סיוע לאונס, מעשים מגונים ובעבירות פגיעה בפרטיות. בנוסף, הורשע גם איליזר מאירוב ושני קטינים נוספים בעבירות האונס ובאונס בצוותא עם אחרים. ארבעה נאשמים נוספים הורשעו בסיוע לאונס ושלושה מתוכם גם במעשים מגונים, נאשם אחד בעבירה של מעשים מגונים ונאשם אחד בשידול למעשים מגונים – כולם בנסיבות מחמירות.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת יעל רז לוי


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות