ביהמ"ש: "לא ניתן לכפות על אישה לשהות במקלט מוגן"

אף שהמשטרה ביקשה להורות על שהייתה של האישה במקלט בשל חשש לחייה, נעתר ביהמ"ש לעמדת בני משפחתה שהצהירו כי הם יגנו עליה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

השופטת רותם קודלר עיאש הורתה לבני משפחתה של תושבת הדרום שהמשטרה ביקשה להורות לה לשהות במקלט מוגן בשל חשש לחייה להפקיד ערבות של 100 אלף שקלים ולזקני השבט שלה לחתום ערבות על סך 400 אלף שקלים, על מנת שיגנו על חייה והיא לא תיפגע.

כאמור, המדובר בבקשה שהגישה משטרת ישראל למתן צו הגנה בעניינה של הצעירה בשנות העשרים לחייה, אשר לטענת המשטרה קיימת סכנה מיידית ומוחשית לחייה. בבקשה צויין כי בשני מועדים שונים במהלך החודשים האחרונים, הצעירה הותקפה ע"י אביה, בביתו של אביה ונגרמו לה חבלות משמעותיות והכל על רקע פגיעה בכבוד המשפחה. בבקשה תואר כי שוטרים נאלצו לחלצה מבית אביה תוך התנגדות פעילה של בני המשפחה ובעקבות המתואר, הוגש כתב אישום כנגד האב שעצור על פי החלטת בית המשפט עד תום ההליכים.

מאז המקרה הושמה הצעירה, על פי הסכמתה, במקלט מוגן וכחודשיים לאחר מכן ובתוך שהותה במקלט מוגן, פנתה המשיבה לעו"ס הרווחה וביקשה לעזוב את המקלט על מנת להינשא לבחיר ליבה, אלא שבמקביל לתהליך זה, התקבל מידע קונקרטי במשטרת ישראל, לפיו יש סכנה ממשית ברורה ומידית לחייה הצעירה וכי עולה החשש כי יציאתה מהמקלט לטובת חתונה הינה סיפור כיסוי על מנת שיתאפשר לשים סוף לחייה. לאחר שמצב הדברים הוסבר לה, על פי הסכמתה היא הוחזרה באותו יום למקלט המוגן.

לדיון הגיעו ארבעה מבני משפחתה של הצעירה ביניהם אחיו של אביה שנמצא במעגל הראשון המחויב ביותר להגנת כבודה של הצעירה וכן התייצבו שניים מזקני השבט שהבהירו כי הם לא מעגל משפחתי מקרבה ראשונה. שניים מבני המשפחה שהציעו לקחת אחריות על חיי הצעירה ביקשו לשכנע את בית המשפט כי הם מבינים את האחריות שנטלו עליהם. אחד מזקני השבט אף הבהיר כי למעשה בני המשפחה נתנו את ברכתם לחתונה המתוכננת של המשיבה עם בחיר ליבה ואף חתמו על הפרטים והבהיר כי אינו יודע מי הם הגורמים שרוצים להפריע להסכמות המשפחתיות ולסכן את שלומה.

לקחו אחריות, חתמו ערבות

השופטת קודלר עיאש ציינה בהחלטתה כי מכל בחינה משפטית מדובר בבקשה שהיא חריגה ומורכבת, כאשר בהליכים דומים נקבע כי אין לבית המשפט סמכות לכפות על אדם צו הגנתי ואין אפשרות לכפיית שהייה במקלט לנשים מוכות או בכל מקום מוגן אחר, אף אם המעשה הוא לטובת המוגן, אלא אם קיימת אינדיקציה לפגם בכשרותו המשפטית. "בענייננו לא יכולה להיות מחלוקת כי לא נפל כל פגם ביכולת של המשיבה להביע עמדתה, לבחור בחירות ביחס למהלך חייה", כתבה השופטת בהחלטתה והציעה כי בני המשפחה וזקני השבט יחתמו על ערבות אשר תוחזר להם לשיעורין ובחלוף מספר שנים, כאשר יוכיחו כי מצליחים להבטיח את שלמות חייה של הצעירה.

"לא ניתן לכפות על המשיבה הגנה במסגרת המשך שהותה במקלט מוגן, בהעדר הסכמה מצדה. על כן, סבורני כי הדרך לאזן בין החשש המבוסס מחד ובין זכויותיה של המשיבה מאידך, היא לקבוע כי הערבים יפקידו ערבויות כפי שהסכימו וזאת לצורך הבטחת שלומה וחייה של המשיבה", כתבה השופטת.

עוד נכתב בהחלטה: "בית המשפט ער לכך שכללי וחוקי התרבות ממנה מגיעה משפחתה של המשיבה, קובעים כי בני משפחתה הקרובים ביותר הם גם המחויבים להגנה על כבודה, לעתים גם במחיר פגיעה בחייה, כאשר ערך חייה לעיתים נסוג בפני כבוד המשפחה. יחד עם זאת, מספר אנשים מכובדים ביותר התייצבו בפני ביהמ"ש, מהווים חלק מזקני השבט ומסרו לבית המשפט את התחייבותם המהותית והפרקטית לקחת על עצמם את האחריות על שמירת חייה של המשיבה".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת רותם קודלר עיאש


עו"ד אלון ארז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות