עונשי מאסר למבצעי לינץ' בערבי במהלך "שומר חומות"

נועם אלימלך ונפתלי אלמקייס נידונו ל-11 ול-4.5 שנות מאסר בהתאמה, על חלקם בתקיפתו של צעיר ערבי ברחוב אגריפס בירושלים. השופט: "תוכניותיו לעתיד נגנזו"
הפרות הסדר במהלך מבצע שומר חומות. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, אב"ד סגן הנשיא השופט ארנון דראל, השופט אלי אברבנאל והשופטת חיה זנדברג, גזרו על נועם אלימלך 11 שנות מאסר בפועל ועל נפתלי אלמקייס 4 וחצי שנות מאסר לאחר שהורשעו בתקיפה בצוותא של ערבי במהלך מבצע שומר חומות. השופטים גם הורו להם לפצות אותו ב-100 אלף שקלים. גזר דינם של שניים נוספים לא ניתן עדיין.

על פי ההרשעה, בעת שהמתלונן עשה דרכו במעלה רחוב אגריפס בירושלים כשהוא דוחף עגלת אשפה, עצרו לידו ארבעת הנאשמים. אחד מהם פנה אל המתלונן ושאל אותו בעברית 'מה המצב?' ומשהשיב לו 'בסדר', פנה אליו נאשם נוסף ושאל 'מה אמרת?' ומשחזר המתלונן על תשובתו, התיז יוסף בן עמי לעבר פניו גז מדמיע, ומיד התנפלו עליו הנאשמים הנוספים והכו אותו מכות נמרצות בראשו, בגבו ובחלקים נוספים בגופו, תוך השמעת קללות וגידופים. בפרק זמן זה, עוד בטרם המתלונן נפל, החל אלימלך לדקור את המתלונן באמצעות סכין. עם נפילתו אל הקרקע המשיכו הנאשמים להכות את המתלונן ולבעוט בו, בעוד אלימלך ממשיך לדקור אותו בגבו, בחזהו ובמקומות נוספים בגופו. בסך הכול דקר אותו 10 פעמים. מעשי האלימות במתלונן ארכו כחצי דקה. שניות אחדות לפני תום האירוע התרחק יוסף דהן מהמתלונן ומחבריו.

המתלונן פונה לבית החולים, במצב קשה אך בהכרה, ובגופו נמצאו 10 פצעי דקירה. כן אובחנו בגופו קרעים ופגיעות בשרירי הגב ובסרעפת, וקרעים בכבד ובריאות, אשר סיכנו את חייו. לאחר טיפול שבגדרו הורדם והונשם וקיבל מנות דם, התייצב מצבו.
אשר למידת חלקם של נאשמים אלימלך בן עמי ואלמקייס באירוע, נקבע כי פעלו על פי תכנית מראש ובצוותא, כשכל אחד מהם מבצע פעולות מהותיות שנועדו להגשים את תכניתם. לאחר שווידאו כי המתלונן ערבי חבטו בו השלושה, כשבכל אותה עת דוקר אותו אלימלך. באופן יזום ומתוכנן התנפלו נאשמים אלימלך בן עמי ואלמקייס וחבריהם על המתלונן, וכאיש אחד חבטו בו באכזריות.

צלקות שלא יימחו

המתלונן – בחור צעיר כבן 24 עבר במקום לתומו, ורק בשל היותו ערבי נבחר כקורבן למתקפתם של הנאשמים. הצפייה בתיעוד המצולם של האירוע מעוררת תחושה של זעזוע. המתלונן נראה בסרטונים חסר אונים מול ארבעת הנאשמים המתנפלים עליו כאיש אחד. המתלונן עושה כל שבידו כדי להגן על עצמו אך לשווא. במשך כחצי דקה עושים בו הארבעה שפטים ועוזבים את המקום, כשהם מותירים אותו לנפשו שותת דם, ובגופו פצעי דקירה ופגיעות באיברים פנימיים, שבגינם פונה לטיפול בבית החולים כשהוא במצב קשה.

השופטים ציינו בגזר הדין כי מטרתם של הנאשמים הייתה להטיל אימה על קבוצת אוכלוסייה אחרת ולפרוק את זעמם על אירועי אלימות שהתרחשו באותה עת. באקראי בחרו במתלונן החף מכל פשע כדי להשיג מטרות אלה. במעשיהם פגעו הנאשמים בערכים אנושיים בסיסיים – כבוד האדם וזכאותו לביטחון ולהגנה על שלמות גופו. וכן פגעו בערך החברתי של שמירה על בטחון הציבור במרחב הציבורי. בתוך כך פגעו הנאשמים פגיעה חמורה בגופו של המתלונן ובעיקר בנפשו. אירוע זה הותיר בו צלקות שלא יימחו. מדובר בסטודנט להנדסת בניין, שעבד לפרנסתו במסעדה בסמוך למקום העבירה, ובגין הפגיעה הנפשית שנגרמה לו כתוצאה מהאירוע, חדל מעבודה ומלימודים ותוכניותיו לעתיד נגנזו.

אלמקייס התנפל ביחד עם חבריו על המתלונן ולקח חלק בהכאתו הנמרצת, בתחילה כשהמתלונן עומד על רגליו, ובהמשך כשהוא שכוב חסר אונים על הכביש. בגין מעשיו בצוותא עם חבריו נגרמו כאמור למתלונן חבלות חמורות. נאשם 3 גם הוא הורשע בעבירת טרור, שלצידה עונש מרבי העומד על 25 שנה.


לצפייה ודירוג כבוד השופט ארנון דראל


עו"ד אברהם ג'אן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות