בגלל הצורך בשקיפות: "אשכולות" תרשם כחברה לתועלת הציבור

למרות שמדובר בחברה פרטית קבע ביהמ"ש כי "אשכולות", המשמשת כארגון התמלוגים היציג, תרשם בפנקס כחברה לתועלת הציבור כך שניתן יהיה לפקח עליה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה השבוע עתירה של חברת "אשכולות" חברה פרטית הפועלת כארגון לניהול משותף של זכויות מבצעים, נגד החלטת רשמת ההקדשות, לרשום את חברת אשכולות בפנקס החברות לתועלת הציבור.

על פי פסק הדין, חברת אשכולות הוכרה על פי חוק זכויות מבצעים ומשדרים כ"ארגון התמלוגים היציג". בהתאם לכך מוסמכת אשכולות ומחויבת לגבות תמלוגים בעבור אמנים מבצעים, בין אם הם חברים בה ובין אם לאו.

בעקבות תביעה נגזרת שהוגשה כנגד חברת אשכולות בדצמבר 2020, מצאה רשמת ההקדשות כי חברת אשכולות עונה על התנאים המפורטים בחוק החברות ולכן פנתה אליה בדרישה להירשם כחברה לתועלת הציבור. לאחר קיום הליך מנהלי, אשר כלל שימוע, החליטה רשמת ההקדשות לרשום את החברה כחברה לתועלת הציבור.

חברת אשכולות הגישה עתירה לביהמ"ש נגד ההחלטה וטענה, בין היתר, כי חברת אשכולות עוסקת בגביית תמלוגים בעבור מבצעים והעברתם אליהם וכי זוהי מטרתה היחידה. מדובר לטענתה במטרה שעניינה קידום האמנות, שכן "ללא תמיכה כספית זו הייתה נגרמת פגיעה קשה ביותר לפרנסתם של האמנים המבצעים, שהייתה מביאה באופן מידי להפחתה ניכרת של היקף היצירה ושל איכותה (בפרט בכל הנוגע לאמנים שאינם מבוססים), וכתוצאה ישירה מכך גם להידרדרות האמנות והתרבות הישראלית.

חובת שקיפות

פעילות מאורגנת של חלוקת תמלוגים היא הכרחית לקיום עולם התרבות והאמנות ומשרתת מטרה זו. בית המשפט דחה, כאמור, את העתירה וקבע כי "מהוראות התזכיר והתקנון של העותרת עולה אפוא באופן ברור וחד משמעי, כי גביית כספי תמלוגים והעברתם למבצעים היא מטרתה היחידה של העותרת וכי מדובר במטרה ציבורית. אין בין מטרות העותרת מטרות נוספות, ובכלל זה כאלה הכרוכות בהפקת רווחים. כך גם עולה מבחינת פעילותה של העותרת בפועל".

בית המשפט הבהיר בהקשר זה כי חלוקת התמלוגים על ידי אשכולות לאמנים אינה בגדר "חלוקת רווחים" של אשכולות אלא העברת כספים המוחזקים על ידה בנאמנות עבור האמנים במסגרת מימוש מטרתה הציבורית.

בית המשפט הדגיש את החשיבות שברישומה של אשכולות כחברה לתועלת הציבור, עליה חלות חובות שקיפות וביקורת מוגברות לעומת חברה פרטית, זאת לאור החשיבות הציבורית כאמור בפעילות החברה כארגון לניהול משותף בכלל וכארגון התמלוגים היציג בפרט.


עו"ד ירון קצירי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות