סיוע לחיילים בודדים בשירות ובשחרור שנקלעו לחובות

14% מכלל החיילים הבודדים שמשרתים בצה"ל קיבלו הטבות סיוע כלכלי מעל 5 פעמים | חיילים בודדים רבים מתגייסים לצה"ל כשהם סוחבים חובות כלכליים, חלקם לשוק האפור | הצעת חוק תשלומים לחיילים בשירות סדיר (הגנה על תשלומים) תיקון מספר 2 התשפ"ב מ/1524 מבקשת להגן על הכספים של החיילים המשוחררים

שמתקבלים מצה"ל ומהמשרדים הממשלתיים כך שהם לא יעוקלו במקרה של חובות | יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "צריך מאמץ של שר העלייה והקליטה ושל שר הביטחון כדי להביא להצלחה של העברת החוק"

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר התכנסה היום (ב') לדיון בנושא מערך הסיוע לחיילים בודדים בשירות ובשחרור, והתנהלות הבנקים כלפי החיילים הבודדים והשפעתם על דירוג האשראי שלהם.

מנתוני הצבא עולה כי מתוך 7,057 חיילים בודדים שמשרתים בצה"ל, 1,044 (14%), קיבלו הטבות סיוע כלכלי מעל 5 פעמים או יצאו לחופשה מיוחדת כלכלית מעל פעמיים בשנה.

901 חיילים (12%), קבלו סיוע כלכלי מעל 5 פעמים.

143 חיילים (2%) יצאו למיוחדת כלכלית פעמיים, 89 חיילים (1%) יצאו למיוחדת כלכלית מעל פעמיים וקיבלו מעל 5 הטבות לסיוע כלכלי במהלך השנה החולפת.

בכנסת ה-24 הוגשה הצעת חוק ממשלתית – תשלומים לחיילים בשירות סדיר (הגנה על תשלומים) תיקון מספר 2 התשפ"ב מ/1524.

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות:
"מדובר בדיון שלישי שאנחנו מקיימים בנושא. בדיון הקודם של הוועדה עלתה מצוקתם הכלכלית של החיילים הבודדים, שמצויים בקשיים כלכליים ובעקבות כך נפגע דרוג האשראי שלהם במערכת הבנקאית.

הצעת החוק עברה בוועדת העבודה והרווחה לפני שבועיים בקריאה שניה ושלישית לאחר פניית יו"ר הוועדה לשר הקליטה בנושא והוחל עליה דין רציפות מהכנסת ה- 24. הצעה חוק זו טרם אושרה במליאה.

צריך מאמץ רשמי של שר העלייה והקליטה וגם של שר הביטחון כדי להביא להצלחה של העברת החוק שיטיב עם החיילים העולים שמשרתים וכאלה שהשתחררו כבר. הצעת חוק תמנע העברה, עיקול או שיעבוד של תשלומים שמשלם צה"ל לחיילים עולים וזכאי תשלום משפחתי, כך שתחול גם על כספי הסיוע המשולמים ממשרד העלייה והקליטה".

אייל חדד, מנהל מאגר נתוני אשראי בבנק ישראל: "אנחנו מברכים על כל צעד שייטיב עם ציבור החיילים העולים החדשים. מחיקת נתוני האשראי בתוך המערכת היא לא אפשרית. מחיקת נתוני האשראי אצל חיילים בודדים שנפתח כנגדם תיק הוצאה לפועל לא תעזור להם מכיוון שתיק ההוצאה לפעול עדיין קיים ביתר המערכות. מחיקת נתוני האשראי במקרה של החיילים הבודדים תדליק נורות אדומות אצל כל הגופים הפיננסיים".

עו"ד שירלי אבנר, היועצת המשפטית לבנק ישראל: "מחיקת נתוני האשראי היא סוגיה סבוכה שנוגעת גם לפרטיות של העולים החדשים. אנחנו קשובים לבעיה, עושים צעדים ובוחנים את הנושא. אנחנו סבורים שמחיקת נתוני האשראי של חיילים שהיו בחובות לא תועיל לציבור העולים החדשים שמשרתים בצה"ל ובנוסף גם תפגע במאגר נתוני האשראי הלאומי. צריך לתת לעולים החדשים שמתגייסים לצה"ל כלים נכונים כדי להצליח ברמה הפיננסית. כדי לוודא שיש בעיה בתוך המערכת אנחנו צריכים לקבל מצה"ל את כל מספרי תעודות הזהות של העולים החדשים שמשרתים בצבא".

סא"ל ענבר סטבון, רע"ן פרט ותרומות בצה"ל: "אנחנו לא יודעים מה דרוג האשראי של החיילים שלנו כי אנחנו לא חשופים למידע הזה. אני מעריכה שאותם חיילים שמקבלים סיוע מוגבר הם אותם חיילים שנקלעים לתרחיש של הורדת דירוג האשראי. יש הרבה חיילים בצה"ל שמתגייסים כבר עם חובות, חלקם בשוק האפור. אנחנו בצה"ל מעניקים להם לאורך השירות ידע פיננסי רלוונטי וקורס ממוקד של ארבעה ימים לפני השחרור. החיילים חסרי העורף המשפחתי הם החיילים שנקלעים לקשיים הכלכליים הקשים ביותר".

עו"ד ליאת מייזליס, הסיוע המשפטי, משרד המשפטים: "במקרה של חיילים בודדים אי התנהלות פיננסית נכונה בתקופת השירות הצבאית, לא משקפת את ההתנהלות הפיננסית שאמורה להיות להם באזרחות. חובות החיילים במהלך השירות צוברים ריביות בהוצאה אל הפועל והם מגיעים לרגע השחרור מצה"ל בנקודת פתיחה לא טובה. אנחנו חושבים שצריך לתת מענה לבעיה הזאת ואי אפשר להשאיר את המצב כמות שהוא".

אביבה גבאי, רשות האכיפה והגבייה: "אנחנו רוצים לדעת מראש לכמה חיילים יש חובות עוד לפני השחרור שלהם. אנחנו רוצים לדעת את נתוני החובות של כלל החיילים ולא רק של החיילים הבודדים כדי שנוכל לסייע ככל הניתן. רוב החובות של החיילים הבודדים שאנחנו מזהים הולכים לחברות הסלולר שמתקשרים למשפחות שלהם בחו"ל".

איריס גוטרמן, האגף והקרן לחיילים משוחררים: "כל המענקים שחיילים בודדים מקבלים מאיתנו הם לא מוגנים, במקרה שחייל משוחרר נקלע לחובות הכספים שהוא מקבל כמענק שחרור יכולים להיות מעוקלים". טיבי רבינוביץ', איגוד הבנקים: "המערכת הבנקאית מנסה לפרוס חובות לחיילים בודדים ומייצרת מגוון של צעדים לטובת החיילים הבודדים בשירות".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון:
"מבקש מצה"ל לקיים פגישה יחד עם בנק ישראל כדי לדעת למצוא פתרון משותף למצוקת החיילים הבודדים שנקלעו לחובות, מבקש מהסיוע המשפטי להצטרף לפגישות האלה. הוועדה תוציא מכתבים לחברות הסלולר כדי שיחדדו את הנהלים שלהם לגבי תוכנית לחיילים בודדים ולגבי מספר החיילים שנקלעו לחובות. יש רצון טוב של כל הגורמים להטיב עם העולים החדשים ואנחנו רוצים להוריד את הכוונות האלה למעשים בשטח".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות