הורים גרושים – מי קובע איזה חינוך יקבלו הילדים?

אם ביקשה להעביר את בנה בן ה-6 מהחיידר לביה"ס ממלכתי דתי, אך הגרוש שלה התנגד. בית המשפט דחה תביעתה וקבע כי האב ידאג ללימודי הליבה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

למרות הסכם בין הורים שהתגרשו, כי ילד כבן 6 ימשיך ללמוד בחיידר, האם הגישה תביעה נגד האב לשינוי המסגרת החינוכית מחינוך חרדי ב"חיידר" לחינוך ממלכתי דתי תורני. השופטת סגלית אופק, דחתה את התביעה, אך הורתה לאב שהחל מכיתה ב' ידאג שהילד ילמד לימודי ליבה – מתמטיקה ואנגלית וחייבה את האם בהוצאות משפט בסך עשרת אלפים שקלים.

מדובר בבני זוג, שעלו ארצה לפני כארבע שנים, עם בנם שכיום הוא כבן 6. עם הגעתם לישראל שכרו דירה וניהלו בביתם אורח חיים חרדי. לפני כשנה וחצי הם התגרשו ובהסכם הגירושין נכתב בין היתר שבנם שבשנתיים האחרונות מתחנך בגן ילדים השייך לזרם החינוך החרדי, ימשיך לימודיו שם גם בהמשך. בשנה הקרובה הילד עתיד להתחיל את לימודיו בכיתה א' והאם ביקשה מאחר וקיימים סימנים מדאיגים בהתנהגותו של הילד, היא לא מקבלת אינפורמציה ממוסד החינוך ואין שם לימודי ליבה להעביר אותו לחינוך ממלכתי דתי.

בתסקיר שביקש בית המשפט נכתב כי בפועל שני ההורים רשמו אותו יחד למסגרת בה לומד כיום וכך רואים הסכמה משותפת ביחס לאורח החיים לפיו יגדל הילד, עוד נכתב בתסקיר כי הילד חווה בחייו הקצרים שינויים ומעברים רבים, זקוק בעולמו ליציבות וקביעות על מנת ליצור בעולמו המופנם ביטחון שבנוי על רצף והמשכיות ועורכות התסקיר המליצו, כי מסגרת החינוך של הקטין תיוותר על כנה, האב ידאג ללימודי אנגלית וחשבון לילד החל מהגיעו לכיתה ב' וצוות החינוך יעביר באופן שוטף דיווחים ואינפורמציה לאם.

טובת הילד

השופטת אופק, שקיבלה כאמור את ממצאי התסקיר, ציינה בהחלטתה בין השאר כי מקובלת עלייה המלצת העו"ס כי טובתו של הקטין הינה להמשיך את לימודיו בכיתה א' במסגרת הלימודית הנוכחית כהמשך ישיר לגן הילדים. "גם אם לא הייתה מתקבלת המלצת העו"ס, הרי שלא עלה בידי התובעת להוכיח כי טובתו של הקטין היא בשינוי המסגרת הלימודית. על כן, יש לקיים את ההסכם בין הצדדים", כתבה השופטת.

עוד הוסיפה השופטת: "לא נעלמה מעיני העובדה שאין לימודי ליבה, מלבד חשבון, במסגרת הלימודית הנוכחית. על פני הדברים, מסגרת חינוך אחרת, כפי שהציעה התובעת, נותנת מענה מתאים. עם זאת, מעבר לכך שהנתבע הצהיר על יכולתו לספק לבנו שיעורי חשבון ואנגלית והתחייב לעשות כן, מדובר בילד צעיר שיוכל להשתלב במסגרת אחרת, אם בעתיד יוחלט אחרת בין ההורים. לעומת זאת, טלטולו בשלב זה מהמסגרת הנוכחית למסגרת לימודית אחרת, יזעזע שוב את עולמו ועלול לגרום לו נזק נפשי גדול יותר מהנזק הכרוך בהשלמת חומר לימודי".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת סגלית אופק


עו"ד הילה אקרמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות