ביהמ"ש התיר להביא לעולם ילד מביצית אישה שהלכה לעולמה

מקרה ראשון בישראל: צעיר יוכל לעשות שימוש בביצית של בת זוגו שנפטרה, בעזרת פונדקאית. ביהמ"ש קיבל את בקשתו לאחר שהוכח כי זה היה רצונה של המנוחה
גילי סיוון-כהן |
צילום: חן לאופולד, פלאש 90

מקרה ראשון בישראל, ומהבודדים בעולם: בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב התיר לצעיר לעשות שימוש בביצית של בת זוגו שהלכה לעולמה, ולהביא לעולם ילד באמצעות הפריית הביצית מזרעו, בעזרת פונדקאית. הפסיקה ניתנה לאחר שהוכח כי זהו היה רצונה המפורש של הצעירה, ולאחר תסקיר חיובי של עובדת סוציאלית לפי חוק האימוץ.

את התביעה לאשר שימוש בביצית הנפטרת הגישו יחד בן זוגה של הצעירה, וכן הוריה. על-פי המקרה, הצעירה ובן זוגה, אז כבן 31, הכירו בשנת 2020 וקשרו בקשר עמוק וייחודי ובאהבת אמת, את גורלם יחד, עברו לגור יחדיו ואף תכננו להינשא ולהביא ילדים. סמוך לאחר היכרותם אובחנה אצל הצעירה מחלת הסרטן, אולם במקביל לאהבה אשר הלכה והתעצמה בין בני הזוג, מצבה הרפואי הלך והדרדר. במסגרת הטיפולים במחלתה, עברה המנוחה ניתוח לכריתת שחלה, אשר במהלכו הצליחו הרופאים לחלץ שתי ביציות מרחמה לצורך שימור פוריות.

ביציות אלו הוקפאו לצרכי שימוש עתידי על ידי המנוחה. בעת שהותה בבית החולים לקראת ניתוח השתלת מח עצם, הביעה המנוחה את חששה מפני המוות וביקשה מאביה, בנוכחות הרופא המטפל, כי באם תלך לעולמה, ייעשה שימוש בביציותיה על מנת להביא ילדים לעולם עם התובע. למחרת היום הביעה המנוחה את רצונה זה אף בפני בן זוגה, אשר הבטיח לה כי יעשה כל שביכולתו על מנת למלא את משאלתה. מספר שבועות לאחר מכן הלכה לעולמה כשהיא בת 28 בלבד.

רצונה המפורש של המנוחה

שופטת בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, ציפי כהן אביטן קבעה כי "אין מחלוקת בין הצדדים כי המנוחה והתובע היו בני זוג, התעתדו להינשא ולהביא ילדים לעולם. כך גם אין חולק כי המנוחה הביעה את רצונה המפורש כי בן זוגה יעשה שימוש בביציותיה לצורך הבאת ילדים משותפים לעולם, אף לאחר מותה. המנוחה הביעה רצונה המפורש בפני אביה, בפני התובע, וכן בפני הרופא המטפל, אשר אף הגיש תצהיר לעניין זה".

בתצהירו, כתב הרופא המטפל בין היתר: "בתום הטיפול הביולוגי, אשר עבר בהצלחה, היה עליה לעבור השתלת מח עצם. בהכנות לקראת ההשתלה, זכור לי כי הגעתי לחדרה ומצאתי אותה עם אביה, שהיה לצידה. היא בכתה מאוד, ואמרה לאביה שהיא מפחדת למות, ואביה ניסה להרגיע את חששותיה, ואמר לה שיהיה בסדר, שהיא תבריא, תתחתן ויהיו לה הרבה ילדים. המנוחה בכתה ואמרה לאביה שאם היא תמות היא מבקשת שבן זוגה ישתמש בביציות שלה כדי שיהיו להם ילדים. אביה הנהן וחיבק אותה בדמעות, ושנינו ניסינו להרגיע את חששותיה. אני הצטרפתי לדבריו ואמרתי לה שלא תדאג ושנעשה הכל כדי שהטיפול יצליח והיא תבריא".

השופטת כהן אביטן קבעה כי "לדידי, די בתצהירו של הרופא על מנת להוכיח לא רק את הסכמתה של המנוחה אלא את רצונה הברור והמפורש לכך שהתובע יעשה שימוש בביציותיה לצורך הבאת ילדים 2 לעולם".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת ציפי כהן אביטן


עו"ד יעל בן דוד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות