רופא נשים הורשע בטיפול רשלני והפסקת הריון בניגוד לחוק

ביהמ"ש קבע כי הנאשם, מומחה בגניקולוגיה שפתח מתחם לידות בית, התעלם מדרכי ההתנהלות המקובלות על אנשי המקצוע וגרם בכך לסיכון הנשים היולדות ופרי בטנן
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

רופא נשים, מומחה במיילדות וגניקולוגיה, אשר פתח מתחם ללידות בית בשטח ביתו, הורשע בעבירות של טיפול רפואי רשלני, הפסקת הריון בניגוד לחוק, שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, ובעבירות על פקודת בריאות העם ופקודת הרופאים.

בית המשפט קבע כי הנאשם התעלם מדרכי ההתנהלות והטיפול המקובלות על אנשי המקצוע, גרם בכך לסיכון הנשים היולדות ופרי בטנן.

כתב האישום ייחס לד"ר אילן הלוי, חמישה אישומים ובהם שתי עבירות של טיפול רשלני ביולדות שהגיעו למתחם, כמו גם הפסקת היריון לא חוקית ועוד כאשר במהלך אחת הלידות נקרע רחמה של היולדת, אך ד"ר אילן הלוי לא דאג לפינוייה במועד ובדרך אשר תבטיח את שלומה לבית חולים, לא חיבר לה עירוי, ושילח אותה לדרכה ברכב המשפחתי בו נהג בעלה, ללא ליווי רפואי וללא התראה לבית החולים, שם נותחה ניתוח חירום להצלת רחמה וחייה.

מספר ימים לאחר אירוע לידה אחר, נפטרה תינוקת, אשר בני משפחתה התריעו בפני הנאשם כי מצבה אינו טוב, אך הנאשם הרגיעם במקום לספק לתינוקת טיפול או לפנותה במועד לבית חולים, ואף אותה פינו ההורים ללא ליווי הנאשם וללא התראה לבית החולים על הגעת תינוקת במצוקה.

בית המשפט קבע כי בשני מקרים אלו פעל הנאשם באופן שתואר, בין היתר על מנת להסתיר את מעורבותו בלידות אלו.

בכך הנאשם, שטען כי המדינה היא שפוגעת בזכויות הנשים ללדת באופן בו הן בוחרות, נהג בניגוד לטובת הנשים אשר נתנו בו אמון, בהגיען ללדת במתחם שבבעלותו מתוך הנחה כי יראה את טובתן לנגד עיניו וישמור על בריאותן.

סכנה ליולדות

נקבע כי חוזר מנהל רפואה העוסק בלידות בית אינו מהווה הנחייה מחייבת, אך הוא מלמד על הדרך בה לדעת המומחים בתחום יש לנהוג כאשר עסקינן בלידות בסיכון.

הנאשם פעל בניגוד לסטנדרט הרפואי המקובל המותווה בהנחיות, וכמי שהיה בעל הידע והניסיון, בו שמו הנשים מבטחן, קיבל את הנשים ללידה במתחם שבבעלותו, ובמעשיו ובמחדליו הביא לסיכונן.

הנאשם יילד במתחם נשים אשר עקב נסיבות הכרוכות בעיקרן בניתוחים קיסריים בעברן, משרד הבריאות כמו המומחים בתחום קבעו שקיים סיכון בילוד אותן נשים בלידת בית, ואין לסייע להן בכך.

בנוסף לכך, הנאשם הורשע גם בהפרת צווים שהוצאו כנגדו וכנגד המתחם, לשם הפסקת פעילותו המסכנת יולדות, צווים עליהם ערער לבית המשפט המחוזי ולבית המשפט העליון.

חרף דחיית ערעוריו, הפעיל את המתחם בניגוד לצווים אלו, וקיבל לטיפולו נשים, ובהן גם נשים לגביהן הומלץ כי לא ילדו בלידת בית, עקב הסיכון הכרוך בכך להן ולפרי בטנן.

הפר צווים גם במהלך ההליך הפלילי

"הנאשם המשיך להפר את הצווים גם במהלך ניהול ההליך הפלילי נגדו, ואף לאחר שהחלה שמיעת הראיות בתיק.

יובהר כי בניגוד לאופי בו ניסתה ההגנה לפרקים לצבוע את התיק, התיק אינו עוסק בסוגיית לידות הבית ובזכויות הנשים לגופן, אלא בבחינה האם במעשיו התרשל הנאשם, והאם ביצע עבירות נוספות", נכתב בהכרעת הדין,.

עם זאת, בית המשפט התייחס גם לסוגיית לידות הבית והציע למשרד הבריאות לבחון שוב מדיניותו בנושא רגיש זה, בו יש לאזן את ההגנה על שלום הציבור עם זכויותיהן של נשים, ובכלל זה זכותן לבחור את הדרך בה ילדו.

בסיכומו של דבר ציין בית המשפט: "הרשעת רופא בדין פלילי בגין טיפול אותו ביצע אינה מעשה תדיר. אולם צעדים קודמים ודרסטיים פחות מהגשת כתב האישום כנגד הנאשם, כגון הוצאת צווים והגשת קובלנה משמעתית כנגדו לא הועילו, ולא הביאו אותו לחדול ממעשיו. הנאשם התעלם מדרכי ההתנהלות והטיפול המקובלות על אנשי המקצוע, גרם בכך לסיכון הנשים היולדות ופרי בטנן, והפר צווים".


עו"ד ירון לונדון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות