תביעת המיליונים של נתן זהבי נגד רדיו 103

נתן זהבי דורש מהתחנה פיצוי של 2.6 מיליון שקלים על הוצאת לשון הרע. זהבי בתביעתו: "פרסמו דברי בלע בלתי נתפסים תוך חנופה לרגולטורים"
גילי סיוון-כהן |
נתן זהבי בזמן דיונים קודמים בבית המשפט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הסכסוך בין נתן זהבי לרדיו 103 הגיע לבית המשפט בתביעה שהגיש השדרן הוותיק לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בסך 2.6 מיליון שקלים נגד תחנת הרדיו. "הנתבעת פרסמה עליו דברי בלע בלתי נתפסים תוך חנופה לרגולטורים מולם הייתה מחויבת להגן על המיזם ועל חופש בדיבור והזעקה הנוקבת שלו", נכתב בתביעה. טרם הוגש כתב הגנה.

על פי התביעה, המדובר בהפרת חוזה אשר נחתם ביום 8.9.97 להפקתו של מיזם רדיופוני משותף בשם ״זהבי עצבני”, בהתאם לחוזה, זהבי, ישדר ויפיק במסגרת לוח השידורים של 103 תוכנית רדיו אישית דעתנית נשכנית, לשם הגנה על חלושים, שקופים והאדרת חופש הדיבור והמחשבה, תוך הוקעתם של אלו הפוגעים בחברה ובנידחים. הצדדים פעלו לאורך 25 שנים על פי רוחו ולשונו של החוזה, על מנת לבצר מטרתו ולהגן איש על רעהו, מעת לעת החוזה חודש בלבוש פורמלי, אך התנאים הקבועים ביום חתימתו נשארו כלשונם.

בחודש נובמבר האחרון, בעת שידור תוכנית שעסקה בנתון הבלתי נתפס ש־ 174 קשישים גלמודים נמצאו ללא רוח חיים בבתיהם הדלים, קורבנות הזנחה פושעת בדידות מצוקה כלכלית חברתית ונפשית, אמר מר זהבי את הדברים הבאים : "… אתם יודעים כמה זקנים כעת יושבים בחדר נידח ומצחין, חולמים על אוכל, ואם יש להם טלוויזיה הם רואים את כל תוכניות המזון בטלוויזיה מחורבנת הזאת, והריר נוזל להם מהפה, מה יהיה כאן לאן זה הולך! לאן הולכת החברה הזאת, איפה הטוב לב! איפה האנושיות! נעלמו. כל הדרעקס האלה…".

ניצלה את הסערה הציבורית?

בהמשך: "… כל הדרעקס האלה מצטטים לי פסוקים מהתג״ך ־ תתפללו, תניחו תפילין, תדליקו נרות שבת, תפרישו חלה, תלכו לבושים צנוע. לכו קיבינימט עם הצניעות ועם החלות ועם הדלקת הנרות ועם התפילין. הייתי שמח לו כמה מכם היו קושרים את התפילין לגרון שלהם ותולים את עצמם מרוב שהם לא עושים כלום אבל הם נציגי ציבור".

תחנת הרדיו נטען ע"י נתן זהבי, ביקשה לעצמה לחדול מן המיזם ולהשתחרר מחובותיה לזהבי ומשמעותם לציבור, ניצלה או אפילו עוררה סערה ציבורית, ותחת שתעשה להבהיר הדברים ולהגן עליהם או לאפשר לזהבי להגן על אמרותיו, כפי שהיא מצווה בחוזה, היא ניצלה את האירוע לפרשנות אינטרסנטית ולא נכונה של הדברים, תוך שהיא משתיקה למעשה את זהבי, מדוממת את המיקרופון ומייצרת מצג כאילו חרג מחופש הדיבור ומתרבות השיחה.

עוד באותו היום, "השעתה", ללא כל צידוק בדין, הנתבעת את מר זהבי משידורים ברדיו, פעולה שאין היא מוסמכת לעשות מכוח החוזה, ובהמשך להשעיה זו, הפסיקה הנתבעת לשלם לתובע את שכרו כקבוע בחוזה. וכחודש לאחר מכן פנתה לזהבי בכתב וציינה כי השעייתו תימשך עד לקבלת הודעה מצידו על הבנת הפגיעה בדברים שאמר, על ערובות שימסור כי הדברים לא יישנו ולאחר ההודעה תשקול הנתבעת את עמדתה מחדש, זהבי שלח להם מכתב ופירט את טענותיו המשפטיות כנגד הנתבעת וכנגד הנקיטה בפעולות "השעיה" תחת שתפעל מכוח חובתה להגן על חופש הדיבור של המיזם וזהבי. בחודש מרץ רק מכתבה שפורסמה גילה זהבי כי התחנה החליטה כי מר זהבי לא ישוב לשדר בה.

"הנתבעת הוציאה באופן בלתי נתפס את דיבתו של התובע רעה ופרסמה עליו דברי בלע בלתי נתפסים תוך חנופה לרגולטורים מולם הייתה מחויבת להגן על המיזם ועל חופש בדיבור והזעקה הנוקבת שלו, בנוסף, הנתבעת הוציאה דיבתו של מר זהבי, בכך שפרסמה כי זהבי יורחק מתפקידו עד אשר יתנצל בפני המאזינים הרבים שברגשותיהם הוא פגע, ובכך צרבה בחותם את הנושא כאילו זהבי ביצע פגיעה נוראית", נכתב בתביעה.

טענה להפרת ההסכם בין הצדדים

תחנת הרדיו טרם הגישה כתב הגנה, אולם במכתב שנשלח על ידי בא כוח התחנה בחודש מרץ האחרון נכתב בו בין השאר כי זהבי הוא זה שהפר את ההסכם עימם וכי התחנה לא יזמה את הפרסום באתר האינטרנט ואינה אחראית לאמור בו, בוודאי מפי "גורמים" לא מזוהים, או לציטוטים לא מדויקים של דבריו של נתן זהבי. "מבחינת מרשתנו, הדלת עוד פתוחה בפני מרשך להביא את השעייתו לסיומה … אנו סבורים כי מרשך הוא שהפר את ההסכם, וכפי שנקבע, תוך הטלת קנסות כבדים על התחנה בשל ההפרות של מרשך, בידי הרשות המוסמכת לעניין זה.

הדרישה היתה שזהבי יתנצל באופן חד משמעי על דבריו ואף שלחו לו נוסח שמקובל עליהם ושההתנצלות תהיה מוקלטת מראש וההקלטה תאושר על ידי הנהלת התחנה. נתן יתחייב (בכתב) כי לא תהיה לאחר מכן הכחשה שלא באמת התנצל וכדומה כפי שקרה אחרי התנצלות שערוץ 14 יישרף על יושביו, או כל ניסיון שלו להמעיט ממשמעותה של ההתנצלות. ויגיד בו בין השאר: "אני מבין שאופן הניסוח שלי של דברים אלו יצר סערה ופגע ברגשותיהם של רבים מהמאזינים ומהציבור. לאחר מחשבה, אני מצר על הבחירה בשימוש בביטוי זה, והחלטתי להתנצל על הדברים הפוגעניים", נכתב בנוסח ההתנצלות וכן נדרש ממנו לשוב ולאשרר את חובתו (הקבועה בהסכם) לשמור על כללי הרשות השנייה, ובמקרה שהוא יפר אותם וייפסקו לתחנה קנסות בשל כך, נתן יתחייב לשאת ב-50% מהקנסות שיוטלו על התחנה בגין התבטאויותיו.


עו"ד נועם לאור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות