מדוע תשלם עיריית ראשל"צ 17 אלף שקל?

רשם ההוצאה לפועל חייב את העירייה בתשלום הוצאות משפט לאחר שקבע כי משכה זמן בגביית חובות ארנונה מה שהוביל לצבירת ריביות גבוהות
%d7%92%d7%99%d7%9c%d7%99-%d7%a1%d7%99%d7%95%d7%95%d7%9f-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
עיריית ראשון לציון

עיריית ראשון לציון משכה זמן בגביית חוב ארנונה רשם ההוצאה לפועל הפחית את החוב והורה לעירייה לשלם 17 אלף שקלים

עיריית ראשון לציון גרמה במחדליה לבזבוז זמן שיפוטי יקר ואילצה את החייב להתמודד עם הליכים מרובים, שכלל לא היו צריכים להתקיים. כך קבע רשם חדלות פירעון מלשכת ההוצאה לפועל בתל אביב, יניב דיין ואישר הסדר להפחתת סך החובות מ-130 אלף שקלים ל-25 אלף שקלים לכלל הנושים והטיל על העירייה 10 אלף שקלים הוצאות לטובת החייב ועוד 7,000 שקלים הוצאות לקופת המדינה.

המדובר בחייב שהתנהלו נגדו מספר תיקי הוצאה לפועל על ידי נושים שונים ובהם עיריית ראשון לציון בגין חוב ארנונה. סך החובות עמד על 130 אלף שקלים, המדובר בחייב שכיום הוא אב חד הורי ומגדל בגפו שני קטינים מזוגתו שעזבה אותו בסוף שנת 2021. כמו כן, עולה שהיחיד נתמך כלכלית בבני משפחתו עקב מצבו, ומתגורר בשכירות המשולמת ע"י אביו בדירה בת 3 חדרים. הוא תיאר במסגרת תצהיר הסתבכותו, שבשנת 2013 פתח עסק שלא צלח ושעקב קריסתו הכלכלית והליכי גבייה כנגדו הוא עובד בעבודות מזדמנות של תיקונים ושיפוצים שאינם עם תלוש שכר, משנת 2017.

החייב התייצב בישיבת ההסדר שהתקיימה, בעוד הזוכים בתיק, לרבות העירייה כזוכה העיקרית בתיק, לא התייצבו. במהלך הדיון במסגרת הישיבה החייב העלה הצעת הסדר. למרות זאת, העירייה, כלל לא התייחסה להצעה ולא הגישה עמדתה עד למועד אספת הנושים.

נסיבות החייב

באספת הנושים התנגדה העירייה להצעה. לטענתה, אמנם לא מדובר בחוב חדש, אך לטעמה די בכך שהתיק משנת 2005 ולא שולמו בו כספים על חשבון החוב במשך זמן רב (20 שנים), חרף פעולות הגבייה שננקטו. מנגד, החייב טען ששילם סך של 300 שקלים במשך מספר שנים. הוא הוסיף שהחוב נוצר בשנת 2000 בהיותו חייל בודד, ושהחוב נוצר יחד עם שותפיו לדירת מגורים, אך שהוא נותר לשלם את החוב לבדו. הוא שיפר הצעתו להסדר, כך שתעמוד על שני שליש מסכום החוב במקור. בהמשך להצעתו, העירייה הודיעה שהיא דוחה את ההצעה המשופרת, וזאת מבלי שנימקה או הבהירה מהם הטעמים להתנגדותה, והסתפקה בהודעה לקונית בלבד.

הרשם בחן במסגרת החלטתו את נוהל מחיקת חובות שלפיו פועלת העירייה, והדגיש: "ראוי (ואולי אף חובה בהתאם לעיגון הנרחב של חובת ההנמקה בפסיקה ובחוק על גופים מנהליים כאמור לעיל), שמשרד הפנים יבחן מחדש את הלימתו של "נוהל מחיקת חובות" במתכונתו הנוכחית. הרשם גם מנה את הטעמים הרלוונטיים שהיה על העירייה לשקול, ובהם, תשלום מרבית חוב הקרן היחיד שילם בתיק עד עתה סך של כ-21 אלף שקלים, כשהחוב במקור היה בסך של כ-25 אלף שקלים, נסיבותיו האישיות של היחיד ומצבו הכלכלי "החוב לעירייה מלווה את החייב כמחצית מחייו והוא כפוף להגבלות חמורות מזה מספר שנים בעקבות כך.

כמו כן, כפי שפורט לעיל, מדובר בחייב מרקע משפחתי וכלכלי רעוע, המגדל בגפו שני ילדים וכשבשל הגבלות אלו לא מתאפשר ליחיד להתפרנס באופן סדור, וכתוצאה מכך הוא אף מתקשה לספק את צרכי ילדיו כראוי ותלוי כמעט לחלוטין בתמיכה כלכלית מבני משפחתו". טעם נוסף, נעוץ בכך שהחובות ישנים ועיקר החוב שנותר מקורו בריביות.

חוב מתגלגל

"התיק נפתח בשנת 2005, בגין חוב ארנונה. במשך כ- 18 שנים, היחיד נאלץ להתמודד עם תיק ההוצאה לפועל, אשר נפתח בהיותו חייל בודד. עקב השנים הרבות שעברו מאז יצירת החוב, תוך שהחייב שילם סכומים לא מבוטלים בתיק, הרי שהריביות שהצטברו לחוב במהלך השנים, מהוות כיום את עיקר החוב שנותר ליחיד לשלם… כ- 11 שנים לאחר פתיחת התיק, הגישה העירייה בקשה להגבלות היחיד, לרישום עיקול מיטלטלין ולצווי מידע. מאז ועד לשנת 2022 לא נקטה העירייה כל פעולה. חוסר מעש זה למעשה מהווה נדבך מרכזי בהימשכות ההליך שנים כה רבות, ובהצטברות הריביות הגבוהות על החוב בהתאמה", חוסר תום לב וגרירת ההליך מעבר לצורך, וכן העדר הנמקה וביסוס ההחלטה בהתאם להוראות החוק״.

לסיכום, קבע הרשם בהחלטתו, "הזוכה פעם אחר פעם לא עמדה בחובותיה בהליך, לא התייצבה לדיונים כנדרש ולא הגישה אסמכתאות כנדרש, זאת אף לאחר שבהתאם לבקשותיה ניתנו לה מספר ארכות על מנת לעמוד בחובותיה, ובכל זאת לא חדלה מכשליה ומהארכת ההליך שלא לצורך. העירייה גרמה במחדליה לבזבוז זמן שיפוטי יקר ואילצה את היחיד להתמודד עם הליכים מרובים, שכלל לא היו צריכים להתקיים".


עו"ד מוטי גרוס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות