מהו העונש על הסעת שוהה בלתי חוקי?

מסיע שב"ח נידון בימים האחרונים לעונש של עבודות שירות ל-45 יום ולקנס כספי זעום בגובה 5,000 שקלים. הסיבה לעונש הקל: הסיוע ניתן לצורך הגעה לעבודה ולא לפיגוע
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה envato

בימים הקרובים יוגש כתב אישום נגד מסיעי המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב, לא פעם דובר על החמרת העונשים למסיעי השב"חים, אולם בינתיים העונשים ממשיכים להיות מגוחכים כאשר מסיע שוהה בלתי חוקי מהדרום נידון ל-45 ימי עבודות שירות באצטדיון טרנר וכן 5,000 שקלים קנס שהתקרה הינה כ-75 אלף שקלים וללא עונש פסילת רישיון בפועל.

המדובר בנאשם שהודה והורשע בעבירה של הסעה שלא כדין של תושב זר השוהה בישראל שלא כדין, כאשר מעובדות כתב האישום, עלה כי הוא הסיע בסמוך לצומת דבירה תושב שטחים ששהה במדינת ישראל ללא אישורי כניסה כחוק.

הנאשם טען שלא ידע שלא היה לשוהה הבלתי חוקי אישור שהיה וכששאל אותו אמר לו שיש לו רישיון והתביעה המשטרתית ביקשה למקם את עונשו ברף התחתון של המתחם לצד ענישה נלווית בדמות מאסר מותנה, פסילה וקנס ואילו ב"כ הנאשם ציין כי מרשו הודה ולקח אחריות, לכך שהנאשם אסף את השוהה הבלתי חוקי ממחסום היכן שהוא אוסף את הפועלים שלו באופן רגיל, עתר להסתפק בעונש צופה פני עתיד וביקש להימנע מעונש פסילה בפועל.

"פגיעה בביטחון הציבור"

השופט יניב בן הרוש, ציין בגזר הדין כי הערכים המוגנים שנפגעו בשל מעשיי הנאשם במקרה זה הינם פגיעה בשלום הציבור ובטחונו, לצד פגיעה בתכלית חוק הכניסה לישראל, המאפשרת למדינה שמירה על גבולותיה ומניעת כניסת זרים לשטחה ללא אישור, מנימוקים ביטחוניים, חברתיים וכלכליים.

"יש להבחין בקביעת המתחם בין הסעה של שוהה בלתי חוקי, אותו הנאשם מכיר היכרות מוקדמת, לא כל שכן משמדובר בחבר או קרוב משפחה, לבין הסעה של שוהה בלתי חוקי, שאינו מוכר לנאשם, ואין ביכולתו של הנאשם לדעת שמא מדובר בשוהה בלתי חוקי שעלול לבצע פיגוע, או במי שנמצא בארץ על מנת לבצע עבירות פליליות", כתב השופט.

עוד הוסיף השופט בן הרוש: "לא נגרם נזק ממעשי הנאשם, אך בצד זאת יש לזכור כי מידת הנזק אינה נמדדת רק אל מול מבחן התוצאה, אלא אף אל מול הנזק האפשרי שעלול היה להיגרם באם היה מדובר בשב"ח שהגיע לישראל לא למטרת עבודה, אלא למטרת ביצוע עבירות פליליות או גרוע מכך ביצוע פיגוע".


עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות