5 שנים לאחר הקריסה – כתב אישום חמור בפרשת ג'נרל טרייד

לאחר שנגרם ללקוחותיה נזק כספי בהיקף של כ-19 מיליון שקלים ובעקבות 90 התלונות שהוגשו נגד בעלי החברה, הוגש נגדם כעת כתב אישום על מרמה, גניבה והלבנת הון
גילי סיוון-כהן |
עבירות צווארון לבן - משרד עו"ד איתמר פלג
אילוסטרציה envato

חמש שנים לאחר שחברת ג'נרל טרייד הודיעה על הפסקת פעילותה, תוך שהותירה אחריה נזק כספי של כ-19 מיליון שקל ללקוחות.

הוגש כתב אישום נגד בעלי החברה דודו רוזנצוויג ושגיא קדם, לאחר שבסמוך לקריסה התקבלו במשטרה כ-90 תלונות כנגד החברה, שהציגה את עצמה בעלת פלטפורמה נוחה וידידותית הגובה עמלות נמוכות משמעותית מחברות אחרות המציעות שירות דומה.

כתב האישום מייחס להם קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, הלבנת הון ופעולה ברכוש אסור.

על פי כתב האישום, בין השנים 2012-2018 הציעו הנאשמים לציבור הרחב בישראל באמצעות קבוצת ג׳נרל טרייד שירות עמילה במסגרתו יוכלו לקוחות הקבוצה לסחור בניירות ערך בבורסת ניו יורק באמצעות תכנת מחשב.

הנאשמים דודו רוזנצוויג ושגיא קדם קיבלו מלקוחות קבוצת ג׳נרל טרייד רשות לפעול בכספם תוך התחייבות להפרידו מכספי הקבוצה וכי הכסף שיפקידו הלקוחות ישמר כפיקדון לשם סחר במניות בבורסה, בו החברה לא תעשה שימוש לצרכיה, למעט גביית עמלות בגין העברת פקודות מכירה או קניה.

במטרה לקדם את תכנית המרמה ולמקסם את כמות הכספים שלקוחות קבוצת ג׳נרל טרייד יפקידו, וזאת על מנת שהנאשמים יוכלו לעשות בכספי המסחר שימושים בניגוד להרשאה שניתנה ע״י לקוחות הקבוצה, הציגו הנאשמים מצגי שווא ללקוחות החברה ולציבור הרחב לפיהם קבוצת ג׳נרל טרייד פועלת בהתאם לתנאים הרגולטורים המקובלים בשוק סחר ני״ע, כי כספי המסחר מופקדים בנפרד מכספי הקבוצה, כי אלו ישמרו שמירה נאמנה בהתאם להרשאה ושלקוחות הקבוצה יוכלו לקבל את יתרת כספם תוך זמן קצר במידה וידרשו זאת.

בניגוד למצגי השווא, במהלך השנים 2012-2018, נטען בכתב האישום כי הנאשמים שלחו יד בכספי המסחר שהתקבלו במרמה, ערבבו את כספי המסחר יחד עם כספי החברה והשתמשו בכספי המסחר לשלל מטרות הנוגדות את ההרשאה כגון תשלומי שכר לעצמם ולעובדי החברה, תשלומים לספקי הקבוצה ואף הקמת מיזמים פרטיים חדשים בחו״ל שנרשמו בבעלות הנאשמים בעלות כספית של כ-5 מיליון דולרים – הכל בניגוד להרשאה שניתנה ובסכום של כ-19 מיליון שקלים.

בשל הגניבה שביצעו הנאשמים נכנסה קבוצת ג׳נרל טרייד למצב קיצוני של חדלות פירעון עד אשר נאלצה לחשוף, ביום ב-9 במאי 2018, ללקוחותיה כי כספי המסחר שלהם לא יוחזרו וכי הקבוצה סוגרת את שעריה.

עירוב כספים

במקביל לכך והחל משנת 2015, דיווחו הנאשמים בכזב כי קבוצת ג׳נרל טרייד מנוהלת ונשלטת בחו״ל ושהיא משלמת מס על הכנסותיה בהתאם לדין בחו״ל.

חרף זאת ובניגוד לדיווח הנאשמים, קבוצת ג׳נרל טרייד נשלטה והתנהלה מתחומי מדינת ישראל ובכך נמנעה מלשלם מס על הכנסות הנאמדות בשווי של כ-40 מיליון שקלים בין השנים 2015 עד 2018.

הנאשמים הלבינו את הרכוש האסור שהתקבל ממעשי המרמה, הגניבה ועבירות המס במטרה להסוות את מקורו בכך שערבבו את הרכוש האסור יחד עם רכוש אחר, בכך שהעבירו אותו לתאגידים אחרים בשליטתם והשקעתו בהקמת תאגידים חדשים תוך הצגה כוזבת כי הרכוש לגיטימי ונקי מכל זכות.

ג'נרל טרייד הציגה מצגי שווא ללקוחותיה, כשהבטיחה להם שהכספים אותם יעבירו אליה לצורך מסחר במניות יוחזקו בחשבון נפרד או חשבון נאמנות על שמם, לא יעורבבו עם כספי חשבון החברה, ורק לסוחרים תהיה יכולות מעשית למשוך אותם.

בפועל, על פי החשד בחקירה, כספי הלקוחות בניגוד למובטח הוכנסו ועורבבו עם כספי החברה ושימשו אותה לצורך תפעול, תשלומי משכורות לעובדים, השקעות ורכישות נכסים. לקוחות, שחלקם זיהו לכאורה כשלים ניהוליים ותפעוליים, החלו לחשוד וביקשו לקבל את כספם או חלק ממנו חזרה. הם נדחו בניגוד להסכם איתם, ורובם המכריע לא קיבל את הכסף בחזרה.


עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות