מטפלת סיעודית הורשעה בהתעללות בחסרת ישע – נידונה לשנת מאסר

ביהמ"ש קבע כי המטפלת, בת 41 מנפאל, נהגה באכזריות כלפי המטופלת, קשישה דמנטית כבת 90, ובין השאר הכניסה לפיה ניירות בכדי שלא תרעיש
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

מטפלת סיעודית, בת 41 מנפאל, הורשעה כי תקפה באופן יום יומי קשישה כבת 89, דמנטית בה היתה אמורה לטפל. בין השאר היא הכניסה ניירות לפיה שלא תרעיש. בית המשפט גזר עליה בימים האחרונים 13 חודשי מאסר ותשלום פיצוי לקשישה בסך עשרת אלפים שקלים.

על פי כתב האישום, שמנה שבעה אישומים, מדובר בקשישה סיעודית הסובלת, בין היתר, ממחלת הדמנציה ואין ביכולתה לתקשר עם הסביבה. הקשישה אינה מתפקדת באופן עצמאי ונזקקת לעזרה צמודה בתפקוד יום יומי.

הנאשמת עבדה במשך ארבע וחצי שנים כמטפלת סיעודית של הקשישה בביתה ותקפה אותה באופן יום יומי, בין היתר, בכך שהכתה אותה בחלקי גופה בידיה וברגליה במהלך הטיפול בה, דחפה אותה על המיטה בחוזקה עד שנחבטה בראשה במשענת הברזל של המיטה, תחבה נייר לתוך פיה כדי שלא תרעיש ונהגה בה באופן אגרסיבי.

התביעה ציינה כי לאור מצבה הפיזי והרפואי של הקשישה, היא הייתה תלויה באופן מלא בחסדיה של הנאשמת בביצוען של פעולות יומיומית כגון אכילה ושתיה.

"הנאשמת ניצלה את יחסיה עם הקשישה ואת פערי הכוחות ביניהן ואי יכולתה לעמוד על שלה ופגעה באמון המשפחה שמעסיקה אותה שנתנו לה להיות אמונה על שלומה ועל בטחונה הפיזי והנפשי של הקשישה", טענה התביעה והוסיפה כי יש להשית על הנאשמת עונש שנותן ביטוי לתופעה הפסולה והבזויה של תקיפת קשישים על ידי מטפלים סיעודיים.

"חסר הישע נותר חסר אונים"

משום שהקשישה מצויה במצב סיעודי וסובלת מדמנציה, בית המשפט קבע שבתה תיכנס בנעליה והתיר לה להגיש הצהרת נפגעת עבירה בשם אמה ובמקומה והיא ציינה כי מאז אותו מקרה השתנו חייה וחיי משפחתה, היא נתקפת חרדה בעת שהיא רואה את הסרטונים שמתעדים את התקיפות של אמה על ידי הנאשמת. בנוסף, ציינה שבמהלך כל התקופה שבמהלכה הנאשמת טיפלה באמה, כארבע וחצי שנים ברציפות, בני המשפחה התייחסו לנאשמת בצורה מכבדת ומטיבה והעניקו לה את מלוא זכויותיה.

השופט הישאם אבו שחאדה ציין כי יש לראות במכלול האירועים כ"אירוע אחד" לצורך קביעת העונש והחליט להתחשב בה מאחר והודתה בכתב האישום המתוקן וקיצרה באופן ניכר את שמיעת הראיות ועקב כך חסכה זמן שיפוטי משמעותי. כמו כן ציין השופט כי הנאשמת היא אזרחית נפאל ואין לה משפחה בישראל ובית המשפט העליון קבע שיש להתחשב בקושי המיוחד הכרוך במאסרו של אזרח זר בישראל ושנעדר קרובי משפחה בישראל שיוכלו לתמוך בו.

השופט הוסיף בגזר הדין מדבריו של שופט בית המשפט העליון לשעבר סלים ג'ובראן: "אדם שקצה נפשו בעבודתו או שאיננו ניחן באותן תכונות מיוחדות, יואיל ויפנה את מקומו. בית המשפט לא יגלה הבנה כלפי מי שבחר להוציא חמתו ותסכולו דווקא על חסר הישע העומד מחוסר אונים למולו… נוכח חומרתם של המעשים והקלות שבהסתרתם, מתעצמים בעניינה של עבירת ההתעללות בחסר ישע על ידי אחראי, שיקולי הענישה מסוג הגמול וההרתעה".


לצפייה ודירוג כבוד השופט הישאם אבו שחאדה


עו"ד דניאל טורמן אזולאי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות