רישיון עורך דין הושעה בגלל ביצוע ברמת סיכון גבוהה להלבנת הון

ביה"ד המשמעתי של לשכת עוה"ד השעה את רישיונו של עורך הדין למשך 3 חודשים ולחצי שנה על תנאי. זאת, על רקע הודאתו כי ביצע עסקה ברמת סיכון גבוהה להלבנת הון
%d7%92%d7%99%d7%9c%d7%99-%d7%a1%d7%99%d7%95%d7%95%d7%9f-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
אילוסטרציה envato

בעקבות הודאתו של עורך דין בביצוע עסקה ברמת סיכון גבוהה להלבנת הון או מימון טרור, התקבלה על ידי בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, בעקבות פנייה של הממונה על שירות עסקי במשרד המשפטים, החלטה להשעות את רישיונו של עורך הדין ל-3 חודשים ונקבעה השעיה על תנאי לעוד 6 חודשים למשך 3 שנים.

מדובר בעורך דין שייצג, בשנת 2016, הן את המוכר והן את הקונה, בעסקה למכירת ורכישת שני מגרשים, בשטח של 505 מ"ר כל אחד בהרצליה, עסקה שהסתיימה בשנת 2017 בהעברת הבעלות לקונה.

שנתיים לאחר מכן, בשנת 2019, הוגשה תביעה לבית המשפט, על ידי ארנסט גפני, אזרח ותושב ארה"ב בן 90, אשר גילה לתדהמתו, כי המגרשים אשר נרכשו על ידי הוריו בשנת 1938 והועברו אליו בשנת 1975, נמכרו ללא ידיעתו והסכמתו.

גפני ביקש מבית המשפט לקבוע כי העסקה נעשתה במרמה וכי היא חסרת כל תוקף משפטי. בית המשפט קיבל את התביעה, קבע כי הסכם המכר חסר כל תוקף והורה על השבת רישום הבעלות במגרשים על שמו של ארנסט גפני.

במסגרת ההליך המשפטי התבררו מספר עובדות תמוהות בנוגע לעסקה: המגרשים נמכרו במחיר נמוך ממחיר השוק בהיקף של כ- 2 מיליון שקלים. הרוכש, אשר היה מיוצג כאמור על ידי עורך דין, נשאל לעניין המחיר הנמוך בו רכש את המגרשים, והאם הוא פנה במסגרת המו"מ בבקשה לקבלת הנחה כלשהי.

לשאלה זו השיב שלא, וכי עוה"ד כהן, ביוזמתו הציע לו הנחה של חצי מיליון דולר ממחיר המגרש; כמו כן, התשלום עבור המגרשים, שהועבר בשני תשלומים, התבצע בניגוד מוחלט להוראות הסכם המכר- חלק מהסכום הועבר ישירות מהקונה למוכר במזומן ורוב הכסף – כמעט 2 מיליון שקלים – הועבר מחברה זרה בחו"ל, אשר לכאורה נתנה הלוואה לקונה, לחברה זרה אחרת, חברה אשר רשומה בסין ומנהלת חשבון בנק בגרמניה. לא ברור היה מה הקשר בין החברה הסינית למוכר המגרשים ואיש לא ניסה לברר מה הקשר.

פעילות חשודה

כאמור, התשלומים נעשו בניגוד להוראות ההסכם ובצורה שמעלה חשדות רבים, אולם, למרות זאת, עוה"ד אישר בחתימתו את התשלומים כתשלום עבור המגרשים.

בעקבות פסה"ד ולאור ההתנהלות של עורך הדין, הגישה הממונה על נותני שירות עסקי במשרד המשפטים תלונה ללשכת עוה"ד כנגד עורך הדין בגין הפרת כללי האתיקה, אשר מחייבים אותו להימנע מביצוע עסקה שיש בה סיכון גבוה להלבנת הון או מימון טרור.

לאחר בחינת התלונה וקבלת עמדת עו"ד כהן, החליטה ועדת האתיקה של לשכת עוה"ד, להעמידו לדין משמעתי וכאמור הוא הורשע בעבירה של ביצוע עסקה ברמת סיכון גבוהה להלבנת הון או מימון טרור בפסיקה תקדימית של בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, בעקבות הגשת תלונה של הממונה על נותני שרות עסקי במשרד המשפטים. בעקבות הפסיקה, רישיונו של עורך הדין הושעה ל-3 חודשים בפועל וכן נקבעה השעיה על תנאי ל-6 חודשים למשך 3 שנים, אם יעבור עבירה של ביצוע עסקה ברמת סיכון גבוהה להלבנת הון או מימון טרור, והשעיה על תנאי לחודש, למשך 3 שנים, בעבירה של התנהגות שאינה הולמת את המקצוע או עבירה של פגיעה בכבוד המקצוע.

על אף שתיקון החקיקה, אשר הטיל את החובות על עורכי הדין, נכנס לתוקף כבר בסוף שנת 2015, רבים מעוה"ד אינם פועלים גם היום על פיו.

בהתאם לחובות אלו, על עו"ד, המתבקש לבצע עבור לקוחותיו פעולות מסוימות, ביניהן עריכת הסכמי מכר ורכישת מקרקעין, לבצע הליך של זיהוי והכרת לקוח קודם למתן השירות המבוקש, ולהעריך את הסיכון בפעולה אותה הוא מתבקש לבצע.

ככל שנראה כי העסקה מסוכנת, עליו להימנע מלבצע אותה.

הערכת הסיכון מתבצעת בהתאם להוראות הצו החל על עוה"ד ורואי החשבון ולהנחיות מפורטות, המפורסמות באתר האינטרנט של יחידת הממונה על נותני שירות עסקי במשרד המשפטים ונעשית קודם למתן השירות המבוקש.


עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות