מישהו מטפל בך? פסיכולוג הורשע בהטרדת מטופלת

הפסיכולוג, בשנות ה-60 לחייו מצפון הארץ, נאשם כי נהג לשלוח למטופלת הודעות מטרידות גם לאחר שביקשה שיפסיק: "אתה בעצמך צריך טיפול, יא דפוק"
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

יחסים בין פסיכולוג למטופל, מושפעים בחלק מהמקרים מההעברה בטיפול, כאשר המטופל יוצר יחסי תלות במטפל, אבל במקרה של פסיכולוג בשנות ה-60 לחייו מצפון הארץ, אירעה העברה נגדית, וזה לאחר 9 טיפולים, החל להטריד את המטופלת ושלח לה הודעות מטרידות גם לאחר שזאת ביקשה שיפסיק מספר פעמים ושלחה לו הודעה: "אתה בעצמך צריך טיפול, צריך לשלול לך את הרישיון, תעוף ממני יא דפוק, צפה לפנייה למשטרה". באחרונה הוא הורשע בעבירה של הטרדה באמצעות מתקן בזק.

על פי כתב האישום הנאשם הינו פסיכולוג המטפל בקליניקה פרטית, המתלוננת, הגיעה לטיפול אצל הנאשם בקליניקה, למשך תשעה טיפולים שנפרשו על פני תקופה של כחודשיים וחצי. כאשר ביקשה לסיים את הטיפול אצל הנאשם, הוא לא הסכים בלשון המעטה ושלח לה הודעה: "אני מרגיש שלפעמים טיפול הוא סוג של התאהבות, ולפעמים התאהבות חזקה ועמוקה. איתך זה כנראה הסוג השני. התחלתי להרגיש את זה בשבועות האחרונים, והפרידה הזאת תלווה אותי בלילה עוד הרבה זמן", בהמשך, המשיך הנאשם וכתב לה: "אני כותב לך עכשיו וגם בפוסט הקודם, לא ממקום של מטפל למטופל, כי אנחנו כבר לא…בא לך שניפגש ונדבר?".

המתלוננת השיבה לנאשם כי הוא מתחיל לאבד את הגבולות שבין מטפל למטופל, וכי אין לה שום עניין בכך או בכל קשר איתו, וביקשה שלא ישלח לה הודעות.

למרות זאת הנאשם הטריד את המתלוננת באובססיביות, באמצעי קשר שונים, הכוללים הודעות וואצאפ למכשיר הנייד והודעות דואר אלקטרוני לכתובת המייל במקום עבודתה, בין היתר כתב לה: "בסוף יוצא שאת נורא כועסת עלי, אני לא יכול לחיות עם זה, זה לא עוזב אותי" וגם: "אני כותב לך במייל כי אני חושב אולי חסמת אותי…אני רוצה להגיד לך שאין שום דבר פסול בלהתאהב חזק בטיפול, כל זמן שזה לא מוביל לסצנות קנאה או לחתירה למגע מיני.. אהבה בטיפול זה משהו מיוחד חזק ונדיר… הכעס שלך פשוט שורף אותי ולא יוצא לי מהראש".

"לא יוצא לי מהראש"

המתלוננת השיבה כי בחרה לסיים את הטיפול וביקשה שיכבד את החלטתה, אך הנאשם הפציר בה: "פעם הבאה בבקשה תבקשי רשות לפני שאת מחליטה על סיום. זה לא חד צדדי. אני לא מוכן לסיום הזה. לא מקובל עלי. אם זו בעיה של כסף אפשר לדבר על זה".

על כך בקשה המתלוננת שיניח לה ושלא ישלח לה הודעות נוספות. הנאשם המשיך לשלוח הודעות ווטסאפ, וניסה במניפולציות להמשיך ולהתכתב עם המתלוננת, והיא השיבה לו: "עוד פעם אחת ואני פונה למשטרה על הטרדה. אתה לא בריא בנפשך, פניתי כבר לגורמים מוסמכים ומקצועיים, ומציעה לך להפסיק לטובתך, אתה רק מסבך את עצמך." והמטפל לא ויתר ושלח לה: "את המטופלת הכי טובה שהיתה לי ואני אוהב ומעריך אותך מאוד מאוד מאוד" ולכך צירף אייקון "לב אדום".

הנאשם עצמו כפר בעבירה המיוחסת לו, הוא אומנם הודה שאכן שלח למתלוננת את כל ההודעות באמצעות ווטסאפ, מסרון ודואר אלקטרוני, ואולם כפר בעבירה המיוחסת לו על בסיס כך שזה לא מהווה עבירה פלילית וכן מעשיו אינם עולים כדי הטרדה, כדרישת הסעיף, וכי ההתנהגות והתוכן שבהודעות השונות לא חצו את הרף הפלילי הנדרש. נטען גם כי לא התקיים היסוד הנפשי שבעבירה, כי לא הייתה לנאשם כוונה לפגוע, להפחיד, להטריד, ליצור חרדה או להרגיז את המתלוננת שלא כדין.

השופטת רות שפילברג כהן, דחתה את טענת ההגנה כי לכל היותר מדובר בעבירה אתית, אשר אינה עומדת בסף הנדרש להרשעה בפלילים ומצאה כי התנהגותו של הנאשם כפי שפורטה, מהווה, על כל חלקיה, "הטרדה" על פי סעיף החוק המיוחס לו. "המעשים בוצעו על רקע יחסים מיוחדים של מטפל ומטופלת, ומהווים לפיכך הפרה של חובה מוגברת לאחריות ורגישות, להתנהגות אתית, ולכיבוד אוטונומיה של המתלוננת, אשר הנאשם חב לה, ואשר הופרה על ידו במידה משמעותית ופלילית", כתבה השופטת בהכרעת הדין והוסיפה: "הפניות המטרידות למתלוננת לא עומדות בכל מבחן של אדם סביר, וכל שכן, חורגות מקוד האתיקה של הפסיכולוגים. הנאשם לא שלל את השלילה שבמעשיו, והסבריו להתנהגותו אינם מסייעם לגלות הבנה או סלחנות כלפיו".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת רות שפילברג כהן


עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות