ההפסד הצורב של המעסיק שניסה לחמוק מתשלום פיצויים

עובד מהשטחים שנפגע בתאונת עבודה הוחתם ע"י המעסיק כי לא יתבע אותו, אך הגיש תביעתו בכל זאת וזכה ב-2.5 מיליון שקל. השופט: "לא ניתן לקבוע כי הבין על מה חתם"
גילי סיוון-כהן |
משוא פנים של השופט. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

האם תושב שטחים שוויתר למעסיקו על אחריותו לתאונת עבודה שאירעה לו, יכול לתבוע אותו?

מתברר שכן, בית המשפט הורה לאחרונה למעסיק לפצות עובד בכ-2.5 מיליון שקלים לאחר שזה נפגע באורח קשה בתאונת עבודה וזאת למרות שהמעביד הראה מכתב חתום על ידי התובע שבו הוא מוותר על זכותו להגיש תביעה נגדו.

בבית המשפט התברר בין השאר כי ההסכם תורגם לערבית על ידי השכן של התובע שאינו יודע קרוא וכתוב בעברית.

התאונה ארעה בעת שהתובע, בן 60 כיום, היה עובדו של הנתבע והוא עסק בעבודות בנייה בבניית תוספת של חדר לדירה במודיעין עילית. התובע נפל מפיגום שעליו עמד ונפגע באופן קשה.

הוא היה מאושפז בבית חולים במשך כחצי שנה, ומאז התאונה לא שב לעבוד. הוא הוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כנפגע עבודה ונקבעה לו נכות צמיתה בשיעור של 100%, וכן נקבעה נכות תפקודית מלאה.

בעקבות הכרתו של התובע כנפגע עבודה הוא מתקיים מקצבה שאותה הוא מקבל מהביטוח הלאומי.

המעסיק הגיע לבית המשפט עם הסכם שנכרת בינו לבין התובע, הסכם שבו התובע ויתר על זכותו להגיש נגדו תביעה. לטענת המעסיק, כנגד ויתור התובע להגיש נגדו תביעה, הוא ויתר על זכותו הנטענת לקבל בחזרה מהמל"ל כספים שהוא נתן לתובע במהלך תקופה של כ-13 חודשים לאחר התאונה, ואשר הגיעו לסכום מצטבר של כ-60 אלף שקלים וכן הוא חתם עבור התובע על טפסי מעסיק לצורך הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי.

"מאחר וד. עשה מאמץ על אנושי והוגן בכל נושא התאונה ולא נמצא כבר תביעה ע"י מוסדות המדינה מתחייב בזאת שלא לתבוע אותו בשום תביעה אזרחית כדי שנהיה נקיים בפני אלוקים ואדם".

לא הבין את המשמעות

מנגד טען התובע שיש לקבוע כי ההסכם פסול ובטל. לטענתו המעסיק החתים אותו על ההסכם תוך ניצול מצבו הרפואי הקשה ותוך ניצול המצוקה הכספית שבה הוא היה שרוי בשל התאונה.

השופט אריה רומנוב שהורה על ביטול ההסכם וחייב את המעסיק בפיצויים בסך של כ-2.5 מיליון שקלים, ציין כי מעמד החתימה התקיים ככל הנראה במחסום וההסכם תורגם לערבית על ידי השכן של התובע שאינו יודע קרוא וכתוב בעברית, והתובע ואישתו, שאינה דוברת עברית, חתמו עליו.

"לא ניתן לקבוע כי התובע חתם על ההסכם בדעה צלולה ומתוך הבנה מלאה של משמעויותיו, יתרונותיו וחסרונותיו. מסקנה זו מתבקשת לנוכח המצב הרפואי של התובע לאחר התאונה, הפגיעה המוחית ממנה הוא סובל והמגבלות הקוגניטיביות איתן הוא מתמודד. מסקנה זו גם מתבקשת לנוכח העדר הלימה בין הוויתור שהתובע עשה במסגרת ההסכם לבין התמורה שהוא קיבל כנגד ויתור זה", כתב השופט והוסיף: "לכל הפחות התובע הבין מבחינה סובייקטיבית, שאם הוא לא יוותר על זכות התביעה שלו נגד המעסיק, הוא לא יחתום על המסמכים הדרושים לו לצורך הגשת תביעה לביטוח הלאומי".


לצפייה ודירוג כבוד השופט אריה רומנוב


עו"ד אחמד בטאח

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות