מי המחזיק הבלעדי של הקרקע הסמוכה לחומות ירושלים?

ביהמ"ש דחה תביעה שהוגשה נגד רט"ג בטענה כי זו פלשה לשטח שאינה בבעלותם ומפעילה במקום גן לאומי. השופט: "לא הוכחה חזקה עובדתית או משפטית במקרקעין"
גילי סיוון-כהן |
משוא פנים של השופט. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

סגן-הנשיא בית משפט שלום בירושלים, השופט אורן סילברמן, דחה תביעה נגד רשות הטבע והגנים למקרקעין, למתן צווים של תובעו שביקשו שיכירו בהם כמחזיקים הבלעדיים של מקרקעין סמוך לחומות ירושלים.

פסק הדין עניינו בתביעות מאוחדות במסגרתן עתרו התובעים למתן צווים הצהרתיים לפיהם הם המחזיקים הבלעדיים במקרקעין המצויים בתחום גן לאומי סובב חומות ירושלים. הרקע להגשת התביעות הוא כניסתה של רשות הטבע והגנים למקרקעין, לשם ביצוע עבודות מכוח מכתב הרשאה שניתן ע"י האפוטרופוס לנכסי נפקדים בשנת 2018. קודם לנקיטת ההליכים נוהלה, בנוגע לחלק מהתובעים, עתירה מנהלית שנדחתה בהיעדר סמכות, ובעקבותיה עתירה לבג"ץ אשר נדחתה גם כן.

התובעים טענו כי הם מחזיקים בחלקות עשרות שנים מכוח בעלותם הבלעדית, והם חורשים, מסיקים ומטפחים את החלקות. נציגי רט"ג פלשו לטענתם לחלקות והחלו לבצע בהן עבודות תוך זריעת הרס ועקירת עצים עתיקים. התובעים טענו שמכתב ההרשאה הוא בגדר הוראה בלתי חוקית שכן החלקות מעולם לא הוקנו לאנ"נ וממילא הוא לא דרש את סילוק ידם של התובעים מהמקרקעין. לטענתם מדובר בחלקות שאינן מוסדרות או רשומות ומאחר שגבולות הנכס לא זוהו ומשאין תעודת הקנייה, הרי שלא ניתן היה להוציא את החלקות מחזקתם של התובעים.

רט"ג טענה שהיא פועלת במקרקעין מכוח אישור שהעניק לה האנ"נ וכי התובעים לא תמכו בראיות את טענתם לעניין החזקה במקרקעין אשר היו נטושים, מוזנחים, מלאים בפסולת רבה וללא גידור או מבנים; האנ"נ טען כי דין התביעה להידחות וכי פעולותיו נעשו כדין.

"פעלו ללא דופי"

בית המשפט קבע כי דין התביעות להידחות לאחר שמצא כי התובעים לא הוכיחו חזקה עובדתית או משפטית במקרקעין ומנגד הוכח כי פעולות רט"ג והאנ"נ נעשו כדין וללא כל דופי.

נקבע כי התובעים לא עמדו בנטל הראיה המוטל עליהם – עדויות התובעים נמצאו כבלתי אמינות לאחר שמסרו גרסאות שונות, מתפתחות וסותרות ביחס לחלקם במקרקעין, ביחס לחזקה העובדתית וביחס לפעולות החזקה בשטח; הטענה לגידולים חקלאיים ושתילת העצים סתרה ראיות אחרות מטעם התובעים, לרבות פיענוח תצלומי אויר מטעמם; לא ניתן לייחס לעדויות התובעים בתצהיריהם ערך ראייתי שעה שעלה כי הם אינם מודעים לתוכן תצהיריהם; מעדותם עלה כי גם לשיטתם החזקה מצויה בידי אחרים ולא רק בידם וממילא לא הוכחה ברף הנדרש החזקה הפרטנית הנטענת; טענות התובעים לא נתמכו בכל ראייה אובייקטיבית לחזקה פרטנית שלהם במקרקעין, ודווקא ראיות ועדויות זמינות המצויות לכאורה בידם כלל לא הוצגו.

עוד צוין בהחלטת בית המשפט, כי התובעים גם נמנעו מלהגיש מסמכי בעלות שיכולים היו לבסס טענה לחזקה משפטית; נקבע כי עדויות "אנשי השטח" של רט"ג לגבי מצב המקרקעין, שנתמכו גם בתיעוד שהוצג, אמינות. נקבע עוד כי ממילא פעולתו של האנ"נ נעשתה ללא כל דופי עובדתי או משפטי ובכלל האמור הפעלת סמכויותיו של האנ"נ, הן לאיתור נכס מוקנה והן בהוצאת מכתב ההרשאה לרט"ג, היתה הפעלה נכונה, מידתית וראויה של הסמכות במסגרת שיקול הדעת המוקנה לו בחוק.


לצפייה ודירוג כבוד השופט אורן סילברמן


שלומי הראל – עורך דין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות