קריאה לשופטת בדימוס עליה פוגל לא לעמוד בראש ועדה ציבורית

בפנייה לנשיאת ביה"ד הארצי לעבודה נטען כי בעקבות החלטתו של שר המשפטים לוין להפוך את החלטת הוועדה ולשוב ולטפל בתלונה בנוגע לפרשת פסק הדין המועתק
מעיין לביא |
אילוסטרציה envato

בפנייה לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, כבוד השופטת ורדה וירט לבנה, אשר הועברה גם לגורמים נוספים במערכת המשפט ובממשלה, נקראת שופטת בדימוס עליה פוגל לא לעמוד בראש הוועדה הציבורית, בראשה עמדה מאז שנת 2012, היא הוועדה המייעצת לעניין נציגי ציבור לבתי הדין לעבודה, ולא לטפל בתלונה שבפניה. הקריאה מושמעת עקב החלטתו של שר המשפטים, מר יריב לוין, להפוך את החלטת הוועדה, אשר לא מילאה את תפקידה, ולשוב ולטפל בתלונה הנוגעת לפרשת פסק הדין המועתק שנחשפה באוביטר.

פרשת "פסק הדין המועתק" מסרבת לגווע. בהחלטה שניתנה בחודש מארס בידי שר המשפטים, מר יריב לוין, בוטלה החלטה שהתקבלה בידי הוועדה המייעצת לעניין נציגי ציבור לבתי הדין לעבודה, בראשות השופטת בדימוס עליה פוגל, והושב הטיפול בתלונה על התנהלות המותב באותו פסק דין לאותה הוועדה המייעצת. עקב ההחלטה, נשלח מכתב לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, כבוד השופטת ורדה וירט לבנה, אשר הועבר גם לגורמים נוספים במערכת המשפט ובממשלה, המבקש כי השופטת בדימוס עליה פוגל לא תעמוד בראש הוועדה המייעצת אשר אמורה לטפל שוב בתלונה.

טענות למחדלים

כזכור, מערכת אוביטר דיווחה לראשונה על פסק הדין אשר כתשעים אחוז מ"חלק ההכרעה" שבו הועתקו בידי שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בדימוס יוחנן כהן, העתקה גורפת ועיוורת של סיכומי הנתבעת בתיק, אוניברסיטת בן-גוריון, ושל החלטה שיפוטית אחרת בגלגול קודם בתיק. השופט בדימוס כהן העתיק את שני המסמכים הללו ללא כל ציון ציטוט מקור או הפניה, והציג אותם במצג שווא כאילו מדובר בהחלטה שלו, פרי עטו, בעוד שאינה כזו. עקב התלונה נגד השופט בדימוס כהן, שנמצאה מוצדקת, המליץ בסופו של דבר נציב תלונות הציבור על שופטים להעמידו לדין משמעתי. בחודש יולי שעבר התפטר השופט כהן מכס השיפוט.

לא פחות חמור מן ההעתקה היה המעשה עליו דיווחה לראשונה מערכת אוביטר, שעשתה נציגת ציבור העובדים בתיק, הגב' רחל מצרי-לבני. על אותו פסק דין מועתק חתמה נציגת הציבור, אשר מונתה למותב השיפוטי 24 שעות בלבד טרם חתימתה על פסק הדין, בלא שקראה ובלא שיכלה לקרוא את כל החומר בתיק. הגב' מצרי-לבני למעשה לא נתנה כל החלטה בתיק, מכיוון שלא יכלה לתת החלטה בתיק, ומשום כך ניתנה חתימתה בחוסר סמכות ובניגוד לחוק. תלונה נגד נציגת הציבור הוגשה לוועדה המייעצת לעניין נציגי ציבור לבתי הדין לעבודה עוד בחודש מאי 2021, אך גם לאחר כעבור כמעט כשנה, לא החליטה הוועדה דבר בעניין התלונה והסתפקה רק בהחלטה על הפסקת המינוי של נציגת הציבור. משרד המשפטים בתקופת כהונתו של גדעון סער העלים עין מכך שהוועדה לא מילאה את תפקידה על פי חוק, אך עם כניסתו של יריב לוין למשרד, ובתגובה לעתירה לבג"ץ שהוגשה בעניין, הוחלט להפוך את החלטת הוועדה ולהחזיר את התלונה לטיפול הוועדה.

המכתב שנשלח לנשיאת בית הדין הארצי החודש מונה את המחדלים של השופטת בדימוס עליה פוגל בהתנהלותה בוועדה. ראשית, כך נכתב, הוועדה בראשות השופטת בדימוס עליה פוגל לא מילאה את תפקידה, ולא פעלה בהתאם לחוק בית הדין לעבודה, המחייב את הוועדה להגיש את המלצתה לשר המשפטים ולשר הכלכלה (או העבודה) בנוגע לתלונה. ביטול החלטת הוועדה בידי יריב לוין, כך נכתב במכתב, אינה אלא הבעת אי אמון מצד שר המשפטים, שלוח הציבור, בוועדה המייעצת, בעומדת בראשה ובכל מי שהיה מעורב בהתנהלות הוועדה, לרבות הייעוץ המשפטי שקיבלה.

לא בסמכות

שנית, על פי המכתב, נטלה הוועדה המייעצת סמכויות שאינן מוקנות לה בחוק בית הדין לעבודה, ובהן השעיית נציגת הציבור בלא החלטת שרים והפסקת כהונת נציגת הציבור בלא החלטת שרים. בהתנהלות השופטת בדימוס עליה פוגל, על פי המכתב, נחזים סממנים של התנהלות המפרה את אמון הציבור, פוגעת בו, ופוגעת במנהל התקין. המכתב אף מציין כי הימנעות הוועדה בראשות השופטת בדימוס עליה פוגל למלא חובתה ולתת המלצה לשרים, על פיה תלונת המתלונן היא מוצדקת, עשתה נזק חמור לעתירתו לבג"ץ נגד פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה ויצרה רושם מוטעה כאילו התנהגות נציגת הציבור בתיק עצמו היתה ללא רבב, בעוד שההיפך הוא הנכון: פסק הדין עליו חתמה הנציגה למעשה בטל מעיקרא עקב העדר החלטה מצידה וחתימתה שלא בסמכות.

שלישית, המכתב מזכיר את מטרת בירור התלונה על נציג ציבור בידי הוועדה המייעצת ונקיטת הצעדים המשמעתיים בידי השרים. מטרה זו היא כי תיעשה ותיראה בפומבי האחריותיות (accountability) של שופטים או חברים בהרכבים שיפוטיים, החייבים לתת דין וחשבון לציבור. גזירה שווה גוזר המכתב בין הדרישה לאחריותיות מנציגי הציבור בהרכבים שיפוטיים, ומשופטים בדימוס העומדים בראש וועדות ציבוריות, כמו כב' השופטת בדימוס פוגל.

המכתב מסתיים בבקשה כי השופטת בדימוס לא תשב בראשות הוועדה לטיפול חוזר בתלונה בשל כל מחדליה אלו שפורטו. השופטת בדימוס עליה פוגל מונתה לעמוד בראש הוועדה המייעצת לעניין נציגי ציבור בשנת 2012. אם אכן תעזוב השופטת פוגל את ראשות הוועדה עקב התנהלותה בעניין התלונה נגד גב' מצרי-לבני, תהא היא השופטת השלישית המסיימת את תפקידה השיפוטי או הציבורי בשל "פסק הדין המועתק" מאז שנחשפה פרשה זו ברבים.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות