אחרי 20 שנה – ילדים מאומצים לא יחויבו בגיור אורתודוקסי

ביהמ"ש העליון נתן תוקף של פס"ד למדיניות שגובשה בעקבות עתירה שהוגשה בשנת 2003 בטענה כי אין לחייב ילדים מאומצים לעבור גיור ברבנות הראשית
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

בית משפט העליון נתן תוקף של פסק דין, לאחר שהמדינה שינתה את המדיניות לפיה ילדים מאומצים יופנו באופן אוטומטי לגיור אורתודוקסי.

מעתה, כל מקרה ייבחן לגופו לפי עקרון טובת הילד.

השינוי הגיע בעקבות הערות שופטי בג"ץ בעתירה שהוגשה בנושא.

העתירה, הוגשה כבר בשנת 2003, עוסקת בנוהל שקיים בשירות למען הילד לפיו ילדים מדת השונה מן המשפחה המאמצת נשלחים אך ורק למשפחות אורתודוקסיות , כדי שהילד יגויר ברבנות הראשית.

חוק אימוץ ילדים קובע שאין לאמץ ילד שאינו בן דתו של המאומץ.

בנוסף – חוק הכשרות המשפטית קובע שלא תומר דתו של קטין אלא בדת הוריו או של אדם שהקטין היה סמוך על שולחנו מתוך כוונה לאמצו בששת החודשים שקדמו להגשת בקשה להמרת הדת, ובתנאי שבית המשפט שוכנע כי ההמרה דרושה לשם אימוץ של הקטין בידי אותו אדם לפי חוק אימוץ ילדים.

על מנת לאמץ ילד שהוא בן דת אחרת, יש לגייר אותו, כאשר מדיניות השירות למען הילד במשרד הרווחה היא להפנות הורים יהודים, המעוניינים לאמץ ילד שאינו יהודי, למערך הגיור הממשלתי, על מנת לקבל מראש אישור של "היתכנות" מבחינת יכולתה של המשפחה לעמוד בתנאי בית הדין לצורך גיור קטינים.

אם המשפחה לא יכולה לקבל אישור כזה, אין ביכולתה להיכנס לרשימת ההורים בהמתנה לאימוץ ילדים שהם בני דת אחרת.

פסק דין בהרכב מורחב

דרישות מערך הגיור לצורך גיור קטינים הן: שמירת כשרות, שמירת שבת, התחייבות שהילד יקבל חינוך ממלכתי-דתי.

משפחות שלהן ילדים שמתחנכים במסגרות חינוך ממלכתי נפסלו לאימוץ. כמובן שזוג חד-מיני נפסל מראש ללא קשר לאורח חייו היהודי.

העתירה נגד המדיניות הזאת הוגשה כבר לפני 20 שנה שנה במהלך שנת 2003 ע"י התנועה הרפורמית.

לפני כחודש וחצי התקיים דיון בעתירה בפני הרכב של 9 שופטים, במסגרתו מתחו השופטים ביקורת על המדיניות של השירות למען הילד וביקשו מהמדינה לבחון את ביטול המדיניות, כאשר כל מקרה של אימוץ יישקל לגופו.

ובשבוע שעבר הודיעה המדינה כי הצעת בית המשפט מקובלת, וכי מעתה ייבחן כל מקרה לגופו, בהתאם למכלול השיקולים הרלוונטיים לטובתו של הקטין הקונקרטי המועמד לאימוץ.

שינוי המדיניות קיבל כעת תוקף של פסק הדין על ידי הרכב מורחב של תשעה שופטי בג"ץ: עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין. השופטים כתבו בפסק הדין כי "אנו מברכים על הודעה זו של המדינה. נחזור ונציין את המובן מאליו – בתחום של אימוץ ילדים, כמו בהקשר של טיפול בענייניהם של קטינים בכלל, עקרון העל ו'כוכב הצפון' הוא עקרון טובת הילד. טובת הילד היא לעולם טובתו של הילד הקונקרטי על מכלול נסיבותיו, עברו, מאפייניו וקשייו. בתחום זה נדרש המענה האופטימלי לילד שהנסיבות של ראשית חייו לא היו אופטימליות ונדרש עבורו התיקון המיטבי".


לצפייה ודירוג כבוד השופט עוזי פוגלמן


עו"ד טל פינק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות