בהתאם להוראת בית המשפט שהטיל על המדינה לגבש הסדר כולל ביחס לגישה לנחל האסי, פורסם אתמול (יום ב') הסדר קבע להסדרת גישת הציבור לנחל האסי. ההסדר המוצע נועד להבטיח את קיומה של זכות הגישה של הציבור אל הנחל תוך שמירה על שגרת חיים נאותה לתושבי קיבוץ ניר דוד.
שאלת זכות הגישה של הציבור אל נחל האסי עומדת במוקד מאבק ציבורי ארוך שנים. המאבק כנגד סגירת שערי הקיבוץ הוליד חיכוכים בין תומכי המאבק ואנשי הקיבוץ והוליד מספר הליכים משפטיים, במסגרתם נטען כנגד הקיבוץ כי יש לפתוח את שעריו ולאפשר גישה של הציבור אל מקטע הנחל הזורם בתוככי הקיבוץ.
העמדה הנוגעת בזכות הציבור למשאב הטבע הוצגה בעבר לבית המשפט המחוזי בחיפה במסגרת בירור עתירה מינהלית שהוגשה בעניין. בפסק דינו בעתירה, קבע בית המשפט המחוזי, בין היתר, הסדר ביניים שיאפשר את כניסת הציבור לנחל, בשעות מסוימות ובהיקף של עד 400 אנשים בכל זמן נתון, דרך "החוף הירוק" – מקטע שנמצא בגדה הצפונית של קצהו המערבי של מקטע הנחל שבתוך תחומי היישוב, מחוץ לאזור המגורים בקיבוץ. בנוסף, וזאת העיקר – קבע בית המשפט כי על המדינה לגבש פתרון כולל, אשר ישקף את האיזון הראוי שבין הזכויות המתנגשות, תוך תשומת לב להיבטים התכנוניים שקיימים במקום, וכן תוך התייחסות למגוון היבטים נוספים הקיימים אגב הסכסוך.
ההסדר שגובש נשען על שני אדנים עיקריים: מתן גישה של הציבור אל הערוץ הזורם בתוככי הקיבוץ, לצד הרחבה וטיוב שטח מקטע הנחל בחוף הירוק לטובת הגדלת יכולת קליטת המבקרים בו. ההסדר נשען על הרחבת ההסדר במקטע הנחל בחוף הירוק מחד, ועל פתיחה מבוקרת של מקטע הנחל שנמצא בתוככי הקיבוץ לציבור הרחב מאידך.
עבודות להרחבת החוף
עיקרי ההסדר להסדרת גישת הציבור לנחל האסי הם שמקטע הנחל בחוף הירוק יבוצעו עבודות שדרוג שיביאו להרחבת החוף כך שישתרע גם על הגדה הדרומית של הנחל, באופן שיאפשר הגדלת כמות האנשים שיכולה להיכנס אליו. למעשה שטחו של החוף הירוק יוגדל פי 2 מגודלו הנוכחי. כניסה לחוף לא תותנה בתשלום.
בתוך כך, יוקם גשר המחבר בין הגדות, תוסר הצמחייה שבצד המערבי של הגדה הדרומית, תוקם הצללה בגדה הדרומית ויוצבו מתקני שירותים ופחים. הצוות ציין כי ניתן יהיה לממן את עבודות הפיתוח והשדרוג באמצעות הגשת בקשה לתקצוב לקרן לשמירה על שטחים פתוחים שהוקמו מכוח חוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך-1960. במסגרת מימון עבודות הפיתוח, ניתן יהיה לבחון גם הקצאת סכומים עבור תפעול שוטף שמטרתם לכסות את העלויות הכרוכות בניהול החניה המצויה של שטחי המשבצת של הקיבוץ. לאחר עבודות הפיתוח האמורות, אשר יבוצעו לאחר עונת הרחצה 2023 ולפני עונת הרחצה 2024, ניתן יהיה לקלוט בחוף עד 520 איש בכל רגע נתון.
מדובר על הגדלה משמעותית של קיבולת הקהל לעומת המצב הקיים כיום. באשר לשעות הכניסה, המתווה קובע כי החוף הירוק יהיה פתוח בימים א-ו בין השעות 17:00-9:00. החוף יהיה סגור בשבתות, חגים (לא כולל חול המועד) יום הזיכרון לחללי צהל, ויום הזיכרון לשואה ולגבורה.
גישה לנחל וגדותיו שבתוך שטחי המגורים של קיבוץ ניר דוד, תותר גישה לציבור אל הנחל וגדותיו שבתוך הקיבוץ, וזאת דרך הגדה הדרומית של הנחל, לרבות גישה למי הנחל, למעט באזורים אשר קיימת סכנה בטיחותית בהם (דוגמת סביבת הסכר שנמצא בקצהו המזרחי של הנחל). מתן הגישה בדרך זו יאפשר המשך שגרת חיים תקינה של תושבי הקיבוץ. הכניסה תתאפשר דרך שער שיוקם בגבולה המזרחי של הגדה הדרומית שתפותח בחוף הירוק. אולם, עד להקמת הגשר המאפשר את המעבר לגדה הדרומית, הכניסה תיערך באופן זמני בכל דרך סבירה אחרת . המתווה קובע כי בשטח זה של הנחל מספר המבקרים בו זמנית במקום לא יעלה על 50 איש. בתוך כך, ניתן יהיה לנהל מנגנון לוויסות קהל המבקרים, למשל באמצעות רישום מוקדם והפקת תעודות מזהות בכניסה. באשר לשעות הכניסה, המתווה קובע כי שעות הפעילות בחלק זה של הנחל יהיו בימים א-ה בין השעות 15:00-9:00. וביום שישי בין 09:00-13:00.
חייבים להגביל
משמעות הדבר היא כי בשטח יוכלו להיות בסך הכל קרוב ל-600 איש, כשהחוף הירוק משתרע על כ-5 דונם בלבד. לשם השוואה גן לאומי גן השלושה ("הסחנה") ששטחו 136 דונם קולט בימי הביקוש בין 3,000-2,000 מבקרים. בנוסף קובע המתווה מגבלות על פעילות מסחרית בנחל, על ידי הקיבוץ, למעט אורחי הצימרים והלינה הכפרית המצויה בסמיכות למים (שלא ימנו במסגרת מגבלת הקהל).
באשר להיבטי האכיפה, במסגרת הדו"ח הביע הצוות את עמדתו כי היה ראוי שהמועצה האזורית עמק המעיינות, אשר בתחומה עובר הנחל, ושהיא בעלת הסמכות לאכוף, תדאג לניהול ההסדר. במסגרת גיבוש ההסדר, קיים הצוות שיח עם נציגי המועצה האזורית, מתוך מטרה לרתום אותה לגיבוש ואכיפת הסדר קבע במקום. חרף הניסיונות, המועצה, שלא כפרה בסמכויותיה החוקיות לייצר הסדרים מאוזנים בשטחי ניר דוד ולאוכפם, ביקשה שלא להיות מעורבת בעניין נחל האסי.
במסגרת הדוח מצא הצוות לציין כי הגם שיישום ההסדר על ידי המועצה יהיה מיטבי, ולצד הציפייה שהמועצה תפעיל את סמכויותיה, ניתן יהיה ליישם את ההסדר גם באמצעות הקיבוץ. ללא אכיפה כזו, סבר הצוות כי אין כל עוגן חוקי אשר יצדיק את מניעת פתיחת כל תוואי הנחל ללא כל הוראה מגבילה, וכי ככל שהמתווה לא ייושם הרי שיש לפתוח את הנחל באופן גורף לציבור.