מה יעלה בגורל יצירות האומנות שנגזלו ע"י הנאצים?

הצוות הבין-משרדי להסדרת הטיפול ביצירות פרסם את המלצותיו והציע, בין היתר, כי מוזיאונים ינסו לאתר את בעלי היצירות ולהשיבם תמורת תמיכה כספית
גילי סיוון-כהן |
נר זיכרון בית קברות
אילוסטרציה shutterstock

הצוות הבין משרדי להסדרת הטיפול ביצירות אמנות, שנגזלו בתקופת השלטון הנאצי ונמצאות בישראל, מפרסם את המלצותיו, בין השאר, מוזיאונים יערכו מחקר כדי לאתר את הבעלים של היצירות ולהשיבם ותינתן להם תמיכה כספית ייעודית, זאת במקביל להמשך העשייה למען שימור זיכרון השואה והנצחת התרבות היהודית וכן האפוטרופוס הכללי יוסמך לסייע באיתור של יורשים פוטנציאליים של יצירות אמנות

בתקופת השלטון הנאצי נגזלו כשש מאות אלף נכסי תרבות מיהודים.

לאורך השנים, חלק מהם מצאו את דרכם לישראל.

המלצות הצוות נועדו לקדם את זיהוי היצירות הגזולות המצויות בישראל, למצוא את הבעלים המקוריים של היצירות ואת יורשיהם, ולסייע בהשבה, או בפתרון אחר הוגן וצודק, כחלופה להשבת היצירות.

המלצות הצוות מבקשות להביא לעשיית צדק היסטורי; להבטיח שקיפות לציבור; ולקדם את שימור זיכרון השואה והנצחת התרבות היהודית שהנאצים ביקשו להשמיד ולהשכיח.

צדק היסטורי

הצוות הבין משרדי, בראשות האפוטרופוס הכללי, פירסם את המלצותיו, לאחר שנפגש עם מומחים מהארץ והעולם, וכן הוקם אתר אינטרנט ייעודי לנושא.

הצוות ממליץ, שאם יש חשש שיצירת אמנות המוחזקת על ידי מוזיאון מוכר היא יצירה גזולה, המוזאון יבצע מחקר המכונה "חקר מוצאות", בכדי לגלות מי החזיק ביצירה בתקופת השלטון הנאצי והאם היא נגזלה מבעליה.

לשם כך, ממליץ הצוות כי יינתנו תמיכות ייעודיות לטובת מימון הליכי המחקר, ע"י משרד התרבות, ותחת הובלתו.

עוד מוצע כי האפוטרופוס הכללי יוסמך לסייע באיתור של יורשים פוטנציאליים של יצירות אמנות, על מנת שמוזאונים יוכלו לפעול להשבת היצירות. המוזאונים יחויבו לפעול על מנת להשיב יצירות או להגיע לפתרון הוגן וצודק אחר ביצירה, ולהבטיח את הנצחת היצירה ואת בעליה המקוריים.

לאור חלוף הזמן, והקושי לאתר את היורשים של היצירות, הצוות ממליץ על מספר כלים משפטיים שיאפשרו לאתר את הבעלים והיורשים ולקבוע את זכויותיהם, וכן על הקמת וועדת ערר, שתוכל להקל על ההליכים הללו, כמו גם להכריע בעררים בנושא.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות