בקשה לייצוגית: החברות איחרו בהודעת "ריקול" לנהגים בישראל

בעקבות מחדל כריות האוויר של חברת טקאטה היפנית הוגשה תביעה לפיצוי הלקוחות נגד יבואנית המכוניות 'צ'מפיון מוטורס' וחברות הרכב העולמיות 'סקודה' ו'סיאט'
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

בעקבות מחדל כריות האוויר של חברת טקאטה היפנית, אשר התפרסמה לאחרונה בתקשורת, הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד יבואנית המכוניות 'צ'מפיון מוטורס' וחברות הרכב העולמיות 'סקודה' ו'סיאט'.

על פי הבקשה שהוגשה על ידי שני בעלי מכוניות מסוג 'סקודה' ו'סיאט', מעריכים את הנזק האישי שנגרם לכל אחד מהם בכ-5,000 שקלים, וכך גם לכל יתר בעלי המכוניות הפגומות בישראל.

הנזק הקבוצתי לא הוערך במדויק אולם לאור מספרם הגדול של חברי הקבוצה מדובר בסכומי עתק.

בבקשה נטען שבעוד שחברות אחרות בעולם ובישראל פנו לבעלי המכוניות, כבר לפני מספר שנים, בקריאה להגיע למוסכים להחלפת הכריות המסוכנות, וזאת בעקבות עשרות מקרי מוות של נהגים ונוסעים בעולם ופציעתם של מאות, "חברת צ'פיון מוטורס, בישראל, לא עשתה דבר בנידון, ונזכרה להזמין ל"ריקול" בעלי מכוניות עם הכריות הפגומות ממותגים המיובאים על ידה, רק לפני מספר ימים".

לאור זאת נטען כי 'צ'מפיון מוטורס' וחברות 'סקודה' ו'סיאט', התנהלו באופן רשלני ובלתי סביר בעליל, והעמידו ביודעין עשרות אלפי נהגים ובני משפחותיהם בפני סכנה לביטחונם ובריאותם.

בתובענה מודגש, כי בישראל, המתאפיינת בטמפרטורות גבוהות ובלחות משמעותית, הבלאי בכריות האוויר הפגומות מחמיר עם השנים, ועל כן, הסכנה מליקויים שכאלו בכריות האוויר, עולה לאין שיעור לעומת מדינות אירופה למשל.

כריות אוויר פגומות

עוד נטען שהכריות הפגומות מותקנות בחלק ניכר מרכבי 'סיאט' ו'סקודה', מול מושב הנהג.

בכריות אלו נמצא רכיב מתכתי האחראי על ניפוח הכרית במקרה של תאונה.

לפי התביעה, רכיב זה עלול להתפרק בעת חירום עם ניפוח הכרית ולשגר חלקי מתכת לכיוון הנוסעים ברכב, ולגרום לפציעתם, ואף חמור מכך.

כבר לפני 7 שנים, כך נטען, בעקבות חקירה של מנהל הבטיחות בדרכים האמריקאי, הכריזו יצרניות רכב רבות על 'ריקול', מהגדולים שידעה תעשיית הרכב, להחלפת הכריות הפגומות ברכבים שבהם הותקנו.

גם בישראל התרחש 'ריקול' דומה, כאשר שורה ארוכה של יצרניות ויבואניות רכב ביניהן יבואניות 'טויוטה', 'מאזדה', 'מיצובישי' ו'שברולט', יצאו בקריאה ללקוחותיהן להגיע למוסכי החברה ולהחליף את הכריות הפגומות.

על פי הנטען בתביעה, חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית רכבי 'סקודה' ו'סיאט' בישראל, בחרו שלא להצטרף ליוזמה.

בבקשה מודגש כי יבואני סקודה לאיחוד האירופי דווקא יצאו בקריאת "ריקול" בעניין כריות האוויר, כבר בשנת 2019, אך בישראל, כאמור, לא הוצאה קריאה דומה .

לפי התובענה, באחרונה, קיבלו המבקשים, תושבי נתניה ותל אביב, המחזיקים במכוניות, סקודה פאביה משנת 2017 וסיאט טולדו משנת 2015, יחד עם עשרות אלפי נהגים אחרים בישראל, הודעה מצ'מפיון מוטורס, להגיע להחליף את כריות האוויר ברכביהם.


עו"ד רונן בן צבי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות