הסייעת מעדה מקובייה בגן – ותבעה את העירייה

הסייעת זיהתה שאחד הילדים מתכוון להכות ילד אחר, רצה במהירות להפריד בניהם, נפלה ונפגעה בגב וביד • ביהמ"ש קבע כי אין לנתבעות אחריות מכיוון שמדובר בסיכון סביר
לא ברור מה העירייה יכלה לעשות. אילוסטרציה shutterstock
גן ילדים. אילוסטרציה shutterstock

סייעת בגן ילדים בנתניה, תבעה לאחרונה בבית משפט השלום בהרצליה את עיריית נתניה, חברת הביטוח 'שירביט' ומדינת ישראל. על פי כתב התביעה היא נשלחה לשמש כסייעת זמנית באחד מגני הילדים בעיר, והוטל עליה לשמור על שבעה ילדים הידועים כסובלים מבעיות התנהגות קשות של היעדר משמעת, אלימות היפר אקטיביות וחוסר קשב וריכוז.
לפסק הדין המלא לחצו כאן
כל זאת יש לציין, מבלי שהיה לה כל  ניסיון בתחום וללא שניתנו לה הדרכה או הכשרה. לטענתה הובהר לה כי כל תפקידה הוא אך ורק להשגיח על הילדים ולמנוע אלימות מצדם, ובנסיבות העניין אפילו סידור צעצועים בגן לא מתפקידה. באותו יום הגננת קראה לילדים ל'ריכוז' והצעצועים נשארו מפוזרים בשטח הגן על הרצפה. שניים מהילדים לא נענו לקריאה להגיע לריכוז ונשארו לשחק בפינת הקוביות.
התובעת נאלצה לשהות במקום הריכוז ולהשגיח מקרוב על החבורה, ומרחוק על השניים שנשארו בפינה. בשלב מסוים היא ראתה את אחד הילדים שנותרו בפינה מרים קוביית עץ גדולה ועומד להכות באמצעותה את חברו. התובעת מיהרה ורצה לעברם, אך נתקלה באחד הצעצועים שנותרו פזורים, נפלה ונחבלה בידה ובגבה.
השופט עמיעד רט ציין בפתח דבריו כי התרשם לטובה מכנותה ותמימותה של הסייעת. לאחר מכן הזכיר את עדותו של ראש מטה במנהלת החינוך בעירייה, ממנה ניתן להסיק כי אכן הסייעת לא עברה הכנה והכשרה מתאימה. בהמשך הביא את עדותה של הגננת שהייתה באותו יום. הגננת אישרה שאכן הסייעת קמה ממקומה במטרה לגשת לילדים, אך לא הייתה בטוחה כי היא נפלה מקוביות.
"את הרגע של הנפילה, אם היא נתקלה או לא נתקלה, ראית או לא ראית?", נשאלה הגננת וענתה, "אני יכולה להגיד שאני לא זוכרת בכלל. אני זוכרת שהיא נפלה במרכז הקוביות, על מה בדיוק אני לא יודעת. כתבתי קובייה אבל עכשיו אני לא זוכרת, עברו הרבה שנים".
השופט קבע כי הלכה היא שלמעביד יש אחריות להבטיח שתנאי העבודה יהיו בטוחים. יחד עם זאת, חובה זו לא תקים אחריות אוטומטית לכל נזק, ויש לבחון האם במקרה הספציפי הזה קמה חובת זהירות שהופרה.
השופט קבע כי אין בנמצא טענה שלא היו די אנשי צוות, אין טענה שהעמדת השידה במקום מהווה מפגע, אין טענה לגבי ביגוד לא תקין או לא מתאים שלבשה הסייעת, וכן אין ממש בטענת הסייעת כי נדרשה להשגיח על מספר ילדים בשני מוקדים, שכן לא מדובר במרחק רב.
עוד הוסיף השופט כי אין בנמצא ראיה על צורך בהדרכה או הכשרה מיוחדת לגבי אופן הכניסה לפינת הקוביות, וכי אם גלשו קוביות מהפינה לרחבי הגן זה סיכון מצוי ורגיל בגן ילדים. "לא ברור מה היו יכולים לעשות העירייה כמעבידה ומשרד החינוך כמפקח בכדי למנוע נפילה מצערת של איש צוות בגין קובייה בפינת הקוביות. ישנם דברים המסורים לכל איש ואיש במסגרת הגיונם המתחייב של דברים, והמקרה שלנו הינו אחד מהם".
לאור כל זאת התביעה נדחתה והתובעת תישא בהוצאות המשפט של הנתבעות. חברת שירביט ועיריית נתניה יוצגו על ידי עו"ד יוסי אברהם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות