למרות הבטחות משרד החינוך: קיצוץ נוסף בתקציב כפרי הנוער

המדינה הודיעה למוסדות החינוך כי מגבלת התקנה תתעדכן ל-68.7. דני גילדין, יו"ר תא כפרי הנוער ומנהל כפר גלים: "בשורה קשה מאוד, ובעיקר מאכזבת"
מעיין לביא |
תלמידים בבית ספר, צילום אילוסטרציה: Envato

משרד החינוך הודיע לכפרי הנוער כי תקצובם ("מגבלת התקנה") יעמוד על 68.7% (עלייה של 1.7% בלבד) – ולמעשה מתעלם לחלוטין מהעלייה החדה ביוקר המחייה ובמדד המחירים לצרכן שעלה השנה ב-5%, כך שבפועל מדובר בקיצוץ של 3.3% בתקצוב הכפרים והפנימיות

עוד בשורה קשה למנהלי 46 כפרי הנוער והפנימיות בישראל.

בעודם מתמודדים עם מציאות כלכלית קשה גם כך, נוכח פער תקציבי מתמשך מזה שנים רבות של 56 מיליון שקלים מדי שנה, השבוע משרד החינוך הודיע לכפרי הנוער ולפנימיות כי "מגבלת התקנה" תתעדכן ל-68.7% – הודעה שהתקבלה בצורה קשה מאוד בכפרי הנוער ובפנימיות.

בפועל, משרד החינוך בישר לכפרי הנוער כי יצטרכו להשלים בעצמם 35% מהתקציב הריאלי לו הם זקוקים כדי להתקיים בכבוד, וזאת בשל העובדה כי עלייה של 1.7% בתקציב "תקנת המודרכות" היא למעשה קיצוץ של 3.3% בגלל עליית המדדים השנה (ב-5%).

מדובר בהתעלמות מוחלטת מהעליות החדות במדדים וביוקר המחייה באופן כללי, על אף הפניות הרבות לבעלי התפקידים וחברי הכנסת הרלוונטיים בשנה האחרונה, והבטחות מפורשות שניתנו לכפרים.

בעוד תקציבי הכפרים לא מוצמדים למדדים ואין שיפוי מצד המדינה על עליות המחירים, מדד המחירים לצרכן עלה מתחילת ינואר ב-5% ובתחום המזון ב10% – מנהלי כפרי הנוער ציפו שעד הגשת תקציב המדינה הבא, בתקווה לפתרון קבע יציב ומשמעותי, משרד החינוך יעלה את אחוזי התקצוב ("מגבלת התקנה") באותם 5% לכל הפחות, אך משלא עשה זאת (העלה ב-1.7% בלבד) בכפרים נחלו אכזבה קשה.

"אכזבה קשה"

"זה כבר שנים רבות שמנהלי כפרי הנוער מתמודדים עם מציאות כלכלית בלתי מתקבלת על דעת", אומרים בכפרי הנוער, "כאשר המדינה (משרד החינוך) מחסירה מהם למעלה מ-56 מיליון שקלים מדי שנה (יותר ממיליון שקלים וחצי לכל כפר), בזמן שגל ההתייקרויות גואה ומגדיל את הפער בין ההכנסות להוצאות הרבות שיש לכל אחד מ-46 מנהלי הכפרים ברחבי הארץ, מתוכם 14 כפרי נוער דתיים. "עתה", נאמר בהודעתם, "בעיצומה של שנת הלימודים, הפער רק הולך וגדל".

מעבר לתת התקצוב מצד משרד החינוך, חוסר השיפוי על עליות המדדים, גל ההתייקרויות והסכמי השומרים והעובדים הסוציאליים – רק מרחיבים את הפער התקציבי.

המלחמה באוקראינה הביאה בנוסף להתייקרויות חריגות בתחומי האנרגיה והמזון, בעיקר למשק החי בחקלאות, וגם על כך אין שום שיפוי.

במקביל, נחתמו במשק הסכמי עדכון שכר לשומרים ולעובדים סוציאליים, כאשר הכפרים מחויבים לשלם 15% תוספת גם כן ללא שיפוי.

למעשה, מגבלת "תקנת המודרכות" עמדה על כ-67%, לאחר שירדה באופן דרסטי בעשור האחרון מ-81%, ובאה לידי ביטוי בפער שנתי נגרר של למעלה מ-56 מלש"ח.

כעת, האחוז אמנם עלה במעט, ל-68.7%, אבל ביחס לעליות המדדים ויוקר המחייה – לא מדובר בעלייה אלא בקיצוץ. כך, המגבלה של "תקנת המודרכות" – שנוצרה כדי להשלים חסר תקציבי – יוצרת גרעון נוסף בתקציב הכפרים ולא משפה אותם כהוא זה.

לפי נתוני BDO, מדובר בפער מצטבר של 366 מלש"ח בעשור האחרון.

תקציב כפרי הנוער באופן ריאלי הלך ונשחק, בעוד שיוקר המחייה בישראל עלה משמעותית (מחירי המזון כולל פירות וירקות עלו בכ-7.8% ועוד), השכר הממוצע במשק עלה בכ-7% וכן פרמטרים נוספים – רק הגדילו את הפער.

הבטחות לחוד, מעשים לחוד

בחודשים האחרונים, יצא "הפורום הציבורי" – כפרי הנוער, פנימיות הרווחה והאומנה בישראל בשותפות עם תא מנהלי כפרי הנוער ועם איגוד הבעלויות של כפרי הנוער – בפנייה לחברי הממשלה ה-37 של מדינת ישראל, בעזרת מספר מהלכים משולבים, במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את המודעות לחשיבות תרומתם של כפרי הנוער לחברה הישראלית, ואת תת-התקצוב מצד המדינה.

דני גילדין, מנהל כפר הנוער כפר גלים ויו"ר תא כפרי הנוער: "כפרי הנוער קיבלו השבוע בשורה קשה מאוד, ובעיקר מאכזבת. בעודנו מצפים לחדשות שיקלו, ולו במעט, על המשבר הכלכלי הכבד שפוקד אותנו בשנה האחרונה – נודע לנו ממשרד החינוך כי התקצוב לשנה"ל תשפ"ג לא רק שלא עלה בהתאם לעליות החריפות ביוקר המחייה ובמדד המחירים לצרכן, אלא ירד, מה שמגביר את המשבר והגירעונות של הכפרים, ומגדיל את הפער התקציבי של הכפרים. ציפינו והתבדינו.

"כפרי הנוער חווים בחודשים האחרונים משבר כלכלי מתמשך כתוצאה משחיקה בתקצוב הכפרים והפנימיות. מטה מאבק כפרי הנוער ממשיך לפעול בנושא, בכל הגזרות, במטרה לבטל את "מגבלת התקנה" או לכל הפחות לצמצמה באופן משמעותי, ועושה הכל כדי להביא את הנושא לידיעת מקבלי ההחלטות. כל זאת, על מנת שאותם 12 אלף נערות ונערים ייספרו סוף כל סוף בתקציב המדינה לשנים 2023-24, וכדי שהמדינה תפסיק להתעלם מהם. אנחנו תולים תקוות רבות בשר החינוך ובמנכ"ל שיביאו לסיומה את התקופה הקשה הזאת למען בני הנוער".


עו"ד הילה אקרמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות