משרד השיכון ביצע עבודות פיתוח – בעלת המגרשים אולצה לשאת לשלם

ביהמ"ש המחוזי בת"א חייב את חברת נאש רמות בתשלום של 16.5 מיליון שקל בתוספת מדד תשומות בנייה משנת 2009 בגין חלקה כבעלת מגרשים בשכונת רמות בב"ש
גילי סיוון-כהן |
איחור במסירה
אתר בנייה, צילום: פלאש 90

בית המשפט המחוזי בתל אביב חייב את חברת נאש רמות בע"מ בתשלום הוצאות פיתוח בסך של 16.5 מיליון שקלים, בתוספת מדד תשומות הבנייה משנת 2009, בגין חלקה כבעלת מגרשים בעבודות הפיתוח שנעשו על ידי משרד הבינוי והשיכון בשכונת רמות בבאר שבע.

חברת נאש רמות, החזיקה במגרשי מקרקעין בשכונת רמות וניסתה להתחמק מתשלום למשרד הבינוי והשיכון בעבור עבודות הפיתוח שבוצעו בשכונה.

עבודות הפיתוח שביצע המשרד שירתו אף את מגרשיה של נאש רמות, ולמרות זאת נאש רמות לאורך שנים ארוכות ניסתה להתחמק מתשלום עבורן.

בתחילת שנות ה-90 הקצתה מדינת ישראל לחברת שיכון ופיתוח בע"מ שישה מגרשים בשכונת רמות בבאר שבע.

כאשר, על בעלי הקרקע לשלם למשרד הבינוי והשיכון בעבור עבודות הפיתוח שבוצעו באותם המגרשים.

ארבעה מתוך המגרשים נמכרו על ידי שיכון פיתוח לחברת נאש רמות בע"מ, וזו האחרונה מכרה את המגרשים לחברת ארזים (ג.י.א) בע"מ.

בהסכם מול החברות, לקחה על עצמה נאש רמות את האחריות בעניין הוצאות הפיתוח.

זאת לאור העובדה שנאש רמות רכשה את המגרשים במחיר של קרקע ללא עבודות פיתוח, ומכרה אותם לאחר כשנה וחצי במחיר של מגרשים מפותחים הכוללים את עבודות פיתוח, והתעשרה כתוצאה מכך.

במהלך שנת 2012 הגישה מדינת ישראל תביעה כנגד חברת שיכון ופיתוח, נאש רמות וחברת ארזים בע"מ בגין עלויות פיתוח הקרקע. בית המשפט המחוזי קבע כי על נאש רמות לשלם בגין עלויות הפיתוח וכן פסק כי עליה לשלם 8,640,000 שקלים (בתוספת הצמדות).

בגין החלטה זו ערערה נאש רמות לבית משפט העליון הן על החיוב והן על גובה החיוב.

בפסק דינו קבע בית המשפט העליון כי נאש רמות חייבת בתשלום הוצאות הפיתוח, והחזיר את הדיון בשאלת גובה התשלום לבית המשפט המחוזי, כאשר בית המשפט העליון הנחה אותו לערוך את החישוב בדרך אחרת.

להחריג מהדין?

בפסק דין שניתן לאחרונה על ידי בית המשפט המחוזי תל אביב קיבל השופט (עמית) יהודה פרגו את מלוא האומדן שהגיש משרד השיכון בנוגע להוצאות הפיתוח, ופסק כי על פי שיטת החישוב החדשה על נאש רמות לשלם 16.5 מיליון שקלים (בתוספת הצמדות).

פסקי הדין שניתנו במסגרת הפרשה נקבע כי אין שום הצדקה לאפשר לבעל מגרש פרטי ליהנות מעבודות פיתוח שבוצעו על ידי המדינה ולהתעשר על חשבון הקופה הציבורית, בעוד שבעלי המגרשים הסמוכים נושאים בנטל הוצאות פיתוח אלה. רוב מוחלט של בעלי המגרשים רוכשים את המגרשים מרשות מקרקעי ישראל, במסגרת מכרזים ומשלמים בתמורה לזכויות במגרשים את ערך המגרש ואת עלות עבודות הפיתוח. המגרשים שבגינם הוגשו התביעות הינם של בעלים פרטיים ולא שווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל, חברת נאש רמות ניסתה לנצל עניין זה ולהתחמק מהתשלום על חשבון הקופה הציבורית, דבר שהמדינה לא יכולה הייתה להשלים עמו.

בהחלטתו ציין ביהמ"ש כי "כל בעל מגרש יודע שיהיה עליו לשלם הוצאות פיתוח. הוכח בפני שגם נאש ידעה זאת היטב, אך היא החליטה להתעלם מחיוב זה בתקווה שאין היא חייבת בתשלום הוצאות פיתוח אלה. מה שמבקשת עתה נאש הוא לנהוג עמה בשונה מכלל בעלי המגרשים בשכונת רמות בבאר שבע ובארץ בכלל. היא מבקשת לשלם הוצאות פיתוח בהתאם לתנאים ולנוהל מיוחד לה".


עו"ד אלי סרור

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות