הוחמר עונשם של נאשמים שיזמו מעשי טרור נגד כוחות הביטחון

ביהמ"ש העליון קיבל את עמדת המדינה ודחה את ערעורם של הנאשמים, תושבי מזרח י-ם: "הבכורה מסורה לשיקולי הרתעת הרבים והגנה על שלום הציבור"
דניאל בן חמו |
צילום: פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה והחמיר את עונש מאסרם של שבעת תושבי עיסוויאה שפעלו יחדיו לשם ייזום מעשי טרור נגד כוחות הביטחון. במקביל דחה את ערעורם של שישה מהנאשמים כנגד העונש שהוטל עליהם.

כנגד מחמד ראזם, אחמד אבו עסב, מוחמד מוסטפא, אסמאיל מחיסן, חלאד מחיסן, עבדאלה אבו ריאלה וקאסם דרבאס, הוגש כתב אישום מתוקן בגין ייזום פעילות טרור והתפרעויות אלימות במטרה לפגוע בכוחות הביטחון, כל אחד על פי חלקו.

על פי כתב האישום, החל מחודש מאי 2021 הוקמה התארגנות מוסדרת בשכונת עיסאוויה אשר מטרתה לפעול יחד לשם ייזום, הכנה, ארגון וביצוע מעשי טרור ופעולות בנשק נגד כוחות הביטחון.

זאת, והכל ממניע לאומני-אידיאולוגי, במטרה לעורר פחד או בהלה בציבור וכדי למנוע מכוחות הביטחון לפעול בשכונה.

כתב האישום מונה מספר אירועים בהם לקחו חלק הנאשמים ובמסגרתם השליכו בקבוקי תבערה על כוחות הביטחון מתוך מניע לאומני אידיאולוגי.

בית המשפט המחוזי הרשיע את הנאשמים על פי הודאתם בעובדות כתב האישום מתוקן, זאת במסגרת הסדר טיעון אשר לא כלל הסכמה לעניין העונש. הנאשמים הורשעו בעבירות ביטחון לפי חוק המאבק בטרור ונגזרו עליהם בין 12-46 חודשי מאסר לצד הפעלת מאסר מותנה וקנסות.

עונש קל

על פסק דין זה הגישה המדינה ערעור במסגרתו נטען כי העונש שנגזר על הנאשמים מקל עמם ואינו משקף כראוי את חומרת מעשיהם ונסיבות ביצוע העבירות, ובכלל זה כי העבירות בוצעו בהיותם חברים פעילים בארגון טרור.

כמו כן נטען, כי העונש אף אינו עולה בקנה אחד עם מדיניות הענישה הנוהגת בעבירות של ייצור ויידוי בקבוקי תבערה וכי אין להקל ראש בהתארגנות הנאשמים במטרה ליזום פעילות אלימה ממוסדת נגד כוחות הביטחון מתוך מניע אידיאולוגי-לאומני, אשר בכוחה לסחוף עמה רבים אחרים. עוד השיגה המדינה על קביעת בית המשפט המחוזי כי יש להקל בעונשם של המשיבים מהטעם שלא נגרם נזק בפועל לחיי אדם.

מנגד, הנאשמים ערערו כנגד חומרת עונשם. בין היתר הם טענו שהחברות בארגון באה לידי ביטוי בעצם הפעילות במסגרתה, שאין מקום להפריד במתחם העונש בין עבירת חברות בארגון טרור לבין יתר האישומים שיוחסו להם, ושהיה לקבוע מתחמי ענישה נמוכים יותר בעניינם.

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה ודחה את ערעורם של הנאשמים תוך שהוא קובע כי הנאשמים היו חברים פעילים בארגון טרור שהוקם בשכונת עיסוויאה. בית המשפט העליון הוסיף וקבע כי מסכת האירועים המתוארת בכתב האישום המתוקן אינה מותירה ספק כי העונש אשר נגזר עליהם בבית המשפט המחוזי אינו הולם את חומרת מעשיהם.

שיקולי ענישה

במסגרת החלטתו ציין בית המשפט העליון שבין האישומים המיוחסים למשיבים שזורה כחוט השני העובדה כי לא מדובר בחבורת צעירים אשר נקבצו להם יחדיו להתפרעות באופן "ספונטני".

"ארגון הטרור שלקחו בו חלק פעיל", נכתב בפסק הדין, "חרת על דגלו ייזום וביצוע מעשי טרור נגד כוחות הביטחון. לצורך כך, המשיבים 5-1 וחברי הארגון נפגשו במקומות מסתור, התחלקו לחוליות, יצרו קשר האחד עם השני באמצעות מילות קוד, אספו כסף למימון פעולתם, רכשו בנזין וייצרו בעזרתו בקבוקי תבערה, ארגנו ויזמו הפרות סדר אלימות ולבסוף תדלקו והבעירו את השכונה, תרתי משמע".

עוד נכתב בפסיקת העליון: "לכך יש להוסיף, כי בעבירות אשר בוצעו על רקע לאומני-אידיאולוגי הבכורה מסורה לשיקולי הרתעת הרבים והיחיד ושיקולי הגנה על שלום הציבור, על פני שיקולי ענישה אחרים ובהם נסיבות אישיות ושיקולי שיקום".

לאור האמור החמיר את עונשו של ראזם ל-56 חודשי מאסר, במקום 40. את עונשם של אבו עסב ומוסטפא ל-62 חודשי מאסר במקום 46, את עונשו של אסמאיל מחיסן ל-54 חודשי מאסר במקום 38, את עונשו של חאלד מחיסן ל-62 במקום 46 ואת עונשם של אבו ריאלה ואבו ריאלה ל-18 חודשי מאסר במקום שנה, יתר רכיבי גזר הדין נותרו על כנם.


עו"ד מאיר אלמקייס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות