התוכנית ל"דניה החדשה" תיבחן מחדש: "נפל פגם המחייב את ביטולה"

התקבלה עתירת עמותת 'שומרים על דניה' שטענו, באמצעות עו"ד הלן דורפמן, כי התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לא נותנת פתרון במקרה של שריפה
דניאל בן חמו |
השריפה בכרמל. השופט קיבל את הטענה בדבר הצורך בהיערכות לשריפות. צילום: פלאש 90

שופט בית משפט המחוזי בירושלים, אלי אברבנאל, קיבל את עתירת עמותת "שומרים על דניה" והלן דורפמן ועוד 785 אחרים, נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – מחוז חיפה ועיריית חיפה וקבע כי בהחלטת הוועדה ובתוכנית מושא העתירה נפל פגם שמחייב את ביטולן. השופט גם הורה לוועדה תישא בהוצאות העותרים בסך 7,000 שקלים. כעת, יצטרכו בוועדה המחוזית למצוא פתרון להתמודדות עם החשש לפריצת שריפת יער ומתן המענה לתנועת כלי רכב במקום.

המדובר בעתירה בעקבות החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז חיפה מחודש מרץ 2022, שבגדרה אושרה מחדש תכנית להקמת שכונת "דניה החדשה", התכנית חלה על 107 דונם בחלקה הדרומי של שכונת הוד הכרמל-דניה בחיפה, בשטח הגובל מדרום בגן לאומי פארק הכרמל, ומטרתה תכנון המשך אזורי מגורים המהווים הרחבה של שכונת דניה.

על פי התכנית שכונת דניה תורחב לכיוון דרום בדרך של תוספת 44 דונם בייעוד מגורים, ו-226 יחידות דיור ב-58 מגרשים, 1.8 דונם בייעוד מבנים ומוסדות ציבור, כשני דונם למסחר וכחמישה דונם למלונאות. התוכנית אושרה לראשונה ב-12 בפברואר 2020. שלוש הודעות ערר שהוגשו עליה לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה נדחו באוקטובר 2020.

מה יעשו במקרה של שריפה?

עתירה מנהלית שהוגשה לבית המשפט על ההחלטה האמורה נדחתה בעיקרה בפסק דין שניתן ביוני 2021, עם זאת העתירה התקבלה בנוגע להתמודדות התוכנית עם החשש לפריצת שריפת יער ומתן המענה לתנועת כלי רכב במקום עקב כך, באופן שסוגיה זו הוחזרה לדיון נוסף לפני הוועדה המחוזית, על מנת שתתקבל בה החלטה מחודשת.

בהחלטתה המחודשת מחודש מרץ השנה, שהוגש בעטיה הערעור, החליטה הוועדה "לדחות את מרבית טיעוני ההתנגדויות, ולאשר את התכנית בהתאם להחלטתה מחודש פברואר 2020, ובשינויים… שעיקרם בחוות דעתו של נציג כיבוי והצלה לישראל". הוועדה ציינה כי "השתכנעה כי ככל שחלילה תפרוץ שריפה, האמצעים שהוטמעו ושיוטמעו בתכנית ימתנו את עצמת האש ואת קצב התקדמותה, ויאפשרו אם וכאשר יידרש מרווח זמן רב יותר באופן משמעותי בהשוואה לזה הדרוש היום, אשר יאפשר ניהול נכון של אירוע החירום, ובמקרה הצורך אף את פינויים של התושבים באופן מושכל.

עו"ד הלן דורפמן

עמותת "שומרים על דניה" והלן דורפמן, הגישו ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי, שם כאמור, קיבל השופט אלי אברבנאל את הערעור.

בהחלטתו כתב השופט: "החלטת הוועדה כי ניתן להסתפק בתשתית התעבורה הקיימת לצורך מילוט תושבי השכונה בעת חירום, אינה נסמכת על חוות דעת מקצועית בדבר הערכת עומסי התנועה הצפויים בכבישי השכונה ובצומתי היציאה ממנה בעת פינוי תושביה ובדבר משך היציאה של התושבים מהשכונה בתנאים אלה. משכך, בהחלטת הוועדה ובתכנית מושא העתירה נפל פגם המחייב את ביטולן".

_____________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלי אברבנאל

_____________________________________

עו"ד הלן דורפמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות