ביהמ"ש זיכה קבצן מהטרדת אורחים בכותל – "לא הוכחה העבירה"

במשך 5 שנים ניסתה המדינה להוביל להרשעתו של פושט יד כחלק מניסיונה לטפל בתופעת הקבצנות. ביהמ"ש החליט לזכותו אף שהוכח כי קיבץ נדבות באזור הכותל
גילי סיוון-כהן |
חסרי בית בירושלים (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: נועם רבקין, פלאש 90

במשך חמש שנים ועשרים דיונים נמשך משפטו של קבצן בכותל ירושלים, לאחר שהמשטרה החליטה להעמיד אותו לדין, בשני אישומים שעניינם בתקנות השמירה על מקומות קדושים ליהודים. באחרונה בית המשפט זיכה אותו מהאישומים והשופט מוחמד חאג' יחיא, ביקש להעביר את הכרעת הדין למפכ"ל המשטרה, על מנת שזאת תטפל בתופעת הקבצנות ובמי שעומד מאחוריה שמנצלים את אותם בעלי מוגבלויות, זקנים, נשים וטף.

על פי שני האישומים בשני מקרים שונים נתפס פושט היד בכותל המערבי, כאשר הוא עמד בכניסה לרחבת הגברים, פנה לעוברים ושבים בעודו מושיט את ידו וביקש נדבה. הנאשם קיבל לידיו כסף משניים מהעוברים ושבים. פעם אחת בשעת לילה מאוחרת ופעם אחת בשעות הבוקר.

הנאשם טען כי יש לזכּות אותו מחמת הגנה מן הצדק זאת נוכח האכיפה הבררנית שהמאשימה נוקטת נגדו כאשר עשרות מקבצי נדבות פושטי יד מידי יום בכותל ובמקומות קדושים נוספים ולא הועמדו לדין. הנאשם כופר במיוחס לו באישומים, הוא לא קיבץ נדבות ולא פשט יד כנטען. מה גם שמתן צְדקה הוא מאבני היסוד של היהדות ומניעת אפשרות זו מביאה לפגיעה ברגשות דת ורוח.

השופט חאג' יחיא, לאחר כ-20 דיונים, בהם הובאו עדים, החליט לזכות את פושט היד אף שהוכח לפניו כי הנאשם פשט יד בכותל בשני האירועים מושא האישומים. "לא הוכח מעל לכל ספק סביר כי מתקיים יסוד ההפרעה לממונה או יסוד ההטרדה לנוכחים, אותם שני יסודות חלופיים שהתווספו בתיקון. אף אחד מיסודות אלה גם לא היווה חלק משני כתבי האישום הקיימים".

בסיום הכרעת ביקש השופט להעביר את הכרעת דינו למפכ"ל המשטרה וציין כי סוגיה של קבצנות מתחה את פניה בשנים האחרונות למחוזות לא רצויים וקיבוץ נדבות במרחב הציבורי נהיה לתופעה רחבת היקף במיוחד באזורים הסמוכים לישובים בחברה הערבית ויש לבדוק על ידי המשטרה האם פושטי היד לא מנוצלים.

"פשיטת יד בצמתים שבצירי תנועה מרכזיים מתבצעת, ככלל ולפי מראה עינינו, על-ידי אנשים שהם בשולי החברה, אולי דרי-רחוב, ולעתים גם שוהים בלתי חוקיים. לא זו בלבד. יש להניח גם שפשיטת יד זו נעשית תוך ניצול מובהק של חולשותיהם של פושטי היד, לחוסר המודעות שלהם לסכנות המיידיות האורבות להם במעשה; אחרת – כיצד ניתן להסביר את מעשיהם של בני פחות מ-10 שנים מתרוצצים בין מכוניות בצמתים שבצירי תנועה מרכזיים… ניתן לשער – לדאבון הלב – כי תופעה זו אכן נושאת "פירות" לצדה, אך ספק אם אלו מגיעות בהכרח לאותה אוכלוסייה אומללה שעומדת באותם צמתים", סיכם השופט חאג' יחיא.

______________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מוחמד חאג' יחיא

______________________________________

עו"ד אופיר חליוה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות