דוח הסנגוריה: מעצרי שווא, אלימות שוטרים וחיפוש בנייד ללא צו

הסנגוריה הציבורית מפרסמת דוח המסכם את שנת 2021 ומעלה תמונה עגומה של גורמי האכיפה כלפי עצורים, חשודים ונאשמים: "פגיעה בזכות לחירות"
גילי סיוון-כהן |
חקירה משטרתית
חקירה, אילוסטרציה envato

דוח הסנגוריה הציבורית לשנת 2021 שפורסם הבוקר (יום א') מעלה תמונה עגומה של התנהלות רשויות האכיפה: חיפושים בטלפונים הניידים ללא צו, שימוש בטכנולוגיות איכון ללא הסדרה, אלימות שוטרים, מעצרי שווא, וכתבי אישום המהווים בזבוז זמן ומשאבי ציבור.

מהדוח עולה כי מתוך 177 תלונות שהגישה הסנגוריה על אלימות שוטרים בשנת 2021, שני מקרים בלבד הובילו עד כה לכתב אישום פלילי, ובשלושה מקרים הוחלט להעמיד לדין משמעתי. לדברי הסנגוריה הציבורית, 96 תלונות נגנזו מבלי שהחקירה מוצתה. כמו כן חלק מהחיפושים בחומרי מחשב, כולל בטלפונים ניידים, מבוססים על הסכמת הנחקר ומבוצעים בהיעדר צו בית משפט.

לפי הסנגוריה, עוצמת הפגיעה בזכויות היסוד של נחקרים שנגרמת מחיפוש ללא צו מחייבת את הסדרת הנושא בחקיקה ואיסור על החוקרים להתבסס על הסכמה בלבד. יכולת טכנולוגית שהסנגוריה הצביעה עליה ככזו שבה נעשה שימוש ללא הסדרה בחוק היא "איכון הפוך" – העברה של נתוני תקשורת של כלל בעלי המנויים ששהו באזור מסוים למשטרה, מבלי שיש חשד ביחס אליהם.

בזבוז כספי ציבור

עוד עולה מהדוח כי נאשמים רבים מואשמים בפלילים בשל מעשים פעוטי ערך, שאינם מצדיקים את השימוש הפוגעני והחריג של המשפט הפלילי. המדובר, לטענת הסנגוריה בכתבי אישום בגין זוטות שיכולים לקרות לכל אדם. לטענתם הגשת כתב אישום במקרים כאלה מהווה בזבוז משווע של זמן שיפוטי ומשאבי ציבור. בין השאר הרשעת קשיש שניסה לגנוב שקלים בודדים כדי לרכוש כרטיס קולנוע ובוטלה בערעור, החלטה לזכות אם חד-הורית מגניבת מוצרי מזון בסיסיים בשווי 360 שקלים והחלטה לזכות נאשם מהחזקת ג'וינט בודד לשימוש עצמי שבה נקבע כי מדובר בהעמדה לדין שאין בה כל היגיון מערכתי.

באשר לכמות מעצרי השווא, בוצעו בשנת 46,501 זו דווקא ירידה של 11% ביחס ל-51,120 מעצרים בשנת 2019. עם זאת, ירידה זו אינה משקפת את תמונת המצב המלאה בנוגע למדיניות המעצרים מכיוון שכמות המעצרים אותם מפרסמת המשטרה לציבור אינה כוללת נתח עצום של "מעצרי שטח", הנאמד באלפים. הדוח גם קבע שיפור מתמשך בהתנהלות המשטרה בנוגע לשמירה על זכות ההיוועצות עם סנגור לפני חקירה.

כמו כן קיימים גם עיכובים ניכרים בהגשת תסקירי שירות מבחן, אשר מהווים חוות דעת לגבי המשך מעצרו של חשוד, מידת המסוכנות שלו ואף האפשרות לשחררו. משך הזמן לקבלת תסקיר עומד על כחודש וחצי עד חודשיים, ולעיתים אף יותר. המתנה של שבועות וחודשים לתסקיר מעצר גורמת להחזקתם של נאשמים שעומדת להם חזקת החפות במעצר ארוך ולפעמים מיותר. לדברי נציגי הסנגוריה הציבורית "מדובר בפגיעה חמורה בזכות לחירות".

______________________________________________

עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות