לאחר שזוכה במחוזי – הרשיע ביהמ"ש העליון סוהר בעבירות שוחד

השופטים קיבלו את ערעור המדינה על זיכויו של עובד שב"ס, עלא אלעמרני, וקבעו כי בניגוד להכרעת המחוזי, לא הייתה פגיעה בזכויותיו בחקירה ואין צורך לפסול הודאתו
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה על זיכוי סוהר מעבירות שוחד ועבירות נוספות והרשיע אותו במיוחס לו. בבית המשפט המחוזי זוכה הסוהר, עלא אלעמרני, מכלל העבירות שיוחסו לו, לאחר שנקבע כי הודאתו ניתנה בשל לחץ פסול שהופעל עליו בחקירתו בדמות אמרות אשר משתמעת מהן אפשרות פגיעה בכבודו ובכבוד משפחתו והעמדתו בסיכון בשל דיווחים קודמים שדיווח. עוד קבע בית המשפט המחוזי, כי לא נמצאו ראיות לתמיכה בהודאה שנתן. בפסק הדין הוטחה ביקורת חריפה בחוקרי המשטרה. כעת, בהחלטת בית המשפט העליון נקבע כי לא נפגעו זכויותיו של הסוהר במהלך חקירתו ועל כן הודאתו במיוחס לו תקפה. בהתאם לכך הפכו שופטי העליון את פסיקת המחוזי והרשיעו את הסוהר בשוחד.

במסגרת הערעור נטען כי קביעות בית המשפט המחוזי שגויות, מנוגדות להלכות המקובלות בעניין פסילת הודאה ויש בהם להשליך לרעה על יכולת המשטרה לחקור ולפענח פשעים.

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה במלואה והרשיע את הסוהר בכל העבירות שיוחסו לו. נקבע כי בחקירה לא נפל כל פגם. החקירה נוהלה על ידי המשטרה באופן חוקי, ובהתאם לכללים המקובלים ועל כן לא היה מקום לפסול את הודאת הסוהר. עוד נקבע, כי אמות המידה אשר הוחלו בפסק הדין לפסילת הודאות נאשמים מהוות סטייה חריגה וניכרת מההלכות המקובלות אשר תחמו את הגבולות שמפרידים בין המותר והאסור בחקירה משטרתית.

לא הופרו הזכויות

בהחלטתו קבע בית המשפט העליון כי "בנסיבות אלה, עלינו לומר בפה-מלא כי אמירות החוקרים באזני המשיב על שיהא עליהם לחקור את אביו ואת אחותו – מחזיקי הטלפונים החשודים – לא נפגמו בשום פגם. אמירות אלה הצביעו על צורך חקירתי ברור ולגיטימי לחלוטין, אשר עלה מגרסת החפות המפוקפקת, עד-כדי-דמיונית, שהעלה המשיב, ולא היו בגדר איום, פיתוי או השאה".

בנוסף, צויין כי :"חוקרי המשיב לא הפרו שום זכות מזכויותיו ולא עברו על שום איסור – מקצועי, משמעתי או פלילי – בהעמידם את המשיב על כך שגרסת החפות שלו נראית בעיניהם שקרית וכי היא מסבכת את בני משפחתו".

"באין פגיעה בזכויותיו של הסוהר – אין הצדקה לפסילת הודאתו", כך קבע בית המשפט העליון. אין להפוך את הנאשם למאשים ואת רשויות האכיפה לנאשמות במקום שאין הצדקה לעשות כן, דבר שיש בו כדי לכרסם קשות ביכולת הרשויות לפעול נגד הפשיעה הגואה. כאמור בית המשפט קיבל את ערעור המדינה הרשיע את אלעמרני והחזיר את התיק לבית משפט המחוזי לקביעת עונש.

_________________________________________

עו"ד ירון לונדון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות