האם פדופיל יוכל לבקר בקיבוץ בו ביצע את עבירות המין?

כמה מקורבנותיו של עבריין מין מורשע דרשו לאסור עליו להגיע לבקר במקום בו תקף אותם כשהיו ילדים. האם ביהמ"ש נעתר לבקשתם? ואיך זה ישפיע על אלון קסטיאל?
גילי סיוון-כהן |
הפסיקה שתסייע לו? אלון קסטיאל. צילום: פלאש 90

בתקופה האחרונה שוחרר עבריין המין אלון קסטיאל, רק בתנאי שיורחק מתל אביב, מרמת גן ומגבעתיים, לתקופה מסוימת, על מנת שנפגעות העבירה לא יפגשו אותו. השאלה שנשאלה מה יקרה לאחר שתסתיים התקופה. כעת בהחלטה דומה, קיבלה שופטת בית משפט העליון, ענת ברון, ערעור של נפגעי עבירה וקבעה כי האדם שביצע בהם עבירות מין כשהיו ילדים, יוכל להגיע לקיבוץ בו מתגוררים הוריו, רק אחת לחודשיים למשך 12 שעות בלבד.

המדובר בגבר בשנות ה-30 לחייו, תושב קיבוץ לשעבר, ששימש כמדריך בקיבוץ והיה אחראי על ילדים בגילאים שונים הלומדים בקיבוץ. על פי הודאתו, הוא הורשע בעבירות מין של ביצוע מעשים מגונים ב-10 ילדים בגילאי 8 עד 11. ב-2016 גזר עליו בית המשפט המחוזי 4 שנות מאסר בפועל, שהומתקו בעליון ל-3 שנים.

סמוך לשחרורו מהכלא לפני מספר שנים, הגישו חלק מנפגעי העבירה בקשה לצו שמגביל את חזרתו לקיבוץ ובית המשפט נתן צו שאסר עליו להיכנס לקיבוץ, כולל לצורך עבודה ולימודים, למשך שלוש שנים. עם תום שלוש השנים הגישו הנפגעים בקשה נוספת להארכת הצו המגביל בשלוש שנים נוספות וטענו כי קיים חשש מפני נזק נפשי שעלול להיגרם להם אם תותר חזרתו של הבחור לקיבוץ שבו הם מתגוררים עם משפחותיהם.

איזון בין הנזק לזכויות

המדינה הצטרפה לעמדתם. העבריין מצידו, הסכים שלא להתגורר, לעבוד וללמוד בקיבוץ כברי, אך הסתייג מההרחקה גורפת, שכן לדבריו הוא לא נכנס אל הקיבוץ כבר 7 שנים שהוא ומשפחתו המתגוררת שם, נאלצת לפגוש אותו מחוץ לקיבוץ. לכן, הוא ביקש כי תותר כניסתו לקיבוץ על מנת לבקר את משפחתו, ולצורך זה בלבד.

בית המשפט קיבל את עמדת הנפגעים בחלקה וקבע, כי כל עוד לא מדובר על ביקורים שמגיעים לתדירות גבוהה יחסית, לא ניתן לתת צו הרחקה גורף, אלא יינתן צו האוסר עליו להתגורר, לעבוד או ללמוד בקיבוץ למשך שנה וחצי נוספות.

הנפגעים לא ויתרו, והגישו ערעור לבית המשפט העליון בו חזרו על טענותיהם. השופטת ענת ברון קיבלה את הערעור וקבעה כי "במסגרת האיזון בין הנזק לעוררים לבין הפגיעה בזכויותיו של המבקש, ולנוכח אופיו וגודלו של קיבוץ…. אין להסתפק במגבלות שאותן קבע בית המשפט המחוזי לעניין מגורים עבודה ולימודים בקיבוץ. הוודאות הקרובה כי המשיב ייתקל בעוררים במסגרת ביקורים אצל הוריו והחשש מפני נזק ממשי שייגרם לעוררים בשל כך, מטים את הכף לעבר הטלת מגבלות נוספות על כניסתו של המשיב לקיבוץ".

בסופו של דבר, קבעה השופטת ברון, כי עבריין המין יוכל להיכנס לקיבוץ אחת לחודשיים לביקור בבית הוריו בין השעות 8:00 ל-20:00 ואז עליו לצאת מהקיבוץ. לגבי הצו עצמו, האריך העליון את תוקפו משנה וחצי לשנתיים.

________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ענת ברון

________________________________________

עו"ד חנה בן יהודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות