3.5 שנות מאסר על ירי מאג באזור מגורים – המדינה: "מכונת מוות"

בערעור שהוגש לעליון מבקשת הפרקליטות להחמיר באופן משמעותי את עונש המאסר, שנגזר על צעיר שהורשע בביצוע הירי בטובא זנגריה: "ענישה לא מרתיעה"
גילי סיוון-כהן |
ירי בנשק. צילום אילוסטרציה envato

לבית המשפט העליון הוגש ערעור על קולת עונש המאסר שהוטל על נור הייב, 28, מחצור הגלילית, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של החזקת נשק וירי מנשק חם, זאת לאחר שירה באוויר קליעים רבים באמצעות מאג באזור מגורים ביישוב טובא זנגריה. במסגרת הודעת הערעור מתבקש בית המשפט להחמיר באופן משמעותי את תקופת המאסר בפועל שהוטלה על הייב. "העונש אינו מביא לידי ביטוי לא את חומרת העבירות שביצע ולא את שיקול הרתעת הרבים", נכתב בהודעת הערעור שהגישו נציגי הפרקליטות.

נור הייב הורשע על פי הודאתו בכך שהחזיק במקלע מסוג מא"ג ובתחמושת מתאימה, ובאוגוסט 2021 ירה באמצעותו מעל בתי היישוב טובא זנגריה. הסדר הטיעון שהושג בין הצדדים לא כלל הסכמות לעונש. לאחר שהשמיעו את טיעונים לעונש, בית המשפט המחוזי בנצרת, גזר את דינו של הייב והטיל עליו עונש של 42 חודשי מאסר בפועל וכן עונשי מאסר על תנאי.

במסגרת הערעור נטען כי העונש שהוטל על הייב "אינו מביא לידי ביטוי לא את חומרת העבירות שביצע ולא את שיקול הרתעת הרבים". במיוחד בתקופה בה מנהלות מערכות האכיפה במדינה מלחמת חורמה בהתפשטותן של עבירות הנשק. גילויי האלימות הרבים מגלים כי קיימת כמות משמעותית ומדאיגה של כלי נשק שמוחזקים, מובלים ונסחרים בידיים בלתי מורשות, ובמקרים רבים אף נעשה בהם שימוש– הן למטרות ביטחוניות או עברייניות, והן למטרות "סתמיות".

"מכת מדינה"

בתוך כך, נטען כי העונש שהוטל על הייב אינו משקף את מגמת ההחמרה בה נוקטים בתי המשפט לנוכח ההיקף הרחב של עבירות הנשק במדינה בכלל, ובחברה הערבית בפרט. עוד לטענת הפרקליטות, בית המשפט לא נתן משקל מספק לסוג הנשק שבאמצעותו ירה הייב, ולמידת הסיכון שבה העמיד את הציבור. הייב הורשע כאמור בהחזקת מקלע מסוג מא"ג, שהוא כלי נשק ייחודי ועוצמתי, המשמש לרוב מערכות צבאיות ומהווה "מכונת מוות" של ממש.

לטענת הפרקליטות, אפילו בהינתן "מכת המדינה" של החזקת נשק בלתי חוקי בתפוצה מבהילה ובנגישות גבוהה, החזקת נשק מסוג מא"ג היא נדירה ואף עשויה לרמז על קשרים עמוקים בעולם העברייני, שכן מדובר בנשק שמצוי רק בידי הצבא ולא בקרב האוכלוסייה האזרחית. לאור האמור, נטען כי ברור מאליו שאין דין החזקת מא"ג כדין החזקת אקדח, וכי מתחם הענישה צריך להיות גבוה יותר ולשקף את עוצמת הנשק ואת פוטנציאל הסכנה שלו.

_______________________________________

עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות