לבית המשפט השלום בירושלים הוגשה תביעה על ידי תלמידה עם מוגבלות פיזית, כנגד עיריית ירושלים ונושאי משרה, בעילה של הפרת הוראות חוק השוויון, תקנות נגישות פרטנית ותקנות נגישות כללית, זאת לאחר שלא הנגישה את בית הספר בו למדה, על אף שאמה של התלמידה עדכנה כנדרש את בית הספר בדבר מוגבלותה, עוד טרם החלה את לימודיה בכיתה ז'. לדברי התלמידה, חוסר ההנגשה של המוסד החינוכי גרם לה לנזק רב ועל כן היא דורשת פיצוי של 125 אלף שקל.
מכתב התביעה עלה, כי מתחילת כיתה ז' למדה התלמידה בקומה השלישית ובמהלך תקופה זו העירייה סיפקה לתלמידה רק נגישות חלופית של זחליל, אשר גרם לתלמידה כאבי גב מהשימוש בו, ולכן בשנת 2019 ביקשה האם שהבת תלמד בקומת קרקע עד להתקנת המעלית, אולם העירייה סירבה. רק בהגעת התלמידה לשנת הלימודים האחרונה שלה, הותקנה בבית הספר מעלית אשר לא פעלה בצורה תקינה, דבר שמנע מהתלמידה להשתמש בה.
בהיותה בכיתה י', התלוננה האם בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. עם קבלת התלונה, ביקשה הנציבות מהאם להגיש בקשה נוספת ורשמית להנגשה פרטית, וכן התקיימה פניה של הנציבות לעיריית ירושלים, כמו גם למנהל אגף חינוך, מהנדס העיר, הממונה על נגישות מוסדות החינוך וליועץ המשפטי של העירייה, בבקשה לברר מדוע לא בוצעה ההנגשה בבית הספר עד כה, למרות שהוגשו שתי בקשות להנגשה פרטנית, הן בשנת 2015 והן בשנת 2018. טענת העירייה הייתה, כי הבקשה להנגשה פרטנית הוגשה בשנת 2016 וכי מאז היא פועלת להנגשת בית הספר, וכי הליך ההנגשה ארוך ומטבע הדברים ולוקח זמן רב.
הסרת אחריות
לאחר שעברה שנה וחצי מאז הפנייה של הנציבות לעירייה, מבלי שתבצע האחרונה את התאמות הנגישות המבוקשות, שלחה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פיקוח לבית הספר ונמצאו בו ליקויי נגישות רבים, בין היתר: קיימת מעלית, אך היא לא פעילה, חסרים אביזרים בבית שימוש, הכניסה לבית הספר הינה מדרך אחורית עם כבש ארוך, שאינו מקורה, ולעיתים קרובות הדרך חסומה. כמו כן נמצאו עוד ליקויים.
לאור זאת, כך לפי התביעה, נשלח מכתב התראה לעיריית ירושלים ולנושאי המשרה בה עם בקשה לתקן מידית את ליקויי הנגישות, שהתגלו בבית הספר. מנגד העירייה השיבה למכתב ההתראה וטענה, כי היא אינה הבעלים של מוסד החינוך, וזאת מאחר והיא חתמה על הסכם רשות שימוש עם רשת בתי הספר ולפיו הרשת התחייבה לבצע את כל התאמות הנגישות בבית הספר. בעקבות תגובת העירייה, פנתה הנציבות לממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים, בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה. העירייה התייחסה למכתב ההתראה, כשחזרה על טיעוניה הנ"ל והוסיפה כי סיימה את ביצוע ההנגשה ביולי 2020.
בעקבות התנהלות זו, הוגשה התביעה, עם בקשה לתשלום פיצוי על סך 125 אלף שקלים, בגין הפרת תקנות נגישות פרטנית (ביצוע התאמות הנגישות באיחור) ובגין הפרת תקנות נגישות כללית (בניית פיר המעלית באיחור ניכר). זאת לאחר, שבין היתר, ביצוע ההתאמה של התקנת מעלית הושלם רק ביולי 2020, שכאמור לא הייתה פעילה בעת ביצוע הפיקוח, חמש שנים מיום תחילת לימודיה של התלמידה בבית הספר וכעבור ארבע שנים ממועד הגשת הבקשה להנגשה.