פועל שנפל באתר בנייה יפוצה ב-260 אלף שקל

במסגרת תביעת נזיקין טען העובד כי בשל פציעתו נותרה לו נכות צמיתה של 19%. ביהמ"ש קבע כי המעסיק הפר את הוראות פקודת הבטיחות בעבודה
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט השלום בחיפה, עידית וינברגר, הורתה למעסיק לשלם לעובד שלו פיצויים בסך של כ-260 אלף שקלים כולל שכ"ט עו"ד, זאת לאחר שעבד בשיפוצים נפל מגובה שתי קומות ונפצע.

התובע, בן 57, הגיש תביעה לפיצוי בגין נזק גוף שנגרם לו בתאונת עבודה שאירעה לו, עת הועסק ע"י הנתבע, בעבודות בניה ושיפוצים בקרית אתא.

התאונה אירעה כאשר התובע עבד במרפסת, בקומה השנייה של הבניין, ונפל אל הקרקע מגובה זה, הנתבע לא הכחיש את אירוע התאונה, אך טען כי אין בנסיבותיה כדי להקים חבות שלו בנזיקין.

ממקום התאונה, פונה התובע למרכז הרפואי זבולון לקבלת טיפול ראשוני ומשם הועבר לבית החולים רמב"ם בחיפה, שם אובחן כסובל משברים בעצמות הפנים ושברים בשורש כף יד ימין.

התובע עבר קיבוע מתכתי פנימי של השברים בכף יד ימין ואושפז מספר ימים.

התאונה הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה ולתובע נקבעה דרגת נכות זמנית בשיעור של 45% למשך כשנתיים ובהמשך נקבעה לו נכות צמיתה משוקללת בשיעור של 19%.

חובת המעסיק

השופטת וינברגר קבעה כי במקרה הנדון, לא נקט הנתבע אמצעים מספקים למניעת נפילתו של התובע מהמרפסת עליה עבד. הוא לא הדריך אותו כיצד לבצע את עבודתו, אף שהיה עליו לצפות שעבודה עם קונגו, עלולה להיות מסוכנת, לאור המקום הצר שבו עבד התובע, בגובה, וללא מעקה מספיק. כמו כן הנתבע, שהעיד על עצמו כי אינו קבלן רשום, ביצע עבודות שיפוצים, כולל תוספת בניה, והעסיק לשם כך עובדים והעיד כי יש לו תעודת מנהל עבודה וכי עבר קורס בטיחות בעבודה.

"חבותו של הנתבע נובעת, בין היתר, גם מהפרת חובות חקוקות שנועדו להגן על התובע", כתבה השופטת וינברגר בפסק הדין. "הנתבע הפר בין היתר, את הוראות פקודת הבטיחות בעבודה, את תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), ותקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה) המחייבת מתן הדרכה מתאימה לעבודה בגובה ואת תקנה 8(א)(1) המחייבת לאבטח את העובד במערכות לבלימת נפילה ומניעתה".

לדברי השופטת מעסיק נדרש "ליצור סביבת עבודה בטוחה כדי שהעובד לא יהיה נתון בסכנה, גם אם העובד התרשל או הפעיל שיקול דעת מוטעה. יש להביא בחשבון כי עובד עלול להיות בלתי זהיר במהלך העבודה. לכן מוטלת על המעסיק החובה להזהיר, והחובה לפקח שכללי הזהירות אכן ננקטים".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת עידית וינברגר


עו"ד יעל בן דוד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות