מדוע מכרה עיריית קריית מוצקין מבנים שנועדו לגני ילדים?

תושב העיר דיווח לרשות התאגידים על מכירת המבנים, אז התברר כי הכסף נועד לשמש את שיפוץ בניין העירייה. לאחרונה, מסגרת הליך גישור, הושגה פשרה
נעמה כהן |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

עיריית קריית מוצקין מכרה מבנים שהוקדשו על ידי שתי נשים לילדי העיר להפעלת גנים – בעקבות תביעה שהוגשה נגד עיריית קריית מוצקין התקבלה פשרה והעירייה תקדיש שלושה גני ילדים כהקדש ציבורי במקום הגנים שנמכרו.

לפני למעלה מארבעים שנה החליטו גב' חיה שטאייר ז"ל וגב' שרה גוירצמן ז"ל, שהתגוררו בקרית מוצקין, להקדיש בערוב ימיהן את בתיהן לילדי העיר על מנת שהעירייה תפעיל בהם גני ילדים – חילוניים ודתיים בהתאם להשקפת עולמן. העיריה הפעילה בבתים גני ילדים, אולם הם נסגרו, ובשנת 2016 נמכרו הבתים ליזמי בניה, תמורת סכום של 8 מיליון שקלים, שעל פי הנטען, שימשו את העיריה לשיפוץ בניין העיריה.

לאחר מכירת בתי המקדישות, התקבל ביחידת רשם ההקדשות ברשות התאגידים דיווח על כך מתושב העיר, שכן עיריית קריית מוצקין לא התייחסה לגנים כהקדשות בנאמנותה, ומעולם לא בקשה לרשום אותם בפנקס ההקדשות הציבוריים. רשם ההקדשות בדק את הנושא מתוקף תפקידו כגורם המאסדר והמפקח על ההקדשות הציבוריים בישראל.

במסגרת הבדיקה נבחן האם מדובר בנכסי הקדשות, שטעונים רישום ופיקוח, ונמצא שמדובר בנכסים שהוקדשו לטובת מטרה ציבורית של גני ילדים, ולא כבתים שהוענקו במתנה לעירייה לכל מטרה. לפיכך, בהתאם לחוק הנאמנות, תשל"ט – 1979, יש להבטיח שלאחר שנמכרו הבתים, תמורת המכירה או נכסים בשווי זהה ישמשו את העיריה לאותה המטרה של גני ילדים בעיר בהתאם לרצון המקדישות.

פשרה בגישור

יחידת רשם ההקדשות ביקשה מעיריית קריית מוצקין להקים הקדשות לזכרן של שתי המנוחות בגני ילדים בעיר. לצורך כך נדרשה העיריה לאתר גני ילדים ששווים זהה לנכסי המקדישות שנמכרו. לאחר דין ודברים ממושך הצדדים לא הגיעו להסכמות, ועל מנת להגן על האינטרס הציבורי בשמירה על נכסי הקדשות לטובת מטרותיהם, הגישה יחידת רשם ההקדשות בסוף שנת 2021 תביעה כנגד עיריית קריית מוצקין בבית המשפט המחוזי בחיפה. התביעה הובילה להליך גישור בפני הממונה על המחוז במשרד הפנים, ובסופו של דבר הושגה פשרה.

במסגרת הסדר הפשרה נקבע כי יירשמו שני הקדשות ציבוריים ע"ש משפחת גוירצמן וע"ש משפחת שטאייר בפנקס ההקדשות הציבוריים, שיכללו שלושה נכסי מקרקעין של העיריה בשווי זהה לבתים שנמכרו על ידה, בהתאם לחוות דעת שמאיות שהוכנו לצורך זה. העיריה תנציח את שמן של המקדישות בגני הילדים, ובאופן זה ניתן להבטיח את המשך קיומם של ההקדשות של שתי המנוחות לטובת ילדי קריית מוצקין.

הגב' חיה שטאייר ז"ל הקדישה לעירית קריית מוצקין, בנוסף, סכום כסף לחלוקת מלגות לתלמידי בית ספר תיכון בעיר. לפיכך, במסגרת ההקדש ע"ש שמואל וחיה שטאייר תחלק העיריה גם שתי מלגות בשנה בסך כולל של 40 אלף שקלים למשך 20 שנה.


עו"ד יעל בן דוד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות