נדחה ערעורו של חוסיין רחאל על רצח את אחותו רנין בת ה-19

על פי הרשעתו, רחאל ביצע את המעשים משום שאורח החיים שניהלה האחות לא היה לרוחו. הוא היכה אותה בפטיש והצית אותה באש. השופטים: "אכזריות אין קץ"
רונן לוי |
פס הפרדה משטרתי בזירת רצח
ארכיון

הרכב בית המשפט העליון, השופטים יוסף אלרון, אלכס שטיין וחאלד כבוב, דחו את ערעורו של חוסיין רחאל על הרשעתו ברצח אחותו – רנין רחאל ז״ל ועל העונש שנגזר עליו – מאסר עולם בתוספת שש וחצי שנות מאסר בפועל, אשר ירוצו במצטבר. "רנין רחאל ז״ל נרצחה מספר שבועות לפני יום הולדתה ה-19", כתב השופט אלרון בפסק הדין. "הכתובת הייתה על הקיר, אולם מנגנוני ההגנה, לרבות המשפטיים והחברתיים, כשלו מלהגן על חייה. רנין נרצחה על ידי אחיה הבוגר ממנה מאחר שהדרך שבה בחרה לחיות את חייה לא הייתה לרוחו. היא התחננה כי יחוס על חייה, ללא הועיל; והוא בחר לרוצחה באכזריות אין קץ".

כמתואר בכתב האישום, אורח החיים שרנין ניהלה לא היה לרוחו של המערער. בנוכחות שלושה מבני משפחתם, המערער חטף את המנוחה, הסיעה לשטח סמוך לקיבוץ חנתון, הכה אותה בפטיש כ-11 פעמים עד שניפץ את גולגולתה, שפך על המנוחה חומר דליק, הציתה ונמלט מהמקום.

אשר להשגות המערער על הכרעת הדין, השופט אלרון קבע כי הרשעת המערער נסמכה על מארג ראיות המורכב, בין היתר, מהשוואת הגרסאות שמסרו שלושה עדי ראיה בדבר ההתרחשות בזירת הרצח, התואמות ראיות רבות אחרות; גרסאות שמסרו עדי ראיה נוספים ביחס לאירועים עובר לרצח, על שקריו הרבים והמהותיים של המערער; ועל התנהגותו המפלילה לאחר הרצח. על כן, נדחה הערעור על הכרעת הדין.

השופט אלרון הוסיף והתייחס לפרשנות סעיף 301א(א)(5) לחוק העונשין, תוצר הרפורמה בעבירות ההמתה. לפי סעיף זה, מי שגורם בכוונה או באדישות למותו של אדם כאשר "המעשה נעשה כפעולה עונשית במטרה להטיל מרות או מורא ולכפות אורחות התנהגות על ציבור״ – יורשע בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות ועונשו יהא עונש מאסר עולם חובה. השופט אלרון הדגיש, כי בשל הרפורמה מעשי רצח מסוג זה נכללים ברשימת המקרים החמורים ביותר, אשר העונש הקבוע בצדם הוא העונש החמור שבדין – עונש מאסר עולם חובה, ולכך משמעות הן בפן המעשי הן בפן ההצהרתי. כמו כן, נדחו טענות המערער כלפי חומרת עונשו.

בודדה בחייה, בודדה במותה

"רנין רחאל ז״ל נרצחה מספר שבועות לפני יום הולדתה ה-19", כתב השופט אלרון בפסק הדין. "הכתובת הייתה על הקיר, אולם מנגנוני ההגנה, לרבות המשפטיים והחברתיים, כשלו מלהגן על חייה. רנין נרצחה על ידי אחיה הבוגר ממנה מאחר שהדרך שבה בחרה לחיות את חייה לא הייתה לרוחו. היא התחננה כי יחוס על חייה, ללא הועיל; והוא בחר לרוצחה באכזריות אין קץ. כה רבים אלו שהיה בכוחם לסייע לרנין, אך מעטים בלבד ניסו. היא נחטפה בנוכחותם ובעזרתם של אחרים והיא נרצחה על ידי אחיה לנגד עיניהם של שלושה מבני משפחתה. היא הופקרה לגורלה. בודדה הייתה בחודשים האחרונים לחייה ובודדה במותה".

השופט אלרון הוסיף: "פעמים רבות כאשר אנו דנים בערעורים על הרשעה בעבירת רצח, נציג משפחת הקורבן מבקש לספר, בקול רועד ועיניים דומעות, על האובדן הכבד, על מעלותיו של הקורבן והצער הרב שנגרם מהירצחו. בדיון בערעור זה לא היה מי שידבר בשבחה של המנוחה וישמיע את קולה. נדרש אפוא חשבון נפש עמוק, לא רק מצדו של המערער. יש לקוות כי פסק הדין שניתן בפרשת רציחתה, יהא כגל-עד לזכרה של בחורה צעירה אשר כל שביקשה היה את חירותה. יש לשוב ולומר באופן ברור: הרצח שלפנינו משקף תפיסת עולם מעוותת שיש לעקור מן השורש, לפיה מה שנתפס כפגיעה בכבוד של אדם או משפחה מצדיק את נטילת חייו של אחר – לרוב של אישה או נערה, כבמקרה המחריד שלפנינו".

לסיום, השופט אלרון הביא מדבריו של המשורר ג׳ובראן ח׳ליל ג׳ובראן, בתרגום חופשי: "ילדיכם אינם שלכם, ילדיכם הם בני החיים… על אף שחיים עמכם, אינם בבעלותכם".

_________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יוסף אלרון

________________________________________

עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות